پروژه های درسیسازه های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی سیستم قاب سبک فولادی ال اس اف

مقدمه:

استفاده از اعضای فولاد سرد نوردشده از دهه 1850 میلادی آغاز گردید. ولی استفاده از آن تا انتشار اولین ضوابط انجمن امریکایی آهن در 1946 گسترش زیادی پیدا نکرد. امروزه بدلیل کیفیت مناسب ساخت و سرعت بالا و مقاومت بالا در برابر زلزله از آن در کشورهای انگلستان، امریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و… استفاده می کنند. این سیستم ساختمانی دارای تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بوده و بعنوان یکی از تکنولوژی های نوین ساختمان در کشور به طور رسمی معرفی شده است.

مزایای مقاطع فولادی جدار نازک

اغلب مصالح مورد استفاده در سیستم سازه های فولادی سبک قابل بازیافت بوده و 100درصد مصالح پرتی که در طول ساخت سیستم ایجاد میگردد، قابل بازیافت می باشد. مقاطع فولادی جدار نازک مقاطع بسیار مقاومی در مقابل خوردگی، کج شدگی و ایجاد ترک می باشند.

مقاطع مورد نیاز برای ساخت ساختمان با سیستم (LSF) می توانند با طول های دقیق مورد نیاز سفارش داده شوند که این کار باعث می گردد حجم عملیات و تعداد کارگر مورد نیاز در محل سایت کاهش یافته ونیز پرت مصالح نیز به حداقل ممکن برسد. مصالح موردنیاز برای ساخت این سیستم حداقل 67 درصد سبک تر از مصالح مرسوم در ساخت و ساز می باشد. جهت گیری کنونی سازه های فولادی سبک به سمت تکنیک پانل های پیش ساخته (Panelization) است که در این روش دیوارهای ساختمان در محل کارخانه و تحت شرایط کنترل شده مونتاژ شده و سپس به محل سایت جهت نصب منتقل می گردند. این روش باعث بالا رفتن سرعت نصب این سیستم در محل کارگاه می گردد. پروسه شکل دهی و ساخت مقاطع فولادی جدار نازک یک سری سوراخهای استاندارد در جان این مقاطع ایجاد مینمایند که عبور دادن سیم ها و لوله ها از داخل این سوراخها باعث ایجاد تسهیل در نصب سیستم های الکتریکی و لوله کشی ها در داخل دیوار می گردند. این سیستم نسبت به بقیه مصالح مزیت های بالاتری دارد.

برخی از خصوصیات LSF:

1-انعطاف پذیری
2-بادوام
3-وزن سبک
5- دارای ثبات در ابعاد
4-قوی بودن مقاطع (Strong)
6-مقاوم در برابر آتش
7-مقاومت(Strength)

 مزایای استفاده از سیستم LSF

به طور کلی چندین مزیت را می توان برای استفاده از مقاطع سرد نورد شده در ساخت ساختمان ها برشمرد:
1- از نظر زیست محیطی، این سیستم ساختمانی در زمره سیستم هایی است که انرژی اندکی برای ساخت اجزای آن مصرف می شود.
2- فولاد از مصالح محـکم است و شـکل دادن آن راحت می باشد.
3- اینرسی حرارتی کم این سیستم آن را برای ساختمان های اداری، تجاری و دیگر ساختمان های با کاربری منقطع، بسیار مناسب می سازد.
4- سازگاری مواد و مصالح با شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران
5 در سازه نیازی به آجر ، بلوک ، سفال ، تیرچه ، کاشی نیست.
6- عدم استفاده از موادی که برای سلامتی انسان مضر باشد.
7- کاهش هزینه تمام شده نسبت به ساختمان سنتی ساز وهزینه تعمیر آن در طول زمان نسبت به مصالح دیگر خیلی کم می باشد.

سایر ویژگی های LSF

  • کاهش نیروهای لرزه‌ای

    عملکرد لرزه‌ای مناسب

    کاهش قابل توجه در زمان ساخت

    بازگشت سریع سرمایه اولیه

    اقتصادی شدن ساخت مسکن

    سازگاری با محیط زیست و رعایت اصول ساخت و ساز پایدار

    دوام و پایداری سازه و افزایش عمر مفید ساختمان

    کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان

    سبکی مقاومت و سختی بالا ساختمان

    سادگی در پیش ساختگی و تولید انبوه

    نصب سریع و آسان

ساختمان های قابل احداث با استفاده از LSF

  • این سیستم در انواع ساخت و سازها مانند ویلاها, ساختمانهای مسکونی و اداری تا دو طبقه, هتل ها و هتل آپارتمانها, مدارس و دانشگاهها, رستورانها, کمپهای اقامتی و تفریحی و …. استفاده می شود.

  • ساختمان های چند واحدی

  • دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک

  • ساختمان های ورزشی و آموزشی

  • واحدهای صنعتی

  • احداث نیم طبقه در داخل بناهایی با ارتقاع زیاد

روش ساخت سازه های LSF

به طور کلی، فرایند ساخت خانه های اسکلت فولادی سبک چندان تفاوتی با روشهای مورد استفاده در سازه های اسکلت چوبی ندارد. دیوارها، کف و سقفها بوسیله کاربرد مکرر اجزا اسکلت سبک ساخته می شوند. سوار کردن خرپاهای اسکلت چوبی با سیستم ساخت سقفهای چوبی می تواند برای کف و دیوارهای اسکلت فولادی نیز مورد استفاده قرار گیرد. متدهای اسکلت فولادی برای این سیستم موجود است، اما ملزم داشتن یک طرح و برنامه ریزی تخصصی است که فراتر از حوزه بحث ماست.

 شناخت عملی اسکلت فولادی سبک (LSF)

یکی از مزایای اسکلت فولادی در این است که در طراحی و اجرا نسبت به اسکلت بندی به سبک سنتی انعطاف پذیرتر است.

طول اجزا: تیرچه (Joists) های فولادی عملا به هر اندازه ای می تواند ساخته شود. بر این اساس پهنا و عرض ساختمانهای مسکونی متغییر است و نیاز به همپوشانی تیرچه های داخلی را از بین می برد. بنابراین سرعت در کار ساختمان سازی افزایش و ترک خوردگی یا ناهمواری در سقف کاهش می یابد. طول و اندازه اجزا فقط بوسیله محدودیتهای حمل و نقلی کاهش می یابد (محدود می شود)  .

مقاومت بالا به نسبت وزن: اجزا اسکلت فولادی سبک از اجزا اسکلت بندی سنتی سبک تر هستند. اسکلت فولادی سبک برای اسکلت سازان جهت بالا بردن در محل کار آسان تر است. این امر منجر به ساخت و ساز سریعتر با هزینه کمتر و مشکلات کمتر بالا بردن می شود.

 معرفی اجزا اصلی سیستم LSF به همراه نحوه ی اجرای هر قسمت:

1-شالوده
2-دیوار
3- سیستم کف
4-سیستم بام
5-  عوامل مربوط به زمان

 بررسی رفتار سیستم در برابر آتش:

در این بخش رفتار و مقاومت سیستم ساختمانی LSF در برابر آتش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد از آنجایی که تخته های گچی در سیستم LSF مهمترین نقش در برابر آتش را دارند .
ورق های نسبتا نازک فولاد گالوانیزه چارچوب اصلی ساختمان های LSF را از نظر سازه ای تشکیل می دهد این ورق ها در برابر آتش دارای مقاومت کمی است و از این نظر باید محافظت شود در غیر این صورت ساختار هایی از نوع LSF در برابر آتش به سرعت دچار تغییر شکل شده و فرو خواهد ریخت .

-نقاط ضعف سیستم از دید انتقال حرارتی و روش های رفع آنها:

همان گونه که در بخش قبلی نیز مطرح شد ضعف اصلی سیستم از وجود پروفیل ها ی فلزی ناشی می شود که تخته های طرفین دیوار را به هم ارتباط می دهد لازم به ذکر است ضریب هدایت فولاد حدودا 56 (W\m.k) وضریب هدایت عایق های حرارتی متداول حدودا 0.04(W\m.k) است در نتیجه انتقال حرارت به صورت یکنواخت از تمامی قسمت های دیوار صورت نمی گیرد و بخش قابل توجهی از حرارت از قسمت های فلزی که مقاومت کمتری در برابر انتقال حرارت دارند عبور می کند .

الزامات طراحی و اجرا این برای سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده (LSF)

1ـ در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد (مطابق آئین نامه 2800 ایران) استفاده از این سیستم سازه ای به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتن آرمه حداکثر در پنج طبقه یا ارتفاع 18 متر از ترازپایه بلا مانع است.
2ـ استفاده از این سیستم در مناطق با خطر نسبی کم،متوسط و زیاد(مطابق آئین نامه 2800 ایران)تا حداکثر دو طبقه یا ارتفاع 20/7 متر از تراز پایه،با اجرای مهار بندی قطری بلا مانع است.
3ـ بکارگیری این سیستم در مناطق لرزه خیز با خطر نسبی بسیار زیاد مطابق آئین نامه )2800 ایران) مجاز نمی باشد.
4ـ بکارگیری حداکثر دهانه 5 متر و حداکثر ارتفاع ناخالص(با احتساب ضخامت سقف)60/3 متر برای هر طبقه در این سیستم مجاز می باشد.
5ـ طراحی کلیه اجزاء و اتصالات بر اساس استاندارد AISI (American iron and steel institute)و طرح سازه ای و لرزه ای آن بر اساس آئین نامه های 7ـ2005ASCE ، 2003 IBC و ویرایش های بعد از آن انجام گیرد.
6ـ کنترل سازه در مقابل بار باد بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران مبحث ششم و با در نظر گرفتن سیستم مقاوم در مقابل بار جانبی ناشی از زلزله انجام گردد.
7ـ رعایت محدودیت حداکثر بار زنده و مرده به ترتیب 250 کیلوگرم بر متر مربع و350 کیلوگرم بر متر مربع برای سقف ها الزامی است.
8ـ رعایت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استاندارد ASTM (American Society for Testing and Materials) الزامی است.
9ـ رعایت ضوابط آئین نامه 05ـ318 ACI و ویرایش های پس از آن برای طراحی دیوارهای برشی بتن آرمه الزامی است.
10ـ تامین ضوابط دیافراگم صلب برای کلیه سقف ها الزامی است.

این فایل دارای 43 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا