سبک های معماری

پاورپوینت معرفی سبک فوتوریسم

آینده‌گری یا فوتوریسم (Futurism)

معنی لغوی فوتوریسم اینده نگری یا اینده گرایی است.

این  جنبش هنری در اول قرن بیستم  در ایتالیا در پیش از جنگ جهانی اول ظهور کرد  اما در کشورهای دیگر هم وجود داشت. فوتوریست‌ ها در بسیاری از زمینه‌ها مانند نقاشی، تندیسگری، سفالگری، تئاتر، موسیقی، معماری و حتی آشپزی کار کردند.

 

نقاشی فوتوریستی:

نقاشی در فوتوریسم
نقاشی در فوتوریسم

اصولا نقاشان فوتوریست می کوشیدند جنبه های گوناکون جامعه ماشینی امروز رابه شکلی که در لحظاتی از حرکت پرتوان و خشونت امیز دیده می شد نمایش دهند .عملا تحلیل کوبیستی فضارا پذیرفتند ولی باتکرار شکلهابر پهنه سطح بوم نقاشی کوشیدند به ترکیب بندی های ایستای کوبیستی حرکت بدهند.حرکت و زمان ذهن فوتوریستها را به خود مشغول کرده بود .

نهضت فوتوریسم

اولین فوتوریستی که عقاید این جنبش را نوشت یک شاعر ایتالیا یی بود به نام فیلیپو توماسومارینتی.

مارینتی نخستین بیانیه این نهضت رابه زبان فرانسوی  در روزنامه فیگارو پاریس به سال۱۹۰۹ منتشر کرد. مار ینتی که تحت تاثیر عصر ماشین به وجد امده بود ظهور“ هنر جدید ” خشونت – نیرو و شجاعت را که با نفرتی افراطی از هر گونه هنر سنتی و تقاضای سازش ناپذیر مدرنیسم توام بود اعلام کرد.

اودر بخشی از بیانیه خود نوشته بود ”ما تاکید میکنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت –غنای فزون تری یافته است ”این جمله را می توان به عنوان موضوع اصلی این سبک تلقی کرد .و مقوا باید معمول شود .”

قصد اصلی وی از این اعلامیه این بود که ”حرکت و تحول اسانت الیا در بیانیه خود در تحسین از وسایل مکانیکی و برقی و انچه به تکنولوژی مربوط میشود  می نویسد:

” هیچ چیز در جهان بیش از صدای یک کارخانه برق زیبا نیست . کارخانه برقی که به نیروی ئیدرلیک ابشاری که از کوه سرازیر می شود ودر ان صنعت وطبیعت با هم در امیخته اند .“

در بیانیه ای که الیا در گشایش نمایشگاهی در میلان منتشر کرد اعلام کرد: در معماری استفاده از تمام مصالح ساختمانی جدید از اهن وبتن مسلح گرفته تا منسوجات کارخانه اساس معماری است ”

از نظر فوتوریستها فرمی که معماری باید بگیرد چندان روشن نبود فوتوریسم اساسا خود را مخالف فرهنگ اعلام کرده بود .اینان میخواستند در معماری وشهرسازی پویایی پدیداورند ونوعی معماری مارپیچی که بتواند این پویایی رادر خود جا دهد بیافریند. شهر جدید معرف جنبشی باشد که در عصر جدید پدید امده و فارغ از هر بنای قدیمی و هر چیز ی که کهنه وفرسوده به دید اید باشد.

 

با انتشار بیانیه مارتینی هنرمندانی چون

”کارلو کارا“

”امبرتوبوتچونی ”

 

به گفته امبروتچونی در مورد فوتوریست:

ما پیشنهاد میکنیم که تمام کارمایه ها وموضوعاتی راکه تاکنون مورد استفاده قرار گرفته اند .. از عرصه هنر بزداییم .. کیش گذشته پرستی را نابود کنیم..هرشکلی از تقلید راتماما خوار وبی مقدار بشماریم..هرشکلی ازنواوری را بستاییم ..زندگی امروز راکه باشتابی درنگ ناپذیر وخشونت امیز به دست علم پیروزمند دگرگون می شود .به نمایش بگذاریم وتجلیل کنیم .
بیانیه بوتچونی در سال 1910 با تایید دوباره روند جهانی ”چنین طنین افکن می شود :
هرچیزی درحرکت است …
هرچیزی می دود…
هرچیزی شتابان می دود…
پیکره ای که در برابر خویش می بینیم هیچ گاه ساکن نمی شود بلکه تا ابد پدیدار وناپدید می شود ….
روش متضمن مشاهداتی از این قبیل را می توان در کار مارسل دوشان : هیکل برهنه در حال پایین امدن از پلکان مشاهده نمود.

”لویجی روشلو ”

“جاکموبالا“

با اعتقادی مشابه یعنی :رهایی از قید نظامها ومضامین فرسوده و کهنه برای یافتن :اینده ای درخشان وبه دور از اشفتگی های جهان انروزدر کنار هم جمع گشتند ونام نهضت خودرا اینده گری(فوتوریسم) گذاشتند.

هنرمندان فوتوریست از گذشته بدشان می امد و مخصوصا از فکرهای گذشته در مورد هنر و سیاست خیلی بدشان می امد. در جنبش فوتوریست عشق به سرعت، تکنولوژی و خشونت نشان میدادند. برای فوتوریست ها ماشین، هواپیما و شهرهای صنعتی نشانه‌های بسیار مهمی بودند.

با اینکه این نهضت عمر نسبتا کوتاه داشته  بدین دلیل که بانیان و پیشگامان ان در جوانی درگذشته اند .اماتاثیر ان نه به شدتی که بانیان ان تبلیغ میکردند حتی به زمان ما هم رسیده است.

اصول حاکم بر شهر سازی فوتوریستی

تاکید بر اینده

توجه به علم تکنولوژی وجهان اینده حمل ونقل سریع السیر –گسست از گذشته-حذف تزئینات-بلندمرتبه سازی-نمایان کردن اجزای عملکردی و تکنولوژیک ساختمان که بعدها تاثیر زیادی بر افکار وطرح های معماران مدرن (تاکید بر پویایی شهر(دینامیسم) حرکت وسرعت وهرانچه سبب تاکید این پویایی وبه جلوه در اوردن حرکت در شهر میشود (نمایش پویایی در مقابل ایستایی)

ستایش نواوری وکلیه مظاهر زندگی مدرن رد نیاز به پیشینه تاریخی/نفی گذشته وانکار ارزشهای ان و رد مظاهر هر انچه مربوط به گذشته است .نظیر موزه ها که میگفتند موزه ها باید از بین برونداستفاده از معماری زمان خود  به دور از هر گونه تقلید

توجه به تجلی مظاهر جدیدزندگی شهری نظیر بانکها کارخانه ها ایستگاههای راه اهن  جاده های چندطبقه تالارهای وسیع دادوستد  ساختمان های مرتفع ..

توجه ویژه به حضور اتومبیل در شهر

توجه به اصول حرکت

لزوم وجود راههای چند طبقه و شوق انها درنمایش تقاطع جریان حرکت درجهات مختلف

منابع:

فوتوریسم  : دکتر فرح حبیب
معماری معاصر غرب: دکتر وحید قبادیان
هنر در گذر زمان  :هلن گاردنر
تاریخ هنر سده ی بیستم: رزمری لمبرت

این فایل شامل ۵۲ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا