عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت معرفی کاشی و سرامیک

پیش گفتار:

کاشی و سرامیک از قدیمی‏ترین ساخته ‏های دست بشر می‏باشد. فراوانی مواد اولیه و سهولت ساخت تولید باعث شده است تا اشیاء سرامیکی از قدیمی‏ترین یافته‏های انسان‌های نخستین باشد.

صنعت کاشی‌سازی و کاشی‌کاری که بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران، و به طور اخص بناهای مذهبی به کار گرفته شده، دارای ویژگی‌های خاصی است.

این هنر و صنعت از گذشته‌ بسیار دور در نتیجه مهارت، ذوق و سلیقه کاشی‌ساز در مقام شیئی ترکیبی متجلی گردیده، بدین ترتیب که هنرمند کاشی‌کار با کاربرد و ترکیب رنگ‌های گوناگون و یا در کنار هم قراردادن قطعات ریزی از سنگ‌های رنگین و بر طبق نقشه‌ای از قبل طرح گردیده، به اشکالی متفاوت و موزون از تزیینات بنا دست یافته است.

آشنایی با تاریخچه کاشی و سرامیک:

سفالگری از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشاء هنر تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10.000 سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد.
ادامه پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به تغییراتی در روش تولید که شامل تغییر کوره‌ها، اختراع چرخ کوزه‌گری و نیز کیفیت مواد سفالگری نظیر رنگ‌آمیزی و لعاب‌کاری بوده است. زمان آغاز لعاب‌کاری که امکان ضد آب کردن و همچنین نقاشی کردن و زیباسازی ظروف و سفال‌ها و تهیه کاشی را مقدور می‌کرد به حدود 5000 سال پیش می‌رسد.

تاریخچه کاشی

اشکال اولیه کاشی‌های سرامیکی مربوط به دوران قبل از تاریخ است وقتی که استفاده از رس به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در چندین تمدن اولیه توسعه یافت. کاشی‌های مدرن اولیه به طور زمخت شکل داده شده بود و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند. مصالح کاشی‌ها از کف رودخانه‌ها استخراج شده در بلوک‌های ساختمانی فرم داده و در آفتاب خشک می‌شدند. کاشی‌های اولیه خام بوده‌اند ولی حتی در 6000 سال قبل مردم با استفاده از رنگ زدن و کنده‌کاری ظریف روی کاشی‌ها از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌کردند.

مواد اولیه کاشی

خاک کائولن+خاک رس معمولی + اکسید کرم یا خاک کایولن + بنتونیت   . اصلی ترین ماده اولیه تولید کاشی کایولن است که برنگ سفید می باشد واستحکام بالایی پس از پخت دارد ولی خاک کایولن دارای پلاستیسیته ( خاصیت خمیری ) کمی است در روش اول با افزودن خاک رس خاصیت خمیر را افزایش می دهیم و برای خنثی کردن رنگ خاک رس به آن اکسید کرم می افزاییم . و در روش دوم تنها با افزودن بنتونیت به کایولن خاصیت پلاستیسیته را بهبود میبخشیم .

مراحل پخت کاشی:

1-مواد اولیه را مخلوط میکنند 2- مواد را در آسیابهای مخصوص خرد و با آب مخلوط میکنند 3- دوغاب مواد اولیه را در داخل سیلو پاشیده حرارت میدهیم 4- پودر خشک شده با 6 تا 8 در صدرطوبت بدست می آید 5- با دستگاه پرس پودر نرم در قالب به بیسکوییت خام کاشی تبدیل میشود  6- بیسکوییت خام خشک شده ( کاشی خام ) را وارد تونل میکنند 7- کاشی خام در دمای 1100 درجه می پزد 8- روی آن لعاب می دهند و برای پخت نهایی وارد کوره می شود.

  1. فرآیند آماده سازی مواد
  2. تعاریف و دامنه کاربرد
  3. تعریف کاشی یا آجر شیشه‌ای
  4. معرفی وینیل تایل آزبستی از رزین وینیلی ترموپلاستیک
  5. کاشی آسفالتی یا آسفالت تایل
  6. معرفی کاشی های سلولزی
  7.  تایلهای فیبر معدنی
  8. کاشی های فلزی سوراخدار
  9. کاشی وینیلی
  10. کاشی‌های پخته شده
  11. کاشی‌های لعابدار
  12. کاشی‌های مدرن
  13. تقسیم بندی کاشی های سرامیکی
  14. انواع تقسیم بندی انواع کاشی
  15. تاریخچه سرامیک
  16. ساختار سرامیک
  17. لعاب دادن کاشی و سرامیک
  18. کاربرد سرامیک‌ها
  19. کاشی و کاربرد آن
  20. خواص سرامیک
  21. لعاب و انواع آن

این فایل دارای 28 صفحه به صورت فایل پاورپوینت میباشد 

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

پاورپوینت معرفی کاشی و سرامیک

دانلود پاورپوینت برسی محوطه سازی وفرش های کف در معماری

دانلود پاورپوینت فنـــــاوری نانــــو در ساختــــمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا