سبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی سبک معماری باروک

واژه پرتغالی ((باروک)) از معنی مروارید نا منظم مشتق شده است.

از نظر منتقدان سده نوزدهم به معماری کلاسیک منحط بی ساختار ، دارای تزیینات زیاد نمایشی و عجیب و غریب- اطلاق می شد، ولی استفاده از اصطلاح ”باروک“ به عنوان یک واژه حقارت آور از رواج افتاد، و از مدتها پیش به فنی مشترک برای هنر دوره ای تبدیل یافت. که تقریبا از اوایل قرن 17 تا اواسط قرن 18 را در بر می گیرد.
باروک عمدتا در کشورهای لاتین گسترش یافت، ولی دامنه اش به اروپای شرقی کشیده و به طور عمده در مستعمرات اسپانیا و پرتغال در جنوب آمریکا ریشه دواند.

به طوری که اشاره گردید ، باروک مشتق از کلمه پرتغالی باروکو است .
باروک نوعی هنر است. که در آن قواعد تناسب رعایت نمیشود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می شود.
باروک یک تداوم فرهنگی است که در سراسر تاریخ هنر بارها تکرار شده است.
به عقیده ژاکوب بورکهات: معماری باروک به همان زبان رنسانس سخن می گوید، منتهی به لهجه بربرها.

واژه ها و اصطلاحاتی که به هنر باروک مربوط می شود ، عبارتند از سرزندگی، تجمل، شکلهای اغراق شده، پرهیز از خطوط مستقیم، شکلهای کشف شده، تحرک اعضای بدن، سخن سرایی شکلهای آزاد، شکلهای پرواز کننده، فضا در حالت انفجار، نا متوازن، بی قرینگی، پویایی مورب، تاثیرات ژرف نما، زود گذری، واقع نمایی، چشم فریبی، هنر جنبش، هنر زیاده روی.
در هر صورت این سبک هنری دارای روحی از حرکت جنبش است که نقطه مقابل سکون کلاسیک است.

معرفی پلکان راهنما مجموعه واتیکان

از دیگر آثار برنینی طراحان پلکان راهنماست که در مجموعه واتیکان قرار دارد.
این پلکان طرح خاصی دارد به طوری که وقتی از طرف پایین پله به طرف بالا حرکت کنیم، از فاصله های دیواره های جانبی و ستونها به صورت همگرا کاسته می شود و با قرار دادن نورگیری در انتهای پاگرد، حالت روحانی خاصی عروج و از پایین به بالا و به سوی نور تداعی می شود.

کلیسای سن ایوو

یکی از بناهای معماری باروک ایتالیاست،که توسط ”گوارینو گوارینی“ در شهر رم ساخته شد.گوارینی به شیوه خواص خود،در نمای بیرونی نیز همچون نمای داخلی،شکلهای مقعر را در برابر شکلهای محدب قرار می دهد.این کلیسا دارای نقشه ای متراکم در مرکز به شکل یک ستاره شش پر است که اضلاع آن انحنا پیدا کرده است.

کلیسای سان کارلو آله کواتروفونتانه

این کلیسا توسط ”فرانچسکو برومینی“ در سال 1665میلادی ساخته شد.وی تمام نمای این بنا را به صورت حرکت مارپیچی به جلو و عقب می برد،این بنا دارای دو نماست که نمای دوم،دهانه یا بلوک باریکی مزین به یک برج کوچک،از نمای اصلی فاصله می گیرد و به تبعیت از انحنای خیابان به یک تقاطع می نگرد.داخل کلیسا ،اقتباس از کلیسای با نقشه متمرکز است و پلان آن ترکیبی از صلیب یونانی و یک بیضی است و محور دراز آن در میان ورودی و محراب واقع است.

معماری باروک  فرانسه:

 مرکز معماری سکولار باروک، فرانسه بود . درآنجا  3 نمای بالدار باز از کاخ  به صورت روشی ذوزنقه ای در اوایل  قرن  شانزدهم  ساخته شد اما کاخ  لوگرامبرگ  از سولومان روبراس بود  که جهت  متعالی و کلاسیک را نشان دادکه  معماری باروک  فرانسه  در پی پیدایش آن بود. برای اولین بار کورپ  دوروجیس به عنوان نشان دادن  سقف اصلی ساختمان مورد تأکید قرار داده شد. درحالی که با لهای کناری به صورت سلسله  مراتبی که  ارزش تر بودند، به طور مقتضی معیار آنها پایین تر بود. برج  قرون و سطی یی به طورکامل با برآمدگی مرکزی به شکل  در وازه ی سه طبقه  تاریخی جایگزین  شده بود.

ترکیب روبراس از عناصر  سنتی فرانسه( یعنی سقف های شیروانی بلند و خط سقفی پیچیده ) با  اقتباس کاملا ایتالیایی (یعنی هاتی سازی همه جاموجود فروان گرفته شده ازپالازوپی تی در فلورانس ) براین بودتاسبک لوئیس XIII را مشخصه گزاری کنید. شایدکامل ترین فرمول ساز روش جدید فرانسومن سارت یک کمال گرای خستگی ناپذیر بود که  براین بود تا معماری باروک کامل را به  فرانسه  وارد کند  درطراحی اوبرای شاتودو مزون ( کاخ  خانه ها) ( 1642) ، من سارت در هماهنگ سازی فرایندهای دانشگاهی معماری باروک موفق شد درحالی که احترام  به خصیصه های معماری بوتیک ازسنت  فرانسه حفظ می کرد.

_ باروک؛ اوج تجمل گرایی غرب

_ باروک؛ مادر سبکهای معماری نوین

_ باروک؛ اوج تزیینات در معماری غرب

_ خواستگاه باروک در ایتالیا

_ معماری باروک در فرانسه

_ معرفی کاخ ورسای

_ معرفی کلیسای سنت لویی

_ معماری باروک در انگلستان

_ معرفی کلیسای سنت پل

_ معرفی معماری باروک در هلند

_ باروک؛ هنری مبهم،متظاهر و غیر عادی

این فایل دارای 38 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه: 

دانلود پاورپوینت معرفی معماری رنسانس و باروک

دانلود پاورپوینت معرفی سبک معماری باروک

پاورپوینت معرفی سبک معماری باروک قرن هفدهم میلادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا