نقشه هتل و موزه
دانلود پروژه اتوکدی طراحی موزه با فرم خاص
فلسفه طرح مجموعه فرهنگی
معماری به مثابه دخالت انسان در محیط زیست خود به منظور سازماندهی فضایی این محیط ، مطابق با نیازمندیهای اجتماعی و فرهنگی جامعه در تداوم زمان ، مبانی ، موازین و اصولی را بوجود میآورد که مجموعاً فرهنگ معماری آن جامعه را مشخص میکند هرگونه اقدام مبتدی در این زمینه اگر بر بستر چنین نگرشی رند و تکامل نیابد تاثیرات کالبدی فضایی نشات گرفته از آن گذرا و در انتها محکوم به نابودی خواهد بود.
از این روست که در بررسی تاریخی معماری ، بعنوان یکی از نمودارهای فرهنگی جامعه منظور نظر تنه مطالعات خصوصیات کمی یا کیفی یک مجموعه از احجام گرفته شده نمی باشد بلکه بیشتر بررسی مشخصات فرهنگی و نیازهای اجتماعی شکل دهنده این کالبدهای معماری و روند شکلگیری موردنظر است با چنین دیدگاهی هنگامی که از معماری اسلامی در ایران سخن میگوئیم باید جامعه ای را در نظر بگیریم که در آن ارتباط میان مردم و مذهب آنچنان عمیق است که حضور مستمر جهانبینی را در تمام زمینهها بعنوان تکیهگاه فکری و زیرسازی اصلی جامعه الزامی یافته و نتیجاً تمام مسایل را از این نقطه نظر مورد ارزیابی و سنجش قرار میدهد. معماری این جامعه نیز همانطور که از عنوان آن مشخص است آنچنان با روح این جهانبینی در هم آمیخته است که بدون توجه به نوع برداشت و طرز تفکری که این مکتب درباره جهان هستی و انسان که از عنوان آن مشخص است آنچنان با روح این جهانبینی در هم آمیخته است که بدون توجه به نوع برداشت و طرز تفکری که این مکتب درباره جهان هستی و انسان عرضه میدارد مشکل بتوان به درک صحیحی از آن دست یافت.
در حقیقت بناها و آثار هنری اسلامی بازتاب طرز نگرش انسان سنتی به عالم است مقصود از انسان سنتی فردی است که خود را در سلسله هستی وابسته به خالق میداند و اساس و سازمان هستی را به اصول ثابت و حقیقتی استوار میبیند .
انسان سنتی از روشها و اصول نفسالامری و حقیقی که به او نموده شده الگوهای ماده و پردوامی میسازد این الگوها روابط اشیاء و افراد را چنان تنظیم میکند که جامعه از آسیب آشفتگی محفوظ بماند و هر جز شان مرتبه در خور خویش را بیابد .
با نتیجه قواعد روشهای حقیقی را پدید میآورند و آن بهره و روش در شکل ماده و همهگیر خود، سنت را پایهگذاری میکند بدین ترتیب سنت از اصول حقیقی ناشی می شود و از آنجا که اصول حقیقی از قانونگذار و مبدأ عالم صدور یافته پس مصداق عینی اصول و قواعد حقیقه عالم است سنت با این تعریف ماوراء زمان و مکان قرار میگیرد نسبت قواعد و راهحل متعلق به دورانهای پیشین نیست بلکه محتوای آن در گذشته حال و آینده به یکسان صحت دارد .
یکی از مشکلاتی که معماران امروز با آن روبرو هستند بریده شدن اشکال و مفاهیم معماری از سوابق فرهنگی مذهبی و قومی ملتهاست زیرا معماری جدید که محصول علاقه وصفناپذیر انسان قرن 20 به فراوردههای صنعتی است جز به الزامات اقتصادی و فنی به چیز دیگری توجه ندارد و تمام ارزشها را فقط با این معیار میسنجد اما حتی جوامع بسیار پیشرفته صنعتی هم در چند دهه گذشته دریافته اند که بیاعتنایی به سنتها و جوامع باعث میشود که اصول فرهنگی مذهبی و قومی که عامل بوجود آورنده تمدن ملتهاست آرام آرام فراموش شده و به جای آنها ارزشهای معمولی دنیای صنعتی حاکم شوند .
بدیهی است که معماری ، شعر ، فلسفه و موضوعاتی از این قبیل صورتهایی هستند که در پی آنها اصول فرهنگی ـ فکری هر جامعه نهفته است با کنار گذاشتن سنتها که سالیان دراز حاصل معانی ثبت شدهای بودند آن معانی از ذهن مردم خارج شده و ارزشهای جدیدی که توسط اشکال جدید به آنها ارائه میشود جای آنها را می گیرد .
شاید مهمترین علت برای توجه به فرهنگ جامعه ما این باشد که قسمتی از این اشکال حامی معنای و اصولی ازلی اسلامی است که در زندگی و تحرک آن مفاهیم را می توان با معادلهای شکلی در اذهان جامعه تداوم بخشید پس صرف علاقه به گذشته و یادگارهای آن نیست که عقل را در تمام گیتی بر آن داشته است که در مقابل هجوم ارزشهای اقتصادی و صنعتی که به جز به معیارهای محدودی به چیزی عنایت ندارند نظر به حفظ و حراست میراثهای فرهنگی را ارائه میکند بلکه دوام اصول پذیرفته شده انسانی محرک واقعی آنهاست ایشان خوب میدانند که اگر سنتهای رفتاری ، بناها ، زبان ، شعر ، فلسفه تاریخ قومی و … را از جامعه بگیرند آن انسانها به مفاهیم دیگری روی میکنند و تحت تاثیر این مفاهیم جدید ، زبان ، لباس ، رفتار ، اخلاق و آرمانهای آنها تغییر میکند در واقع یک جریان دو طرفه در اجتماع وجود دارد که مفاهیم صورتها را عوض میکند و صورتها به نوبه خود چنان جا میافتد که اجازه رشد به مفاهیم دیگر را نمیدهد.
این فایل شامل :
– پلان مبلمان شده طبقات
– 4 عدد نما
– سایت پلان می باشد.