تنظیم شرایط محیطیعناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت معرفی و کاربرد انواع عایق های ساختمانی

معرفی انواع عایق های ساختمانی

مقدمه
عایق کاری

درجه حرارت فضای داخلی ساختمان از عوامل مهم در تأمین آسایش حرارتی است. از آنجا که درجه حرارت محیط خارج ساختمان در فصول مختلف سال و ساعات شبانه‌روز دائماً در تغییر است و بین فضاهای داخلی و محیط خارج تبادل حرارتی از راههای گوناگون صورت می‌گیرد، فضای داخلی کم و بیش تحت تأثیر تغییرات درجه حرارت محیط قرار می‌گیرد. برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت داخل ساختمان در دامنه تغییرات مجاز، در فصول سرد به گرمایش و در اوقات گرم به سرمایش نیاز است.

تعریف و تقسیم بندی عایقها

عایق ها به اجسامی می گویند که دارای ضریب هدایت گرمائی خیلی کم می باشند یا K در آنها خیلی کوجک و بر عکس ( ضریب مقاومت گرمائی ) در آنها زیاد است.
بطور کلی هادی مطلق یا عایق مطلق وجود ندارد و در واقع هادی یا عایق بودن اجسام نسبی است . همانطور که فلزات دارای ضریب هدایت زیادی است ، بعضی اجسام مانند چوب پنبه دارای ضریب هدایت گرمائی کم و بر عکس مقاومت گرمائی زیاد هستند.
لذا این اجسام را عایق می نامند ، چنانچه به نظریه ساختمان مولکولی اجسام مراجعه کنیم مشاهده می کنیم در بین مولکولهای اجسام مقداری فواصل مولکولی وجود دارد که در آن حبابهای هوا یا گازهای دیگر قرار گرفته است ، که هر قدر این حبابها بزرگتر باشد ، ضریب عابق بودن اجسام بیشتر و بر عکس ضریب هدایت آنها کمتر است.

1- عایق های گرمائی هدایتی

عایق های گرمائی چنانچه بیان شد ضریب هدایت آنها K کم و بر عکس ضریب مقاومت آنها زیاد است جدول تعدادی از عایق های متداول را که در تاسیسات حرارتی و برودتی بکار برده می شود و یا در مخزن و لوله ها و کانالهای عبور آب و بخار و گازهای تبرید بکار برده می شوند.

2- عایقهای گرمائی تشعشعی یا عایق های فلزی

این عایق ها که در سطح دیوارها و سقف ساختمان بکار برده می شود ، که از صفحات فلزی براق نظیر آلومینیوم و برنز و مس می باشند و عمل آنها انعکاس مقداری اشعه آفتاب و جلوگیری از نفوذ آنها به داخل سطوح ساختمانی نظیر دیوار و سقف می باشد.
مفصلاً بیان شد و بر عکس موجب نفوذ اشعه آفتاب می شود ، که در محاسبات باربرودتی در تهویه مطبوع از آن استفاده می شود.
لذا با رنگ کردن سطوح ساختمانی ( دیوار و سقف ) به رنگهای روشن ( خصوصاً سفید ) می توان یک عایق تشعشعی در سطح ایجاد و از نفوذ گرمای اشعه آفتاب کاست.

3- عایق های رطوبتی

چنانچه قبلا بیان شد رطوبت موجب بالا بردن ضریب هدایت و تقلیل ضریب عایق بودن عایق های هدایتی می شود.
لذا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در عایق های سطوح ساختمانی ( نظیر دیوار ، سقف و کهنه ) و عایق لوله های حامل سیال گرم یا سرد و همچنین برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به لوله های فلزی و زنگ زدگی آنها می بایستی از عایق های رطوبتی استفاده کرد. عایقهای رطوبتی عایق هائی هستند که در نفوذ رطوبت از یک طرف به طرف دیگر جلوگیری می نماید . تعدادی از این عایق ها که در تاسیسات به کار برده می شوند، عبارت اند از کلیه اجسامی که به قیر آغشته شده باشند، مانند گونی کاغذ یا پارچه قیر اندود

این فایل دارای 163 اسلاید به صورت power point می باشد.

دانلود مستقیم فایل از سایت معماری بنا :


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا