نقشه کتابخانه

دانلود پروژه اتوکدی طراحی کتابخانه همراه با نقشه های فنی به صورت رایگان

مقدمه:

مطمئناً اگر فضا و ساختمان کتابخانه براساس اصول صحیح معماری ساخته و ویژگی¬های زیبایی¬شناختی در آن رعایت شود، تأثیرات بسیار مطلوبی بر ذهن مراجعه کنندگان خواهد داشت. استفاده از طراحی نور و سایه، تأکید روی خطوط، حجم‌ها، رنگ‌ها و سایر عوامل و همچنین تأکید بر معماری خاص هر دوره به لحاظ اینکه هر اثر معماری منعکس‌کننده تفکرات و شیوه‌های زندگی مردمان آن دوره است در دادن هویت به مجموعه¬ی کتابخانه¬ها موثر می-باشد. تجربه¬های مختلف معماری کتابخانه با استفاده از طرح ساختمانهای شیشه¬ای، مدولار، برجی شکل، آتریوم، مدور و ساختمانهایی به سبک مدرن و پست مدرن در کشورهای مختلف انجام گردیده است که هر یک دارای معایب و مزایایی است که در طول تاریخ باعث بوجود آمدن پیشرفتهای چشم¬گیری در زمینه¬ی معماری کتابخانه¬ها بوده است.

امروزه اهمیت معماری ویژه کتابخانه¬ها و تأثیر آن بر روی بهینه¬شدن خدمات کتابخانه¬ای بر هیچ¬کس پوشیده نیست. هر اثر معماری خصوصاً آثار خاصی مانند کتابخانه¬ها، فرهنگسراها، سالنهای تئاتر پیش از آنکه صرفاً یک ساختمان باشند نشان دهنده¬ی اندیشه و باورهای سازندگان بنا و افکار حاکم بر آن مقطع زمانی هستند که بنا ساخته ¬شده¬ است. با توجه به اینکه فضاهای معماری قابلیت انتقال و انعکاس مفاهیم را در¬بر¬دارند می¬توان با تأکید روی قسمت¬های مختلف به طور غیرمستقیم به انتقال مفاهیم پرداخت.

براساس نوع کتابخانه و کاربری آن معماری کتابخانه باید متفاوت باشد. با توجه به اینکه کتابخانه ما یک مجموعه¬ی ملی، عمومی، آموزشگاهی، تخصصی یا دانشگاهی است و کاربر آن یک پژوهش¬گر متخصص، یک شهروند عادی با سطح سواد متوسط یا یک دانشجوست باید مجموعه ما دارای معماری متناسبی باشد.

مراجعه کننده یک مشتری است (چیزی که به ندرت در کشور ما به آن توجه می¬شود خصوصاً در عرصه ارایه خدمات) بنابراین باید بیشترین رضایتمندی در مراجعه به کتابخانه در او ایجاد شود. این رضایتمندی می¬تواند ناشی از لذت بصری دیدن هارمونی، رنگ، نور و سایه، اشکال و احجام یا میزان راحتی و دسترس‌ پذیری به منابع باشد. شکل ساختمان کتابخانه باید شاخص و متفاوت از سایر ساختمانهای همجوار و حتی کل ساختمانهای شهر باشد. همچنین نمای ساختمان باید خوش فرم و خوش رنگ باشد و در عین حال القاکننده‌ی احساس مطلوبیت، شادی، لذت و انرژی نیز باشد.

 

ارتباط و کتابخانه
 تعریف ارتباط

ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی شاید اولین دانشمندی باشد که 2300 سال پیش نخستین بار در زمینه ارتباط سخن گفته است. او در کتاب مطالعه معانی بیان که معمولا آن را مترادف ارتباط می دانند، در تعریف ارتباط می نویسد:
((“ارتباط عبارت است از جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران”))
در فرهنگ و بسترcommunication عمل ارتباط برقرار کردن تعریف شده ودر توضیح فارسی آن معادل هایی نظیر رساندن ،بخشیدن، انتقال دادن ، آگاه کردن ،مکالمه و مراوده استفاده شده است.در فرهنگ لغت در مورد لغت فوق اضافه شده که عمل برقرار کردن ارتباط می تواند از طریق کلمات، حروف ، پیام ها ، مکاتبه ها و دیگر راهها انجام گیرد.
به دلیل گسترده بودن دانش ارتباطات و از طرفی تغییر نگاه بشر به مقوله ارتباط در زمان های متفاوت ، تعریف مشخص و ثابتی از آن وجود ندارد و در هر رشته ، متناسب با مبانی شناختی مربوط به آن تعریف میشود.

 ارتباط و هوشیار سازی اجتماعی

با وجود برداشت های تازه مطالعات ارتباطی، آثار متعلق به دیدگاه قدیمی این مطالعات که ارتباط را به عنوان وسیله انتقال اطلاعات ، مورد نظر قرار می دهد باقی مانده است.
در کشورهای جهان سوم این برداشتها از نتایج طبیعی دیدگاه غربی توسعه اجتماعی است که راه پیشرفت این کشورها را در نوسازی آنها معرفی می کند.
در دو دهه اخیر ، عده زیادی از دانشمندان و متخصصان ارتباطی کشورهای غربی و جهان سوم به باز نگری نظریه ها و الگوهای حاکم غربی در زمینه رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی و نیز نقش ارتباطات در نوسازی کشورهای عقب مانده پرداخته اند و جنبه های منفی آن را یادآوری کردند.

اصول پنج گانه پائولو فریره برای نظام جدید پیشنهادیش که وی آن را آموزش عمومی معرفی می کند عبارتند از :
1) اعتقاد به توانایی افراد برای یادگیری ، دگرگونی و رهایی از شرایط سرکوب کننده جهل و فقر واستثمار.
2) تماس مستقیم فراگیرندگان با واقعیت های خاص زندگی و مسائل مربوط به آن، تجزیه و تحلیل فشارها و محدودیت های تحمیل شده به آنان از سوی ساختار اجتماعی و ایدئولوژی رسمی بر اساس کنش های اجتماعی .
3) طرد تفاوت های موجود بین آموزش دهنده و آموزش گیرنده.
4) گفت وشنود آزاد.
5) مشارکت در کوشش های رهایی دهنده
تحت تاثیر پژوهش های پائولو فریره و همچنین ایلیچ نویسنده معروف کتاب آموزش بدون مدرسه عده دیگری از اندیشمندان انتقاد گر معاصر، بسیاری از متخصصان ارتباط ، به این نتیجه رسیده اند که ارتباط را به عنوان فراگردی جدا نشدنی از سایر فراگردهای اجتماعی و سیاسی ضروری برای توسعه و استقلال ملی باید مورد نظر قرار دهد.
این امر به توسعه فضاهای فرهنگی و کتابخانه ها و همچنین ترغیب مردم به کتابخوانی همراه است و تنها بدین شکل آموزش بدون مدرسه ممکن می شود.

اندیشمندان انتقاد گر جهان سوم معتقدند که برای مقابله با عوارض تبعیض آمیز شیوه های نو سازی غربی که فقط به قشر های مرفه اجتماعی توجه دارند و و اکثریت افراد را در شرایط فقر و محرومیت نگاه می دارند ، باید سازماندهی وسیع اجتماعی را به ترتیبی که تمام قشرهای محروم جامعه را در بر گیرد ،گسترش داد و از این طریق برای تسهیل اقدامات دسته جمعی توسعه بخشی ، گروههای قدرتمند پدید آورد .

 

 کتابخانه و فرایند ارتباط:

کتابخانه و فرایند ارتباط حاصل ضروریات واقعی تمدن امروزی بوده است که اینک خود به یک واحد ضروری بافت اجتماعی تبدیل شده است.
فرایند ارتباط از سه بخش : منبع ( در این مرحله ، همه فعالیت های مرتبط با خلق اثر صورت می گیرد.) کانال ارتباطی ( در این مرحله ، فرایند انتقال پیام اتفاق می افتد.) و مقصد ( دریافت کننده) تشکیل می شود.اما جایگاه کتابخانه در فرایند ارتباط ، در کدام بخش معنا می یابد؟ به یک معنا می توانیم کتابخانه را منبع اطلاع بدانیم.
یک کتاتبخانه باید انبوه عظیمی منبع و کارمند داشته باشد تا این منابع را سازمان بخشد و نباید از یاد برد که همواره به عوامل بیرون از سازمان خود نظیر صنعت نشر و وضعیت سیاسی ، اجتماعی حاکم بر جامعه (عناصر ایجاد کننده اصطکاک مسیر در فرایند ارتباط ) وابسته است .
کتابخانه مسئول ساختن ، اضافه کردن و نگهداری فهرست خویش است. فهرست کتابخانه اعم از اینکه به شکل برگه باشد یا به شکل پیوسته (کامپیوتری) معرف وجود کتابخانه است و نشان دهنده مایملک آن است. امروزه اقدام های زیادی در زمینه بسط و گسترش کتابخانه ها بعنوان منبع اطلاعاتی انجام شده است که نقش این واحد ضروری اجتماعی را در جایگاه منبع اطلاعاتی در فرایند ارتباط افزایش می دهد.
استفاده از ماهواره های اطلاعاتی به منظور اتصال منابع کتابخانه های جهان به یکدیگر و امکان استفاده دانش پژوهان از منابع کاملتر از جمله این تلاش ها است.

 کتابخانه، نهادی اجتماعی

کتابخانه همیشه بعنوان نهادی پرورشی و گاه مذهبی و دینی در خدمت جوامع بشری بوده و سبب رشد و توسعه فرهنگ ها و ارزش ها گردیده است.بدین معنا که از ابتدای شکل گیری اجتماع و بوجود آمدن خط و استفاده از رسانه های مختلف برای مکتوب کردن دانش و حافظه بشری ، کتابخانه جزء لاینفک جوامع بشری محسوب می شود. با توجه به ویژگی های نهاد، نهاد کتابخانه دارای این ویژگی ها است:

1) نهاد کتابخانه برای برآوردن و رفع نیازهای خاصی از جامعه بوجود آمده و این نیازها در طول تاریخ و در جوامع مختلف متفاوت بوده است. گاهی این نیاز حفظ دانش و میراث مکتوب بشری بوده است و در دوره ای دیگر دسترس پذیری و رفع نیازهای اطلاعاتی. در حال حاضر رفع نیازهای متفاوت اطلاعاتی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … به عهده نهاد کتابخانه است.
2) نهاد کتابخانه در اجتماع چنان ارزش هایی دارد که به طور مثال استفاده از کتابخانه یا کار کردن در آن ارزش اجتماعی محسوب می شود. همانطور که ممکن است در اکثر جوامع اعتقادات دینی نیز ارزش اجتماعی محسوب گردد.
3) نهاد کتابخانه در طول تاریخ آنچنان پایدار بوده وهست که الگوهای رفتاری و استفاده از آن به صورت بخشی از سنت و فرهنگ هر جامعه محسوب می شود. نهاد کتابخانه در طول زمان آنچنان جایگاه و گستردگی اجتماعی پیدا کرده است که هر گونه تغییر چشمگیر کمی و کیفی در آن سبب تاثیر در دیگر نهادها خواهد شد. بدین معنا که اگر نهاد کتابخانه بتواند به خوبی نقش خود را ایفا کند، نهاد خانواده و ارزش ها در جامعه اعتلا و ارتقا خواهد یافت. عکس این مطلب نیز صادق است.
4) آرمان اصلی نهاد کتابخانه خدمت به جامعه و رشد و اعتلای آن است. چنین آرمانی را بخش عظیم و گسترده ای از اجتماع پذیرفته اند. ممکن است اعضای جامعه خود در شکل گیری چنین اجتماعی نقشی نداشته باشند ولی به طور سنتی و نهادینه شده چنین آرمانی را پذیرفته اند.

 

 کارکردها و مسئولیت های اجتماعی کتابخانه

هدف اصلی کتابداری و کتابخانه که خدمت به مردم و جامعه است، کارکردهای اصلی آن را بعنوان نهادی اجتماعی ترسیم می کند. در این چهارچوب کتابخانه مسئول غنا بخشیدن به زندگی اجتماعی از طریق فراهم کردن امکان دسترسی به دانش مضبوط در کتابخانه ها و سایر موارد است. ولی اگر بخواهیم به صورت عینی تر کارکردها و مسئولیت های اجتماعی کتابخانه را ترسیم کنیم، موارد زیر را می توان ذکر کرد:
1) کمک به آموزش و پژوهش: این امر می تواند از طریق کتابخانه های آموزشگاهی و دانشگاهی و کتابخانه های تخصصی و پژوهشی صورت گیرد.
2) کمک به توسعه اجتماعی ، فرهنگی و علمی، کتابخانه های عمومی در این مورد نقش اساسی تری ایفا می کنند.
3) تغییر و توسعه ارزش ها
4) گسترش آزادی و حق دانستن در سطح جامعه
5) ایجاد سرگرمی های سالم اجتماعی
6) گسترش اخلاق در سطح جامعه
7) گسترش عادت مطالعه

 

این فایل شامل :

پلان مبملان شده طبقات

4 عدد نمای طراحی شده
2 عدد برش مبلمان شده
پلان شیب بندی
پلان ستون گذاری
پلان تیریزی می باشد.

 

دانلود رایگان از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا