تازه های معماریتنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت مقایسه اقلیم گیلان و یزد

معماری منطقه گرم و خشک:

در بررسی و مطالعه معماری این نوع اقلیم می توان به معماری مسکن بسیاری از شهرهای فلات مرکزی ایران اشاره نمود که دارای معماری درون گرا همامنگ با این نوع معماری می باشند.
دراین بخش به بررسی معماری مسکن یزد که نمونه ای از معماری درون گرا می باشد می پردازیم.
ویژگی های اقلیمی این منطقه << خشگی – کم آبی – گرمای شدید در تابستان و سرمای شدید در زمستان>> به همراه طوفانهای شنی در برخی مواقع سال و وزش باد در جهات مختلف می باشد.

ویژگی های معماری بومی یزد :

الف : ساختار فضایی بنا : شاخص اصلی معماری بومی یزد درون گرایی آن می باشد. این نوع معماری دارای حیاط مرکزی بوده و اتاقها در چهار سمت آن واقع شده است و به منظور تهویه فضای داخلی در گوشه ای از بنا بادگیر ساخته می شود فرم حیاط ها معمولاً به شکل گودال باغچه می باشند.

ب :تاثیر جریان هوا و نور خورشید : دراقلیم گرم و خشک همچون یزد که دارای طوفانهای شدید همراه با گرمای زیاد در تابستان و سرمای شدید در زمستان است هماهنگی با طبیعت و شرایط محیطی ضرورت بیشتری پیدا می کند به عنوان نمونه فرم پلان در این منطقه باید فشرده باشد تاسطوح کمتری در مقابل نور خورشید قرار گیرد.

ج : مصالح ساختمانی : مصالح ساختمانی در هر شرایط آب و هوایی به نوعی عمل می کند به طوری که در آب و هوای گرم و خشک نوع مصالح به کار رفته در میزان راحتی ساکنان در ساختمان تآثیر زیادی دارد .

ویژگی های معماری جدید یزد

متاسفانه در کنار چنین معماری آگاهانه ای شاهد حظور معماری جدیدی هستیم که کاملا با شرایط اقلیمی منطقه متفاوت است . خانه های ردیفی که از بتن –آهن و آجر ساخته شده اند . با حیاط هایی که به علت کوتاه بودن دیوارهایشان از یک سو قادر به ایجاد سایه مناسب نمی باشد و نمی توانند از بنا درمقابل وزش باد شدید و نور زیاد خورشید محافظت نماید و شرایط نا مساعدی برای ساکنین به وجود می آورند از سوی دیگر به کارگیری دیوارها و سقفهای با ضخامت کم که در مقابل موقعیت خاص این منطقه هیچگونه مقاومتی ندارد و همچنین استفاده از قیر سیاه رنگ بر روی پشت بامها که به علت تیرگی رنگ موجب افزایش دما در فصل تابستان و به جهت انتقال حرارت از
طریق بام موجب کاهش دما در فصل زمستان درداخل خانه می شود و در نهایت به کارگیری وسائل گرم کننده با مصرف انرژی فسیلی و دستگاههای خنک کننده ای که به علت دمای نامناسب فضاهای داخلی در فصول مختلف مورد استفاده قرار می گیرند به طور کلی بایستی بیان نمود که معماری جدید با شیوه ساخت ناهماهنگ با اقلیم از یک سو موجب عدم آسایش ساکنین و از سوی دیگر با استفاده نامناسب از مصالح و افزایش مصرف انرژی فسیلی معماری پایداری را که در گذشته وجود داشته مد نظر قرار نداده است .

معماری مناطق معتدل و مرطوب:

اقلیم گیلان : این منطقه پر باران ترین منطقه شمالی ایران است و دارای رطوبت زیاد و گرمای هوای در تابستان می باشد از این رو باران مداوم و رطوبت نسبی زیاد عامل اصلی شکل گیری این نوع معماری در این منطقه است.

ویژگی های معماری بومی گیلان:

الف : ساختار فضایی بنا : شگل گیری معماری بومی گیلان برمبنای مدل هایی از مربع می باشد که به صورت خطی در امتداد شرق –غرب و عمود بر جریان باد توسعه یافته است این گونه شکل گیری نمونه ای از معماری برونگرا می باشد که از ویژگی های آن داشتن ارتباط بصری و فیزیکی مستقیم با فضای بیرون خانه نداشتن حیاط و گسترش در ارتفاع می باشد که ما در معماری بومی گیلان شاهد آن می باشیم . بناها در فضاهایی بازو سبز قرار می گیرند فرم پلان این مناطق پراکنده است .

ب : تاثیرجریان هوا و نور خورشید بر بنا
به منظور جلوگیری از نفوذ باران به داخل ساختمان توسط باد سقف شیبدار در یک یا دو طرف بنا که در سمت باد قرار دارد ادامه می یابد . همچنین به منظور ممانعت از نفوذ رطوبت از سطح زمین به داخل بنا سطح آن بالا تر از زمین قرار گرفته و در فضای بین کف و زمین جریان هوا موجب تبخیر رطوبت و تهویه هوا شده و سبب خشک وقابل استفاده شدن کف ساختمان می شود .

ج : مصالح ساختمانی :
ساقه های برنج عناصر تشکیل دهنده پوشش سقفهای شیبدار هستند . اسکلت بنا ودر واقع ایستایی ساختمان از چوب می باشد که از آنها دربدنه ها نیز استفاده می شود که پوشش نهایی آن از خشت است و گل اندود می شود واز مصالح دیگری همچون سنگ – خشت – و سفال نیز در کنار ساختمانهای تماما چوبی استفاده شده است . تمامی مصالح بکار رفته در بنا از مصالح موجود در محل می باشد که که موجب کاهش انرژی در حمل و نقل مصالح از نقاط دیگر شده است .

ویژگی های معماری جدید گیلان:

امروزه دیگر ما شاهد معماری بومی و سنتی در این منطقه نمی باشیم و در عوض ساختمانهایی با سازه فلزی یا
بتنی – پوشش آجری و سقف های شیب دار با فرمهایی به اصطلاح هنرمندانه و تفکیک فضاهای داخلی تنها به منظور پاسخ به نیاز سرپناه خانواده جایگزین ویژگی های پیشین بناه گشته اند و همین نکات موجب از دست دادن هویت معماری بومی منطبق با محیط شده اند که یکی از پیامهای اصلی شیوه جدید معماری بالا بودن هزینه ساخت و افزایش استفاده از انرژی های غیر قابل تجدید یا فسیلی به منظور گرمایش و سرمایش است که علت اصلی آن عدم استفاده از مصالح بومی می باشد .

انطباق معماری جدید با معماری بومی گیلان:

شاید ایجاد معماری بومی در حال حاظر از نظر استحکام و دوام و همچنین نیازهای امروزی ساکنین پاسخگو نباشد اما می توان با استفاده از اصول معماری و عوامل تشکیل دهنده آن – مصالح بومی همچون چوب و اجرا دقیق آن در بنا و اتصالات بهتر عمر این ساختمانها را افزایش داد تا از این طریق اجرای آن سریع تر و آسان تر صورت گیرد و دیگر به هزینه ی کمتری به منظور ساخت و تعمیر و نگهداری بنا نیاز باشد . از سوی دیگر در پوشش بناها استفاده از ساقه های نباتی به جای سفال میتواند موجب دوام و استحکام بیشتر آنها گردد . تمامی این
عوامل می تواند در پایداری محیط و همچنین ایجاد ساخت و ساز پایدار موثر افتد.

مقایسه ی دو اقلیم به صورت جدول

این فایل دارای 14 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا