مطالب معماری

دانلود پاورپوینت معرفی تندیس گرایی در معماری به صورت رایگان

تندیس گرایی در معماری

تاریخ معماری از لحاظ ویژگی تندیس گرایانه به سه دوره از آغاز خانه سازی بشر تا به امروز تقسیم می شود.

مرحله اول دوره ای که در آن گرایش به سازه های تندیس گونه وجود داشته و به ترکیب احجام و ساختمان های مختلف توجه شده است. این گونه معماری در تمدن هایی چون تمدن سومری، ایلام قدیم، مصری و یونانی وجود داشت و تا زمان رومیان ادامه دارد. در این دوره توجه به فضای بیرونی با بی توجهی به درون بنا و ساده رهاکردن آن همراه است.

 

مرحله دوم که ساخته شدن بنای پانتئون در روم آغاز این دوره را مشخص می کند، توجه به فضای درونی ساختمان چالش اصلی معمار بود، به گونه ای که فضاهای درونی بزرگ تر و پیچیده تری را در معماری این دوره می بینیم.

 

در مرحله ی سوم (تقریبا آغاز سده ی بیستم) دوباره به اهمیت حجم در شکل دادن به فضای بیرونی توجه شد، در حقیقت از یک سو تصور فضایی نخستین دوباره زنده شد و از سوی دیگر نیز توجه به فضای درونی ساختمان به قوت خود باقی ماند و تقریبا از نیمه ی دوم قرن بیستم بود که معماری تندیس گرا با تاثیرپذیری از پیکره سازی دوباره از سوی معمارانی چون لوکوبوزیه، که دستی در پیکره سازی و نقاشی نیز داشت، مورد توجه قرار گرفت و بناهای ارزنده ای به این فرم ساخته شد.

دوره معماری مدرن متاخر را می‌توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دههٔ هفتاد محسوب کرد. در این زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماریه اولیه و متعالی همچون رایت، کوربوزیه، گروپیوس بودند. رایت تنها معماری است که در هر سه دوره معماری مدرن ساختمان‌هایی با شهرت جهانی ساخته است. وی آخرین شاهکار خود یعنی موزه گوگنهایم را در نیویورک در آخرین سال‌های عمر خود به صورت تندیسی دوار طراحی نمود. کوربوزیه نظریه پرداز معماری مدرن، در این دوره از عقاید دههٔ ۲۰ و ۳۰ خود در معماری فاصله گرفت، به سمت تندیس‌های احساس گرایانه گرایش پیدا کرد این موضوع را می‌توان در کلیسای رونشان مشاهده کرد. نکته حائز اهمیت در ساخت بناهای تندیس گرایانه در دوره معماری مدرن متاخر استفاده از بتن بود، دلیل استفاده از این ماده خاصیت شکل پذیری و چسبندگی بسیار بالای آن بوده است.

 

 

کلیسای رونشان اثر لوکوربوزیه

کلیسای نوتردام دو هو در رونشان در بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ ساخته شد و اثر خلاقانه و اندیشمنانه لوکوربوزیه که نشان از موقعیت محلی و عملکرد مذهبی دارد و کلا نمایش گنجینه ای از نوآوری و شمایل پردازی مستقل است.

در این اثر، لوکوربوزیه، ترکیب بندی دقیق نقشه و اصل زیبایی شناسی را همراه با آزادی عمل جسورانه ای که در معماری نیمه دوم قرن کسب کرده بود با هم ترکیب کرده است و تحولی شگرف در فرهنگ معماری به وجود آورد. در ۱۹۵۰، لوکوربوزیه کار بر روی کلیسا را آغاز کرد. کلیسایی که در کمال سادگی، یکی از شاهکار های معماری مدرن به شمار می رود.
لوکوربوزیه درباره روند شکل گیری فکر این کلیسا این چنین می نویسد :

ایده ها در مغز من متولد می شوند و در مدت زمانی نامعین بی هدف اند و توسعه می یابند.

 

عنصر کلیدی نور است ، نور فرم ها را روشن می کند و فرم ها قدرت شگفت انگیز خود را به نمایش می گذارند . بازی با تناسبات و پدید آوردن حوادث غیر منتظره ، یک هیجان ناگهانی را بوجود می آورد . ولی بازی خرد مندانه با اهداف ، بنیان صحیح ، استعداد جاودانگی ساختار اصلاح طلبی ، جسارت و بازی گستاخانه با این موضوعات مجزا، کیفیت های مورد نیاز و سازنده معماری را بوجود می آورد.

 

 

این فایل به صورت پاورپوینت شامل 23 اسلاید می باشد.

دانلود رایگان از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا