مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت معرفی سازه بنا

سازه بنا
در مسیر جاده ای مشهد، شاندیز، منطقه ای قرار دارد که به ویرانی معروف است این منطقه دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد و خاک آن نیز به لحاظ نزدیکی به رودخانه ای شاندیز و بستر گسترده ی آن شنی و شیستی می باشد و هم چنین از نفوذ پذیری مناسبی برخوردار است و از نظر کشاورزی چنان چه از خاک حاصلخیز مخلوط گردد وضعیت مناسبتری خواهند داشت.
این منطقه و همچنین روستایی که در آن نواحی شکل گرفته قدمتی چند صد ساله دارد این طیف با وجود بناهای تاریخی و رباطی که در همین منطقه قرار دارد روشن می شود که در قرون هفتم و دهم هـ . ق پرشوری در عرصه های اسلامی از جمله تصرف، وقف، و تاریخ و … داشته است.
به طور کلی این منطقه از اواخر سده ی هفتم هجری محل آمد و شد عرفای خط ی توس قرار گرفت و به محلی شناخته شده و معروف مبدل گشته است که به ظاهراً از اوایل سده ی نهم در متون و اسناد معتبر درج شده است.
در دهه ی اولیه سده ی هشتم (اواخر دروه ایلخانی) خانقاهی در این منطقه احداث گردیده این مکان محل استقرار و زندگی برخی عرفا و صوفیه از نسل شانزدهم امام سجاد علیه السلام گردید و در ادوار بعدی پس از دفن یکی از همان شیوخ در سکوی غربی آن تغییر کاربردی یافته.
به آرامگاه یا زیارتگاهی در نظر مردم مبدل گشته است.
اصل بنا از حالت گچ و آجر می باشد که بر روی پی ای به ابعاد cm 60۶۰ بنا شده است مصالح این پی لاشه و ملات ماسه آهک می باشد دور تا دور بنا تا ارتفاع تقریباً ۸۰ cm سنگ های لاشه قرار گرفته که فاصله آن با خود بنا به وسیله خاک های دست ریز پر شده است و بر روی آن آسفالت اجرا شده است این سکو که در دوره های اخیرا اجرا شده کاملاً الحاقی بوده و از ابعاد آن m 22۱۹ می باشد. این سکو با توجه به اجرای غیر اصولی که دارد به بنا آسیب های زیادی وارد کرده است. به این ترتیب که خاک های دستی اطراف بنا رطوبت را در خود نگه داشته و به آجرهای پای بنا منتقل می کرده اند و آجرها نیز این رطوبت جذب شده را به آجرهای بالاتر منتقل می کرده اند به این ترتیب بنا از پایین دچار نفوذپذیری شدید رطوبت شده است. طرح اصلی بنا تقریباً چهار گوش و به ابعاد m5/21۸/۱۸ می باشد. و به طور کلی به یک گنبد و فضای زیر آن و همچنین چهار ضلع در چهار جهات خلاصه می شود که سه ضلع شمالی و جنوبی و شرقی آن دارای سردر ورودی و ایوان می باشد و ضلغ غربی طرحی متفاوت از دیگر انواع اضلاع دارد و فاقد ایوان و سردر می باشد.
دو ضلع شمالی و جنوبی که در جهت مخالف هم قرار دارند قرینه یکدیگرند ولی بر روی هر یک از این دو ضلغ قرینگی در دیوارهای طرفین ایوان به چشم نمی خورد و ارتفاع این دیوارها نیز در یک تراز قرار ندارند. احتمال می رود ورودی های موجود در این ضلغ در گذشته با تیغه های چوبی یا طرح های مشبک خاصلی عامه مردم می باشد که ورود به چنین مکانی باید از جهت انتهای قبر باشد. بدین منظور ورودی بنا در ضلغ شرقی که روبروی سکوی قبر قرار دارد تعبیه شده است که قطعاً ایوانی رفیع تراز دیگر اضلاع داشته است ولی هم اکنون دارای ایوانی همانند دیگر اضلاع می باشد.

توجه :این فایل شامل ۱۳ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا