معماری جهان

دانلود پاورپوینت معرفی معماری میل و مناره ها در جهان

میل ومناره به عنوان یکی از مهمترین عناصر معماری که جایگاه مهم و ویژه ای در فرهنگ معماری و آداب و سنن اجتماعی ایران دارد.

تاریخچه مناره ها

_ معماری مناره ها قبل اسلام
مناره با هدف راهنما بودن دردوران قبل ازاسلام ساخته می شده است.
_ عربستان پیش از اسلام به اماکن بلندی اطلاق می شد که از فرار آن علایمی توسط دود یا آتش ارسال می شده است.
_ کلمه ی مناره را غالبأ معادل با چراغ خانه به کار مناره ها نام برده شده است.
_ علاوه بر این،بر جهای استوانه ای متصل به قلاع اسلامی واقع در طول بخشهایی از ساحل آفریقای شمالی (مثلأ تونس) ، نه تنها به عنوان چراغ خانه و محل دیده بانی مورد مصرف داشته اند بلکه عملاٌ نیز نامیده می شدند.
_ واژه ی مناره با پیوندی این چنینی که با کلمه ی نوردارد،به عنوان پایه ی تفسیر نمادین ازمناره به عنوان تجلی گاه انوارالهی یا صورتی ازاشراق روحانی به کاربرده شده است.
_ ازواژه مناره به طورعام تربرای علامتهای پست نگهبانی، نشانه ی مرزی وبرجهای دیده بانی که حتی همراه با آتش ونورهم نبوده ، استفاده شده است.
واژه ی مناره دومفهوم متمایز«نوریا آتش» و«نشان» را به هم پیوند می دهند که هیچ یک ازاین مفاهیم درآیین عبادی اسلامی جایی ندارند.
روشنایی آتش برفرازمناره حادثه ای فوق العاده نادردردوره های اولیه درمساجد بود(ازاین اتفاق درمورد مناره العروس درمسجد دمشق ذکری به میان آمده است)،وبسیاردشواراست که آن را با هرگونه عملکرد نظام یافته مسجد آشتی داد.
دربسترمعماری مذهبی بین مناره ونوریا آتش هیچ نوع ارتباطی مناسبت ندارد ولذا ضرورت دارد که به ارتباط آن دربسترمعماری غیرمذهبی برگردیم.
_ سومین روش برای مشخص کردن کار کرد مناره در سده های اولیه اسلام روش ریخت شناسی است.

مناره دمشق:

درقرن اول هجری نقش مناره درحیطه مذهبی هنوزمشخص نشده بود.
مناره پوشیده ازموزائیک شیشه ای که درورودی شمالی مسجد دمشق قرارگرفته توسط الولید اول شناخته شده است وچنین تصوری نیزتاحد کافی معقول به نظرمی رسد.که درسال570/1174 تخریب وبه فاصله اندکی مناره فعلی درهمان مکان جایگزین آن شده است.
موزائیکهای این برج این اطمینان را به وجود می آورد که توجه به آن به ویژه به بالاترازشارع عام وبه بخش فوقانی آن معطوف بوده است.

مناره قیروانچ:

نمونه های اولیه مناره های مربع شکل درتونس که درشام پایه گذاری شده اند، نمونه های برجا مانده شامل سه مناره درحلب ویک مناره درمسجدالخضردربصری به تاریخ528 /1134خیلی جدیدترند.
فانوس دریای اسکندریه ساختاری سه پله ای داشت که هریک ازپله های بالایی کوچکترازپله ی پایینی بود.شکل سه طبقه ای یا سه پله ای دربرجهای پیش ازاسلام درشام شناخته شده نیست.
کارکرد اصلی فانوس دریایی(فار) به عنوان چراغ خانه می توانسته است به طورطبیعی کاملاٌ با مناره درجزیره العرب عهد جاهلیت منطبق شود وازاین روتبدیل به الگویی فوق العاده مناسب برای «مناره»گردد.
تاثیراصلی مناره ی قیروان،بدون توجه به پیشینه ی آن محلی بود.نظیر مناره سوسه (تونس)و مناره های مسجد بزرگ صفاغس و به میزان کمی نیز مسجد شهر تونس(که همگی از آن مناره الگو گرفته اند)ما را به اهمیت روز افزونی که مناره در قرن نهم میلادی به دست آورده بود جلب می کند.

مناره الموحدین:

این سه مناره دارای تاریخ قرن دوازدهم هستند وبدون تردید مشخص کننده ی بالاترین مرحله ی پیشرفت ازنوع درغرب جهان اسلامی هستند.این بناها با پیروی ازجریان قوی محافظه کاری درمعماری مغربی،پوسته خارجی برجهای پیش ازاسلام شام را بقا می بخشند.مناره های مساجد حلب ومعره النعمان خاطره ای دورازاین پوسته را درخود نگه داشته اند.گرایشهای سنتی معماری مغربی زمینه را برای استادکاران مسلمان اسپانیایی برای جاودانه کردن نمونه های معماری شامی فراهم ساخت.معدود مناره های قدیمی ترمغرب غالباٌساده هستند وبا دست اندازهای کنگره دارتاجدارشده وبه کمال رسیده اند.دومنارفاس ازنسبت 4 : 1 (نسبت عرض به ارتفاع) پیروی می کنند.این نسبت دربعضی ازمناره های بزرگترموحدین (مثل منصوره )به 1:5 تغییرپیدا می کند.

مناره های آفریقای غربی:

یکی ازمحصولات غیرمنتظره ودورسنت شامی،مناره های صحراوی وغرب آفریقا هستند. نوع مناره های صحرا معمولاٌبسیاربلند هستند. بدنه ی آن شیب مشخصی دارد.

مناره های موجود در کشور عراق

این طیف وسیعتر،بی درنگ درمناره هایی آشکاراست که بعد ازدوران بنی امیه درشرق جهان اسلامی باقی مانده اند.
ازهمه قدیمی تراحتمالاّ مناره ی «مجضه»است.
این مناره که هم ازنظرشکل وهم کارکرد،به طورقطع ازقاعده های تثبیت شده قرن پیش جدا می شود.
یک بنای استوانه ای باریک آجری
دارای تزئینات هندسی آجری اندکی در نمای خارجی خود است .
قطر آن فقط اجازه ی جا دادن پله مارپیچ را در درون خود می دهد.
مناره ای است کاملأ منفرد و هیچ نشانی از اتصال آن به بناهای دیگر وجود ندارد.

معرفی مناره های ایران

ریشه ها
این مناره های مارپیچ هرچند که درحد خود جالبند ولی درتاریخ مناره،قلمروناشناخته ای به شمارمی آیند.
ایران درشرق جهان اسلامی درسده های میانه کانون توجه بود.
درایران مناره به شکل کاملاّ متفاوتی توسعه یافت که به صورت مجلل،کشیده واستوانه ای بود.
تنها نکته ی اساسی که باید دراثبات آن کوشید این است که مناره ی بلند استوانه ای به هیچ عنوان مدیون سنت شامات وغرب اسلامی نیست.

معرفی مناره های دوره سلجوقی

به هرحال قرن یازدهم میلادی/پنجم هجری شاهد ظهورگونه های بسیاری ازمناره های استوانه ای ایرانی بوده است.
برخی اززیباترین نمونه های آن درسمنان ودامغان درمرزغربی خراسان قراردارند.
این مناره های رفیع- با ارتفاع حدود 30 متر- به نسبت اوجی که می گیرند، باریکترمی شوند،همین امرموجب می شودارتفاع آنها بیشتربه نظرمی رسد.
پله ی داخلی آنها به دورمیله ی مرکزی می پیچد.
مناره ی سمنان گلویی اصلی خود را به صورت سه ردیف مقرنس زودرس حفظ کرده است که احتمالاّ نوعی نعلبکی را برخود داشته اند.
تعدادبناهای باقی مانده ازقرن یازدهم ودوازدهم درایران نشانگردوره ای ازفعالیت های بی سابقه ساختمانی است.

معرفی مناره های دوره ایلخانی

مناره ی ایرانی دردوره ی بعد هرگزاهمیتی را که دردوره ی سلجوقی به دست آورده بود،کسب نکرد.
درآرامگاه الجایتودرسلطانیه،به دلایلی که هنوزمعلوم نیست،هشت مناره درسطح آن،گنبد را احاطه می کنند.
همچنین دردوره ی ایلخانی ازطرح جفت مناره با جدیت تمام درطرفین ایوان-معمولاّ سردریا ایوان ورودی-استفاده شد(ابرقو،اشترجان،قراباغلر،سلطانیه ودوبنا دراصفهان)
غالباّ مناره وسردربه نحوی دریکدیگرادغام می شدند که بدنه ی بالای مناره ها مستقیماّ ازبام ایوان آغازشود،وتاکید مستقیمی بربخش های پائین آنها نبوده است
(اشترجان،نطنز،دومناره دردردشت اصفهان)

مناره های دوره ایلخانی

مناره های مسجد جامع اشترجان
سلطان بخت آغا اصفهان
مسجد جامع مظفری کرمان
مناره های قوشخانه
دارالضیافه اصفهان

مناره های دوره تیموری و صفوی

قرن پانزدهم درمورد مناره،مطلب قابل ملاحظه ای را ارائه نمی دهند.
مناره های قرن پانزدهم ازنظرشکل وعملکرد امانت دارگذشته هستند.
نعلبکی مقرنس دار،که معمولاّ پنج یا شش قطاردارند،شاید نسبت به اعقاب خود متراکم ترازگذشته باشند(مناره های مختلف هرات)
وتضاد جسورانه تری را بین فضاهای پروخالی عرضه کنند(مناره های مسجد گوهرشاد)
دردوره سلجوقی ومغولی،نظیرآنچه که درمسجد گوهرشاد مشهد وجامع زیارتگاه درنزدیکی هرات مشاهده می شود،روش متداول این بود که بخش تحتانی مناره ها را با نمای ایوان می پوشاندند.ولی صفوی استفاده ازاین تدبیررا با جسارت کمتری تداوم بخشیدند(مسجد شاه اصفهان)
گاهی نیزمشابه همین شبکه دربالاترین بخش مناره ولی این باربا نقشه ی مربع،مستطیل یا قابی به شکل L وجود دارد(مدرسه ی گوهرشاد هرات،2/836-1432).
_ دوره صفوی عهد طلایی هنر معماری ایران
_ معرفی مناره های دوران افشاریه
_ معرفی مناره های هند و پاکستان
_ منارقطب،دهلی
_ معرفی مناره های ترکیه
_ معرفی مناره های عثمانی
_ معرفی مناره ها در مصر
_ تحول مناره در دوران اسلامی

مطالب مشابه:

دانلود فایل معرفی مناره در هنر معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت نقش مناره در معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت معرفی پیدایش و معماری مساجد

دانلود پاورپوینت معرفی معماری اسلامی در آندلس اسپانیا

دانلود پاورپوینت مقایسه گنبد سلطانیه و سانتاماریا دلفیور

این فایل دارای 101 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.


دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا