پروژه های درسیتنظیم شرایط محیطیسبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معماری اکوتک

نگاهی به ریشه های معماری اکوتک
معماری بومی:معماری پایدار—-ارگانیک
معماری مدرن:معماری های تک—-روبوتک


کالبد معماری اکوتک
{(روح):پایدار

{(جسم):های تک
بحران انرژی در جهان پایدار
در اواخر دهه ی 60 میلادی اولین نشانه های نارضایتی از شیوه های زندگی مدرن آشکار شد، این موج نارضایتی سلسله ای از وقایع بود که با کشفیات و نظریه های نو در حوزه ی علوم جدید در جهت غلبه بر مشکلات بشری و استاندارد کردن زندگی انسان که طی سالیان دراز بوجود آمده بود در تضاد قرار گرفت.
به این ترتیب رفته رفته جو خوشبینانه ی دوران شکوفایی بعد از جنگ جهانی دوم، به جو بی اعتمادی ، بدبینی و یاس تبدیل شد و در همین سالها جنبش های اجتماعی و سازمانهای سیاسی با موضوعاتی مثل حقوق زنان ، برابری نزادی ، محیط زیست و سایر موضوعات در جهان ماشینی شده ی صنعتی شکل گرفت .
کم کم و با بوجود اومدن مشکلات زیاد در دهه های بعد از جنگ ، موج انتقادات نسبت به اصول و قواعد شهرسازی مدرن گسترش یافت و تکنولوژی الزاماً نمی توانست وسیله ای برای بالا بردن همه جانبه ی کیفیت زندگی انسانها شد.
در نهایت آگاهی واقعی نسبت به تاثیر کلیدی محیط زیست بر کیفیت زندگی انسان، درک ارزش حقیقی زندگی و اهمیت حفظ و نگهداری ان ، و همچنین لزوم رعایت حقوق زیست محیطی در سالهای نیمه ی اول دهه ی 70 شکل گرفت و بتدریج مورد توجه سازمان ها و موسسات بین المللی از جمله سازمان ملل متحد قرارذ گرفت ، با افزایش حساسیت عمومی نسبت به مسئله ، گروه هایی برای حمایت از محیط زیست در جهان بوجود اومد که از مهمترین آنها میتوان به گروه صلح سبز اشاره کرد.

معماری پایدار(Sustainable architecture)

رویکردهای بوم شناختی از نگرش بوم شناختی شهری ( اکوتوپیایی ) ناشی شده اند:
1- نادیده گرفتن موضوعات دیگر و اصول بوم شناختی را به عنوان معیار
2- ایجاد آشتی و تعامل بین تکنولوژی و اکولوژی (اکوتک)

معماری پایدار:

معماری که ، در پی سازگاری و هماهنگی کامل با محیط زیست و حفظ آن برای آیندگان می باشد، واین یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان صنعتی کنونیست.
معماری پایدار در فرهنگ های کهن بشری ریشه داشته و در زندگی سنتی در قالب احترام به طبیعت جلوه گر شده، ولی مفهوم پایداری هنوز نسبتا جدید است و درک معانی و فرهنگ چگونگی استفاده از آن همچنان در حال شکل گیری است.

دانش بوم شناسی شامل:

  • شناخت منابع طبیعی
  • اکوسیستم ها

ویژگی های اقلیمی،

طراحی پایدار همکاری متفکرانه معماری با مهندسی مکانیک، برق و سازه است. علاوه بر فاکتور‌های متداول طراحی مانند زیبایی، تناسب و بافت و سکوت وسایه و نور ، امکاناتی که مد نظر قرار می گیرند بر اصول زیر استوارند.

اصول اولیه در طرحی پایدار:

  1. درک محیط
  2. ارتباط با طبیعت
  3. درک روندهای موجود در طبیعت
  4. درک تأثیرات محیطی
  5. روند مشارکت طراحی
  6. درک مردم

گذاری بر های تک (High tech)

سبکی که در دهه ی 1960 متولد شد و کودک ناز پرورده ی معماری امروز محسوب میشود.سبک آینده نگرانه ی ”های تک (High tech)“ است که به معنایی تدوام ساختمان های شیشه و آهن سده ی نوزدهم اما با اتکا فناوری های مدرن است معماری ” های تک ” بدلیل استفاده از ساختمان های لوله و داربست ، طبقات معلق و متناوب آن و نماهای خارجی کاملاً مجزا یا ”شکسته شده اش ” چشم اندازی آرمانی از مدرنیته ارائه می دهد. به طورخلاصه ” های تِک“ نوعی معماری مشخصه جامعه ارتباطی است.
معماری High-tech توسعه ایده های پست مدرنیسم است که با پیشرفت در اصول فنی همراه شد. این دوره بعنوان یک پل بین مدرنیسم و پست مدرنیسم عمل می کند. به هرحال درجایی که یک دوره تمام و دوره دیگر آغاز می شود یک محدوده مبهم باقی می ماند. در سال ۱۹۸۰ تمیز دادن معماری High-tech و معماری پست مدرن دشوار بود.

اهداف:

  1. خوشبینی به علم و پیشرفت علمی
  2. نمایش تکنولوژی به عنوان دستاورد عصر جدید
  3. نمایش پروسه ی ساخت
  4. شفاف نمودن ، لایه لایه کردن ونمایش حرکت در ساختمان
  5. نمایش درون بنا در نمای ساختمان
  6. استفاده از رنگ های روشن و ساده
  7. سازه به عنوان تزئینات
  8. استفاده از اجزای کششی سبک
  9. طراحی بام به عنوان نمای پنجم
  10. جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده

طبیعت الهام بخش

طبیعت الهام بخش
طبیعت الهام بخش

سازه باید تابع قوانین طبیعت و تأمین کننده الزامات آن باشد و به طبیعت احترام بگذارد .
نوعی سادگی ذاتی درطبیعت وجود دارد که اگر بتوان آنرا در طراحی سازه به کاربست ، می توان مطمئن بود که ساختمانی موزون و زیبا بوجود خواهد آمد .
طبیعت به ما درس طراحی سازه می آموزد .
بلور برف نتیجه اعجاز طبیعت درصرف کمترین مقدار انرژی و مواد برای شکل گیری آن درتعامل با شرایط محیطی ، دما ، رطوبت ، سرعت باد و فشارجو است .
طبیعت فرمها و سازه هایی را بر اساس اصل استفاده از کمترین انرژی خلق می کند .

معماری اکوتک وفن آوری پیشرفته

مدرنیستهای اولیه نظیر لوکوربوزیه و گروپیوس ، به فن آوری به مثابه نیرویی که تغییر را موجب می شود ، توجه می کردند.
“تولید فرآیندهای صنعتی منطقی به صورت ساخت و سازهای ساختمانی ، منجربه محیطهای خنثی ، انعطاف پذیر و بی مصرف شده و درکل به صورت سبکی پیچیده و مبهم درآمده است . خوشبختانه حساسیت در برابر چنین وضعیتی ، روابط گسترده تر ازجمله ساخت مکان ، تفاهم اجتماعی ، مصرف انرژی ، شهرسازی و آگاهی زیست محیطی را به وجودآورده به طوری که امروزه اکوتک  را در برابر های تک قرارداده است .”

معماری و صرفه جویی در انرژی

انسان اکنون از لحاظ صرفه جویی در انرژی در موقعیتی بحرانی قرار دارد . برای اجرای استانداردها و معیارهای دائمی صرفه جویی در انرژی ، تعیین وکنترل دقیق مصرف انرژی در ساختمان ، امری حیاتی است .
برای مثال میتوان از کار شرکت تیرونه نونس اوربانیسمو (Tirone nunes urbanismo) در نافاروس پرتغال نام برد .
این پروژه با نام کینتا ورده شامل ساخت 91 خانه ی مصرف کننده ی انرژی خورشیدیست که دارای مساحت 57130 متر مربع و از 10 تیپ پایه و 25 گونه ی مختلف تشکیل می شود. این پروژه نسبت به معماری منطقه رویکردی یکپارچه کننده در پیش گرفته،معماران بدون چشم پوشی از استاندارد آسایش خانمه ها ، توانستند به مصرف انرژی سالانه ای در حدود 10 تا 20 درصد مقررات فعلی ساخت و ساز پرتغال برسند، مصرف آب نیز حدود 30 درصد کاهش یافته.

معماری و مسائل جهانی زیست محیطی

شهرهای امروز ، در سرتاسر جهان ، با مخاطراتی همچون گرم شدن کل جهان ، تخریب لایه ازن و باران های اسیدی ، که ناشی از مصرف بیش ازحد انرژی و دیگر منابع طبیعی است ، مواجه اند . اینگونه معضلات را می توان با استفاده کمتر از انرژی ، از طریق بکارگیری شیوه هایی مبتکرانه ، تا حدودی جبران کرد . برای دستیابی به این امر ، باید کاملا مشخص شود که چگونه مسئله ساخت می تواند در هر مرحله از عمر ساختمان بر محیط زیست جهانی تأثیر بگذارد . درعین حال باید بازنگری های ریشه ای در طرح ریزی فضاهای داخلی ساختمان انجام گیرد . درساختمانهای مدرن از آنجا که کارآمدی از دیر باز همواره مد نظر بوده است ، ساخت فضا با توجه به استفاده از نور و همچنین کنترل های   حرارتی ، اکنون امری بدیهی و قطعی به نظرمی آید .

اکوتک و رابطه آن با طبیعت

رابطه بین اکوتک و طبیعت  را در قالب شرح یک نمونه از کارهای معمار نام آور این سبک ، نورمن فاستر  بررسی می کنیم .
نورمن فاستر یکی از نام آورترین معماران عصر حاضر و از چهره های شاخص سبک اکوتک   است . طرح وی برای بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدیدآلمان) در برلین درسال ۱۹۹۳به عنوان برنده اول اعلام شد . فاستر در طرح خود یک گنبد شیشه ای به جای گنبد تخریب شده پارلمان درجنگ جهانی دوم در نظر گرفت .

اهداف معماری اکوتک

برخی از معماران برای ایجاد پیوند و هماهنگی بین انسان و محیط طبیعی از طریق فضای معماری به فکر استفاده از مصالح و مواد طبیعی و در مواردی کاربرد روشهای بومی افتادند و خصوصیات مصالح سنتی را از نو شناختند . ” معماری بومی که نتیجه پذیرش معیارهای معماری مردمی ، به عنوان روش طراحی توسط مهندسان معمار می باشد . این معماری وسیله ای برای ادامه ارزشهای ریشه دار، در یک بافت نوین است .”

معماری اکوتک  با هدف حفظ محیط زیست بر موارد زیر تأکید دارد :

  • کاهش اتلاف و پخش انرژی در محیط
  • کاهش تولید تأثیر گذارنده ها بر سلامت انسان
  • استفاده از مواد قابل بازگشت به چرخه طبیعت
  • رفع سموم مواد

این فایل شامل 49 اسلاید به صورت پاورپوینت می باشد.

دانلود مستقیم ازسایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا