انسان طبیعت معماریبناهای تاریخیمعماری جهان

دانلود پاورپوینت معماری مقبره امیراسماعیل سامانی

از سال 279 تا 295 هجری ،بخارا پایتخت امیراسماعیل بنیانگذار سلسله سامانی بود.این شهر در آن زمان مهد علم و مکانی برای ترویج دانش، زبان و ادب و فرهنگ فارسی تلقی می شد. آرامگاه امیراسماعیل در یک محوطه وسیع قرار گرفته و فضای سبز وسیعی آن را احاطه کرده ‌است.می گویند در قدیم این محل گورستان مردم عادی بوده اما بعدها به دلیل وجود مقبره امیر اسماعیل توسعه یافته و جمال پیدا کرده است. این آرامگاه مربع شکل و به رنگ آجری است و دیواره های آن نیز با آجر ساخته شده و در عین سادگی ،دارای جلوه های زیبا از معماری و آجرکاری ایرانی می باشد. درون آرامگاه نیز همچون نمای بیرونی با آجرهای ظریف و اشکال هندسی آراسته و گنبد آرامگاه نیز بر روی آن بنا گردیده است. تاریخ ساخت این بنا به اواخر قرن سوم هجری می رسد و در واقع یکی از نخستین بناهای آرامگاهی محسوب می شود. آرامگاه “خواجه مخی” یا”مخی خواجه” نیز در نزدیکی آرامگاه امیراسماعیل البته یک بازار محلی در میان این دو مقبره قرار دارد. “مخی خوجه” نیز از عرفای سرشناس منطقه بوده که مقبره او در قرن دوازدهم بازسازی شد.کاخ “مخی‌خواجه”  دارای تالار ستون‌دار بلندی بود که در مقابل یک باغ بزرگ که استخری در وسط آن بود،قرار داشت. یک بوستان هم در کنار بنای امیر اسماعیل قرار دارد که به آن “باغ استراحت” می­گویند.

جزییات آجرکاری آرامگاه سامانی:

در مورد این دوران طلایی بسیار می‌توان گفت. اما بهتر است در این‌جا توجه خود را به دو نکته‌ی مشخص از این دوران معطوف کنیم: یکی رشد زبان فارسی و دیگری الگوسازی معمارانه.
اگر ادبیات و معماری ایرانی را دو عنصر شاخص هنری و فرهنگی این سرزمین در گذشته بدانیم، آن‌گاه اهمیت الگوسازی‌ هایی که در این دوره برای ادبیات و معماری صورت گرفت آشکار تر خواهد شد.
سامانیان، نشان دادند که پذیرفتن یک آیین جدید نباید الزاما به معنای کنار گذاشتن و فراموش کردن تمام مظاهر فرهنگی یک تمدن باشد. اما این توجه به فرهنگ گذشته، در دوره‌ی سامانی، هرگز به گذشته‌گرایی و یا درجا زدن منتهی نشد؛ بلکه نتیجه‌ی آن، چه در ادبیات چه در معماری، استفاده‌ی هوشمندانه و خلاقانه‌ای بود از میراث گذشته در خدمت نیازهای جدید.

در چهار طرف گنبد اصلی، چهار عدد طاقی با گنبد کوچک قرار دارد. وجود چهار گنبد کوچک د رچهار سوی گنبد اصلی، سنت و شیوه‌ای است که آن را در مقبره امیر اسماعیل سامانی د ربخارا می‌توان ملاحظه کرد. بنابراین، خصوصیت مزبور را می‌توان از ویژگی‌های معماری ایرانی دانست…
مزبور به شکل مربع بوده، اندازه ی هر ضلع آن ده متر است. مقبره دارای گنبد نیمکره ای است که در چهار گوشه ی آن چهار گنبد کوچک بنا کرده اند. گنبد بر فراز اتاق چهارگوشی با کمک سه کنج یا فیلپوش احداث شده که قابل مقایسه با شیوه ی گنبد سازی در معماری پارتی و ساسانی است. مقبره ی اسماعیل سامانی گرچه بنای بسیار کوچکی است ولی سادگی و موزون بودن اجزای آن و بالاخره تزیین فوق العاده در سطوح داخلی و خارجی این بنا، آن را در زمره ی شاهکارهای معماری صدر اسلام قرار داده است.
آجر کاری به کار رفته در این مقبره متنوع و شامل طرحهای دیسک مانند و نوعی طرح شبیه سبد بافته شده است. این بنا دارای چهار در ورودی در چهار ضلع است…

توجه :این فایل شامل ۱۸ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

  • دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود فایل بیوگرافی و معرفی آثار معمار ایرانی هوشنگ سیحون

پاورپوینت شناختی بر گنبدها در معماری ایرانی اسلامی

معرفی تعدادی از معماران ایرانی به همراه آثار آنها

پاورپوینت معرفی معماری دوره سلجوقیان


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا