تازه های معماریتنظیم شرایط محیطیعناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت هوشمند سازی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی در ساختمان

مقدمه:

مصرف انرژی در چند دهه اخیر بطور سرسام آوری افزایش یافته است. این افزایش از یک طرف نشان دهنده رشد اقتصادی و به گردش افتادن بیشتر چرخ های صنعت و در پی آن جابجا شدن کالاهای صنعتی به نقاط مختلف می باشد. از طرف دیگر شاید به دلیل قیمت ارزان انرژی، صاحبان صنایع و مصرف کنندگان خصوصی کشور در پی صرفه جویی و استفاده منطقی از این نعمت خدادادی نبوده اند. بعد از بحران انرژی سال های 1974 که با بالا رفتن قیمت نفت خام و قیمت انرژی همراه بود، بطور کلی روند مصرف انرژی کمی تغییر کرد و کشورهای بدون نفت در مصرف آن بصورت سیستماتیک تر عمل نمودند. به همین دلیل ممالک مصرف کننده انرژی در جهت جایگزینی انرژی های جدید فسیلی و صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهتر از انرژی های موجود گام برداشته اند.

سیستم های کنترل هوشمند ساختمان:

در دنیای امروزی صنعت ساختمان سازی، سرمایه‌گذاری عظیم و بلند مدتی را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه IT و ظهور آن در تمامی زوایای زندگی بشری، انتظار می‌رود که این فنون در صنعت معماری نیز وارد شده تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، از کهنگی و بی‌استفاده ماندن ساختمان‌ها در دراز مدت جلوگیری نماید.صنعت اتوماسیون و مکانیزه کردن کارها از طرفی باعث صرفه‌جویی در وقت و دقت در انجام کارها شده و از طرف دیگر دخالت نیروی انسانی را برای انجام کارهای روزمره و گاه تکرار شونده کاهش می‌دهد.
در نتیجه پیشرفت سریع فناوری اطلاعات ما شاهد بوجود آمدن ساختمان‌هایی بنام ساختمان‌های هوشمند هستیم. یک ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیرساختار ارتباطی قوی بوده که می‌تواند بصورت مستمر نسبت به وضعیت‌های متغیر محیط عکس‌العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد تا از منابع به صورت موثرتری استفاده شده و تا حد امکان در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

مزایای ساختمان های هوشمند

  1. کاهش هزینه‌های راهبری و تعمیرات
  2. کاهش خطا در سیستم
  3. ایجاد سیستم مدیریت متمرکز و یکپارچه ساختمان
  4. صرفه‌جویی در مصرف برق و تاسیسات حرارت مرکزی(Energy/lighting management)
  5. صرفه جویی در هزینه کابل کشی‌های پراکنده و استفاده از محیط کابل کشی استاندارد (Utp&Fiber)
  6. دارا بودن سیستم کنترل درجه حرارت و دمای هوا (HVAC)
  7. برخورداری از سیستم اطفاء حریق (Fire Safety)
  8. بالا رفتن کیفیت سرویس دهی ساختمان و در نهایت ایجاد درآمدی برای سرمایه‌گذاران اصلی ساختمان بصورت ارائه خدمات شارژ

دیگر سیستم هاَی هوشمند مورد استفاده:

  • ارتباطات و کابل‌کشی
  • سیستمهای امنیتی آتش
  • سیستمهای گرمایش و سرمایش
  • آسانسور
  • کنترل دسترس و سیستمهای امنیتی
  • تابلوهای برق
  • سیستم های روشنائی
  • سیستم مدیریت انرژی ساختمان
  • سیستم مدیریت هم زمان
  • سرویسهای صوتی ، تصویری ، اینترنت و غیره

هواسازها

هر هوا ساز یک منطقه از ساختمان را تحت پوشش خود دارد و یکی از وظایف آن پیش سرمایی و یا پیش گرمایی هوای تزریقی به مناطق ممختلفی است که این مناطق از سیستم فن کوئل استفاده می کنند و بعضی از مناطق به صورت مستقیم از هوای هوا ساز تغذیه می شوند و وظیفه ی دیگر ان تامین هوای تازه برای فضاهای داخلی ساختمان است که در این قسمت هماهنگی دمپر های ورودی هوای تازه و هوای برگشته را می طلبد که در این رابطه سیستم با جمع آوری اطلاعلت دمایی،رطوبتی و مقدار دی اکسید کربن فضاها بهترین توازن را بین دمپر های ورودی و خروجی به وجود می آورد که باعث استفاده ی بهینه از هوای برگشتی فضاها نیز می گردد.

فیلترینگ

فیلتر ها بر اساس نوع کاربری محیط تحت پوشش هواساز،انواع و اقسام مختلف دارند که از نوع فیلترینگ بالا (آزمایشگاه ها)تا نوع پایین که غمر مفید آنها را مشخص می کند .
در هوا سازهایی که از هوای تازه جهت تزریق به هوای محیط استفاده می شود امکان گرفتگی فیلتر توسط ذرات معلق ریز و درشت وجود دارد.

سیستم کنترلی پمپ ها:

در ساختمان از پهای سیرکولاتور استفاده می شود که به طور معمول یکی از آنها در حالت رزرو قرار دارد و ما بقی مشغول به کارند که انرژِی برق فراوانی مصرف می کنند . از این پمپها جهت گردش آب درون سیستم های مختلف از قبیل هوا ساز ها ،فن کوئل ها ،آب مصرفی و برج خنک کننده و … استفاده می شود که این گردش سیال بدون در نظر گرفتن مصرف انرژی و راندمان کاری است در صورتیکه در سیستم هوشمند این گردش سیال به صورت کنترل شده است و بر حسب نیاز ساختمان پمپها به صورت متوالی و چرخشی روشن و خاموش می گردند.

سیستم کنترل چیلر جذبی:

وظیفه ی آن تامین آب سرد جهت سرمایش ساختمان است .دستگاه های چیلر با مذارات کنترلی داخلی به کار خود ادامه می دهند .تنها کاری که سیستم هوشمنذ انجام می دهد این است که در یک مرحله ی کنترلی بالاتر کار کنترل را انجام می دهد تا در مواقع اضطراری فرمان های لازم را صادر کند که ابتکار با اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسور های متعدد و اطلاعاتی که از تابلو برق گرفته می شود امکان پذیز است.

نمونه موردی ساختمان های هوشمند:

فرودگاه بین المللی امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی (Imam Khomaini International Airport) یک منطقه 15 هکتاری در 30 کیلومتری جنوب تهران واقع است. IKIA یکی از فرودگاههای پر ازدحام بین المللی خاورمیانه است که 13 میلیون مسافر و 200 تن بار در سال را جابجا می کند.
ترمینال 1 مسافری IKIA در یک ساختمان چهار طبقه که نمای جلوی آن تماما” شیشه ای است در زمینی به مساحت 800/6 متر مربع بنا شده است. در این فرودگاه حدود 5000 نفر در 2000 پست سازمانی مختلف مشغول به کار خواهند شد

  • حداکثر راحتی و آسایش مسافر
  • راحتی در استفاده از سیستم
  • کنترل دقیق
  • مدیریت انرژی
  • پشتیبانی کامل
  • تلاشهای انجام شده

سیستم Micronet شرکت Invensys به صورت خودکار خروجی سیستم تهویه مطبوع (نظیر کیفیت هوا و درجه حرارت ) را کنترل می کند. اگر کیفیت هوا کاهش یابد یا درجه حرارت محیط از سطح ایده آل آن که 21 درجه سانتیگراد است تغییر کند ، سیستم BMS توانایی بازگرداندن آن به حد ایده آل را دارد. متعادل سازی درجه حرارت در صرفه جویی انرژی بسیار موثر است. سیستم Micronet شرکت Invensys قادر است میزان بار الکتریکی و منابع موجود در ترمینالهای فرودگاه را کنترل و نمایش دهد. با استفاده از این سیستم می توانیم مطمئن باشیم که میزان بار الکتریکی مورد نیاز در مواقع اضطراری فراهم می گردد.
این سیستم شامل کنترلرهای Micronet Lonwork سری MN500 مدل (300 No) و MN620 مدل (90 No) می باشد که با یکدیگر و اتاق کنترل مرکزی که مجموعا” شامل ده شبکه LON است کار می کنند.
کنترلرهای MN620 تجهیزات HVAC را کنترل می کند و کنترلهای MN500 وظیفه کنترل و نمایش بار الکتریکی تاسیسات و برخی تجهیزات فرودگاهی را بر عهده دارد.

تالار جدید شورای شهر لندن:

دو هدف اولیه فاستر :
اول کاستن از میزان مصرف انرژی و تقلیل آن به حدود یک چهارم میزان معمول برای یک ساختمان رسمی اداری و…
دوم، جامه عمل پوشاندن به وعده دولت بریتانیا مبنی بر ایجاد دولت شفاف و برقراری و تسهیل ارتباط بین مراجعان و مدیران دولتی.
در طراحی تالار شورای شهر لندن، مخروطی کروی شکل را برای راس سازه و محل برگزاری جلسات شورای بیست و چهارنفره شهر لندن در نظر گرفت.

آسمان‌خراش‌ چرخان دوبی:

این آسمانخراش یک ستون محوری ثابت دارد و طبقات مختلف به صورت قطعات پیش‌ساخته به این ستون وصل می‌شوند.
هر طبقه به طور مجزا چرخش می‌کند و چرخش طبقات هماهنگ با هم نیست.
به‌ همین دلیل با چرخش این طبقات در شب جلوه‌ای نورانی و بسیار زیبا به نمایش گذاشته می‌شود.

در میان طبقات این آسمانخراش‌ توربین‌های بادی افقی کار گذاشته شده است که قرار است موتور محرک چرخش طبقات باشد. انرژی چرخش طبقات این برج از این توربین‌ها به دست می‌آید. طراحان این سازه می‌گویند با این طراحی، ساختمان می‌تواند انرژی خود و حتی پنج ساختمان مشابه خود را تامین کند. این برج 59 طبقه دارد و در مجموع بیش از 48 توربین بادی در آن به کار رفته است. توربین‌های این ساختمان می‌‌توانند هم برای خود و هم برای ساختمان‌های اطراف برق تولید کنند. همچنین پنل‌های خورشیدی در طبقات این ساختمان به کار رفته تا از انرژی خورشید هم برای تولید انرژی در این ساختمان استفاده شود. ارزش انرژی که توسط این ساختمان تولید می‌شود، در سال نزدیک به هفت میلیون دلار است.

نتیجه گیری:

امروزه به دلیل محدودیت منابع انرژی و به جهت مسایل محیط‌زیست، تمامی کشور‌ها اعم از صنعتی و در حال توسعه استفاده بهینه انرژی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. با توجه به اینکه منابع مختلف آماری، ساختمانهای مسکونی را یکی از عمده‌ترین بخشهای تلف‌کننده انرژی معرفی نموده‌اند، لذا ضرورت ارائه پیشنهاد‌های سودمند برای مالکین و سازندگان این اماکن جهت صرفه‌جویی و کاربرد منطقی انرژی بسیار با اهمیت بوده و می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در استفاده از انرژی گردد.

این فایل دارای 101 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

دانلود پاورپوینت صرفه جویی در مصرف انرژی (مبحث نوزده)

دانلود پاورپوینت معرفی آب و هوای شهرستان بوشهر(تنظیم شرایط محیطی)


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا