سبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معماری گوتیک

لغت گوتیک یعنی منسوب به قوم گوتها( ازاقوام شمال اروپا )این شیوه هنری که درنیمه دوم سده دوازدهم پا گرفت و در همه کشورهای اروپایی متداول شد درآغازمنحصربود به شیوه نوینی از معماری کلیسایی که از امیخته شدن عناصر رومی وار با طاق های تیزه دار اسلامی و ویژگیهای تازهای از هنر نورمانها به وجود امده بود.
واژه گوتیک را نخستین بار منتقدان عصر رنسانس که عدم انطباق هنر گوتیک با معیارهای یونان وروم کلاسیک را خوار می شردند به غنوان یک اصطلاح تمسخرامیزبه کار بردند .هنر قرون پشت سرمانده را گوتیک نام نهادند نیتی جز این نداشتند که ان مجموعه هنری را حاصل کوشش وافرینش گوتهای وحشی یا همان ویرانگرانی که هنر کلاسیک روم را به نابودی کشانده بودند معرفی کنند.
این بود نظر بزرگان دوره رونسانس نسبت به هنری که ما امروزه به عنوان احترام انگیز(هنر گوتیک)می شناسیم.معماری گوتیک زاده ایمان مسیحیت است واصیل ترین تجلی ان کلیساهای گوتیک است از اواست قرن دوازدهم م.کم کم تلاش لازم برای ایجاد اثار بزرگ معماری از صومعه ها وشهرکهای منتزع به مراکز عمده شهرهای عمده که قدرت مالی ونیروی انسانی کافی دراختیار داشتند منتقل شد.در شکل گیری سبک گوتیک دو شخصیت برجسته مخصوصا موثر بودند برنارکلوویی وسوژرئیس سن دی.برنار معتقد بود که ایمان چیزی عرفانی واشراقی هست نه منطقی.وی در مبارزاتش با ابلارفیلسوف مدرسی ان زمان که نظرات شالوده شیوه دیالتیک الویناس قرارگرفت.معماری سیسترسیان که تحت برنار شکل می گرفت بازتابی ازالهیات وی بود وبه پالودگی خطوط کناری،سادگی،شکل مخصوصا انسانها را که به تامل ودرون گرایی وا می داشت ونور تاکیدمی کرد .معماری گوتیک را می توان به سه دوره گوتیک اغازین،گوتیک پیشرفته وگوتیک پسین بررسی کرد.

_ معرفی گوتیک آغازین:

معماری گوتیک در فرانسه اغاز گردید وان هم بعد ازدوباره ساختن کلیسایی به نام سن دنی درپاریس بود.معماری گوتیک اغازین تحول نخستین را مرحله ابتدایی گوتیک یعنی دوره متمایز شدن هنررمانسک وخودسازی وتکامل شیوه گوتیک است که نیمه دوم قرن دوازدهم میلادی رادر برمی گیرد و به انگلستان نیز نفوزکرده است.

_ معرفی کلیسای لائون فرانسه

این کلیسا در شهر پاریس قرار دارد و در سال 1200میلادی نکمیل شده است.هر چند که این کلیسا بسیاری از ویژگی های رمانسک را دارد ولی این ویژگی ها را به المانهای معماری گوتیک مانند طاق جناقی وقوس تیزه داردرهم امیخته است.درضمن دراین بنا طاق های جناقی شش بخشی و ستون بندی متناوب درطول کلیسا متداول شد.درکلیسای لائون دو برج دردو طرف ویک برج بر روی مربع تقاطع آن قرار دارد ودر مجموع این کلیسا هفت برج دارد (عدد کامل عرفانی)این عدد کامل برج ها مطلوب معماری گوتیک اغازین بود واز نسبت ایجاد برج های چند گانه که مختص رمانسک منطقه المان است پیروی کرده است.

_ معرفی کلیسای نوتردام:

این بنا درسال 1163م.یعنی فقط چد سال پس ازاغازساختمان کلیسای لائون ٱغار شد و تجسمی از درامیز حیرت انگیز ارمانهای محافظه کارانه و ترقیج خواهانه است.در نقشه این کلیسا پنج راهرودیده می شود .
گوتیک آغاین چهاربخشی است وردیف (پنجره های گلسرخی)نور گیری صحن کلیسارا میسرمیکند.نمای کلیسای نوتردام به نه نمای کلیساهای رمانسک شباهت دارد.این کلیسا سمبل معماری گوتیک است.پنجرههای گلسرخی پنجرههایی دایره شل هستند که نقش گل سرخ دارند ونماد حضرت مریم میباشند.این پنجره ها دراغلب فضاهای کلیسا استفاد می شوند ولی بزرگترین ومهمترین این پنجره ها در نمای اصلی در بالای وروی سه بخشی کلیسا قرارمی گیرد.

_ معرفی معماری گوتیک پیشرفته:

معماری گوتیک پیشرفته با پشت سرگزراندن تجربه های بسیار چشمگیری از از معماری رمانسک وحتی گوتیک اغازین متمایز گردید.درمیانه سده سیزدهم معماری گوتیک پیشرفته به اوج اعتلای خود رسید ازویژگیهای بارز سبک گوتیک پیشرفته استفاده ازجرزهای پشت بند توام با پشت بندیهای معلق (شمع های شمشیری)برپاشده دردو جانب بیرونی پیکر اصلی کلیسا برای پایداری دربرابر رانش سقف بسار بلند و استحکام بخشیدن به بدنه نازک وسبک دیوارهاست.نکته دیگ درمورد گوتیک پیشرفته استفاده ازشیشه های منقوش ورنگی است که فضای فوق العاده تاثیرگزاری ایجاد میکند.

_ معرفی کلیسای شارتر:

این کلیسا درسال1194پس از یک آتش سوزی مجددا بازسازی شد این کلیسا همانند اکثر کلیساهای گوتیک دارای دو بازوی عرضی وطولی است مهمترین چیزی که دراین کلیسا به چشم می خورد نوع سازماندهی فضاهاست این بنا دارای شبکه بندی های چهار گوش است که یکی ازاصول معماری گوتیک پیرفته است. طاق بندی بدین صورت درمقایسه با بناهای قبل محوطه نسبتا کوچکتری اشغال می کرد وحائل بندی های ان آسانتربود.درکلیسای شارتر پس از ان آتش سوزی بزرگ ابعاد کلی ساختمان جدید با در نظرگرفتن برج های باقیمانده در بخش غربی ونقشه سرداب دربخش شرقی که به دلیل صرفه جویی درهزینه ها به عنوان پی مورد استفاده قرارگرفت تعین شدند لیکن شکل های پیشین محدودیتی پدید نیاوردند وتعادلی استثنایی بین انتهای شرقی بازویی و صحن کلیسا که ابعادشان تقریبا با یکدیگر برابرند دران به چشم می خورد.

_ معرفی کلیسای آمین

این بنا درسال 1220اغازو تا سال 11270تکمیل شده است.پلان ازنقشه کلیسای شارتر اقتباس شده است دراین کلیسا هدف اصلی هم ازلحاظ فنی وهم به خاطر زیبایی ایجادارتفاعی سر گیجه اور بوده واستخوان بندی ساختمان به حداقل کاهش یافته است.این با نوری که سیل آسا از پنجر های زیر طاق به درون میتابد باعث بلندتر نمایان شدن طاق می شود و در همان حال خطوط حاشیه ساختمان را محو می کند نتیجه این کار چیزی است خیالی که ساختمان بزرگ دیگری رادرنظر مجسم می کند که سراپا با کلیسای امین تفاوت دارد ونور دران نقش مشابهی باز می کند وان ساختمان ایاصوفیه در شهر استانبول است.دراین ساختمان نه تنها حجم ساختمان دراثر نبوغ وجسارت نواورانه ساختمان کاهش یافته بلکه انچه به جای می ماند از لحاظ بصری به وسیله نور حالتی غیرمادی پیدا می کند.

_ معرفی معماری گوتیک پسین:

دوره سوم گوتیک راباید دوران اعتلا وهمچنین پایان این شکوه وعظمت وظرافت دانست.دراین زمان معمار تلاش وسیعی درجهت ایجاد قوس های متقاطع داشت تا فشار طاق را بدون واسطه سر ستون ها مستقیما به پایه های بنا منتقل کند که دراین دوره پنجره های وسیعی پنجره های وسیع پیشین را گرفتند و شبکه های داخلی ان به صورت شعله های آتش درامد وهم چنین نوارهای متقاطع به شکل ابرو دران تعبیه شدند.
درنیمه اول سده سیزدهم میلادی دوره ای که معماری با ظرفتکاری های باشکوه پدید آمد مشعشع یا شعله اسا نام گرفت ودر نیمه دوم قرن سیزدهم م.حکم فرا گردید.در حقیقت معماری گوتیک پس از عبور از معماری سبک مشعشع به معماری سبک شعله آسا بود وان هم به علت استفاده از نقش ونگاره های نوک تیز چنین نامی به خود گرفت.کلیسای سن شاپل یکی از نمونه های زیبا وکامل مشعشع است این بنا در شهر پاریس ودرابتدا قرار بود که به کاخ شاهی متصل شود ومحل دفن یکسری ازمسیحی های کشته در جنگ های صلیبی باشد چون سبک مشعشع مرتبط بالوئی هفتم بود.

_ معرفی کلیسای سن مالکو:

از نمونه های بارز این دوره یعنی سبک مشعشع کلیسای سن مالکو در فرانسه است این بنا نمای بسیار متفاوت با نماهای کلیساهای قرن سیزدهم دارد این بنا نزدیک به 54متر طول و22/5متر ارتفاع دارد در مقایسه با کلیساهای بزرگ تقریبا کوچک است در این کلیسا سه درگاه ورودی با دو طاق نما در طرفین ان با یک قوس به طرف بیرون انحنا یافته است وبر بالای هر کدام از انها یک بخش مثلثی شکل سوراخ ساخت شده است که داخل ان با نقش های پر پیچ وتاب وشعله آسا پر شده است.ازدیگر بناهای دوره گوتیک پسین کلیسای جامع میلان وکلیسای جامع کلن در المان را می توان نام برد.

پیکر تراشی سبک گوتیگ:

پیکر تراشی گوتیک نخستین بار در منطقه این دوفرانس واطراف ان واحتمالا در همان نقطه یعنی کلیسای دیر سن دنی همانند معماری گوتیک به طرز ناگهانی وخیره کننده به ظهور می رسد امروزه تقریبا چیزی از پیکرهای نمای غربی کلیای سن دنی بر جای نمانده است که مورد مطالعه قرار گیرد ولی دقیقا همینجا بود که پیکر تراشی گوتیک به طور تمام و کمال از نمای داخل کلیسا سر بر آورد وبر ورودیهای غربی که(دروازه های ورود به اورشلیم بهشت اسا)وسردرهای شاهی پنداشته می شدند چیره شد.سردرها گیرا ترین وکامل ترین مجموعه پیکر تراشی گوتیک اغازین را تشکیل می دهند.سه سردر غربی کلیسای شارتر که به صورت یک پارچه از کار در آورده شده اند عظمت و قدرت بیکران مسیح را اعلام میدارند.تولد معرفی مسیح در معبد ومسیح کودک بر دامن مریم عذرا در سردر سمط راست معراجش به آسمان در سردر سمط چپ نشان داده شده اند.

_ معرفی شیشه های منقوش سبک گوتیگ:

کمال یابی گوتیک در معماری وپیکره تراشی با هنر پر شکوه منقوش کردن شیشه در همان دوره متقارن است.این وسیله جدید تقریبا با سبک گوتیک مترادف است در هیچ عصر دیگری شیشه را با یک چنین زیبایی ومهارتی منقوش نکرده اند.عرفان نوری که سوژر را به پی ریزی بنایی با بیشترین امکان برای گنجاندن پنجره های بزرگ وا داشت در الاهیات گوتیک رواج فراوان دارد.هوگو دسن ویکتور می نویسد:پنجره های دارای شیشه منقوش همان کتاب مقدس اند…و چون درخشندگی انها به نور راستین امکان راه یابی به درون کلیسا را می دهد باعث روشن شدن حازران در کلیسا میشوند.سن برنار شیوه رنگ گرفتن نور دراثر منقوش شدن شیشه را با روند تجسد و تولد عیسی از مریم باکره مقایسه می کند.

_ معرفی گوتیک غیر فرانسوی:

حدود1269بود که رئیس یک دیر المانی معمار ماهری را که تازه از شهر پاریس امده بود استخدام کرد تا کلیسای دیرش را بزسازی کند معمار کلیسا را به شیوه فرانکی یعنی به شیوه گوتیک ایل دو فرانس از نوع ساخت در1268پاپ کلمنس ضمن تصریح بر ساختن کلیسای جدیدی در ناربون نوشت که این ساختمان باید تقلیدی از کلیساهای پرشکوه وعظیم باشد که در سرزمین پادشاهی فرانسه ساخته می شوند انتشار سبک گوتیک فرانسوی مدتها پیش از این اغاز شده بود ولی این سبک جدید فقط در نیمه دوم سده سیزدهم بود وبر سبک های دیر چیره شد و معاری اروپایی به طریق بسیار گوناگون به سبک گوتیک روی اورد .از انجا که سنت های رمانسک کهن در نقاط بسیار به حیاط خویش ادامه داد هر منطقه ای ضمن وصلت دادن رمانسک محله خویش با سبک جدید شیوه خواص خودش را در معماری گوتیک پی ریزی کرد.

_ معرفی معماری گوتیک در کشورهای اروپایی

معماری گوتیک در ایل دو فرانس متولد شد و دامنه نفوذش به سایر کشور های اروپایی کشیده شد.
معماری گوتیک از شارتر و ایل دو فرانس به سوی فرانسه سرازیر شد و به انگلستان قدم نهاد.
اسلوب معماری گوتیک در انگلستان به سه مرحله تقسیم می شود : 1)گوتیک نخستین 2)گوتیک مزین 3)گوتیک قائم.
در معماری گوتیک آغازین در انگلستان پنجره های بسیار بلند و نوک تیز و تاقیهایی به همین روش پدیدار شد که سبک نیزه ای نام گرفت.
_ ویژگی های معماری گوتیک انگلستان به طرز تحسین امیزی در کلیسای سالزبری که در فاصله سال های 1220و1260ساخته شد تجسم یافته اند.محل ساختمان ان در یک پارک یا زمین محصور در چمنزار ها ودرختزارهای دولتی,تضاد چشمگیر با کلیساهای واقع در سرزین اصلی اروپا دارد زیرا درانجا خانه های شهر نشینان دور تا در کلیسا را گرفته اند .نمای غربال مانند بسی ز انچه هست فرا تر می رود و بر نمای داخل کلیسا منطبق نیست این کلیسا با ان برجهای کوتاه جرزهای افقی تو رفتگیها وسردرهای کوچک ورودی به طرز موکدی با نماهای د کیسا ی پاریس یا امین تفاوت دارد.

_ معرفی معماری گوتیگ در آلمان

معماری آلمان تا سده سیزدهم به طرز محافظظه کارانه ای رمانسک بود.نقشه ساختمانی و دیوار بندی کلیساهای آلمانی شامل شیوه آشنای کلیسای دو بازویی رایج درمنقه راین با برجهایی در دو سوی بازوییها می شود ویگانه خصیصه گوتیک در بسیاری از کلیسا های مزبور طاق جناقی است که آنهم با دیوارهای سنگی حجیمی پشت بندی شده است.اما در اواسط این سده تاثیر معماری فرانسوی شدیدا احساس شد وجایگاه بزرگ خوانندگان کلیسای کولونی به ارتفاع 45متر تفسیر ماهرانه وپرتوانی از کلیسای آمین است.طرحی که ریشه فرانسوی دارد وبا استقبال فراوان مواجه شد ودر آلمان نیز تکمیل گردید طرح کلیسای هالنکریکه یا لیسای تالار دار است.این اصطلاح کلیاهایی را دربر می گیرد که ارتفاع راهروهای جانبی شان به رتفاع صحن می رسد. از نخستین و موفق ترین نمونه های این نوع کلیسای سنت الیزابت در ماربورگ است.
_ معرفی کلیسای فلورانس :

_ معرفی معماری گوتیگ در ایتالیا

تعداد اندکی از معماران ایتالیایی, سبک گوتیک شمالی را پذیرفتند ,و این سوال مطرح شده است که ایا می توان ساختمانهایی چون کلیسای فلورانس را ساختمانهای گوتیک نامید یا خیر.این کلیسا که ساختمانش در 1296توسط ارنولفودی کامبیو اغاز گردید و جنان بزرگ بود که به نظر البرتی“سایه اش تمام توسکان“را می پوشانید ,کوچکترین تشابهی به کلیسای گوتیک ندارد. بسیاری ازمختصات سبک گوتیک دراین کلیسا دیده نمی شود:اثری ازپشت بندهای معلق وپنجره های پر شکوه زیر گنبدی نیست و روی دیوارها فقط در نقاط پراکنده ای ,پنجره های روزنه مانند کوچکی تعبیه شده اند.سطوح این ساختمان نیز مانند سطوح کلیسای سان منیاتوآل مونته به شیوه قدیمی توسکان با طرحهای هندسی مرمرنشان تزیین شده اند تا آن رابا تعمیدگاه رومانسک متعلق به سده یازدهم درمجاورت خود کلیسا در یک ردیف قرار دارند.

این فایل دارای 41 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا