نقشه اداری و تجاری

دانلود پروژه اتوکدی مرکز تجاری چندمنظوره همراه با حجم سه بعدی

مقدمه

یکی از امور مهم روزمره در زندگی خانواده ها در سراسر جهان خرید پایاپای یا نقدی کالا وخدمات بوده و هست. روشهای خرید و عادات مربوط به آن مختلف و گاهی متضاد می باشد، بسته به اینکه خریدار چه کسی و یا محل خرید کجاست .
خواسته اصلی در تمام مجتمعهای تجاری ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا ودریافت خدمات و نیز برآورد یک نیاز اجتماعی است .
انسان در جستجوی ارتباط دیگران است . در بازارهای ابتدایی که برای رسیدن به آن مردم غالباً برای عرضه کالاهای خود از مناطق دور افتاده کیلومترها راه می پیمودند ، شاید جنبه اجتماعی مهمترین قسمت از تجربه شخص در بازار می بود . در اینجا بازار بصورت جشنواره ای درآمده ونقش مرکز تجمع و تفریح آخر هفته را بازی می کرد . این جنبه اجتماعی و مهم بازار تدریجاً براثر تبدیل روشهای روستائی به پیچیدگی و تجربه مختص زندگی شهری نقش خود را از دست داد. در شهرهای بزرگ ، مراکز تجاری در مناطق مرکزی کار بوجود آمد.

اینها در نزدیکی تأسیسات اداری و فراغت قرار گرفته ، دینامیک روشهای زندگی شهری را تشکیل می دادند .

 

یک مرکز شهری موفق باید کانون معاشرت و تعاملات اجتماعی، تجارت و همچنین فعالیت*های فرهنگی باشد، نه صرفا ترکیب کاربری*های غیر مرتبط و گسسته. یک راه برای ایجاد مرکز شهری زنده و پویا گره*زدن نهاد*هایی مانند کتابخانه و موزه و… با فعالیت*های مدرن تجاری است و خرید به عنوان یک سیستم فعال شهری در تلفیق با سایر کاربری*ها باعث ایجاد ارتباطات عملکردی قوی تری با حضور مردم می*شود. به*عنوان مثال امروزه در دنیا کتابخانه*هایی طراحی می*شوند که به صورت چند منظوره دارای محل خرید،* باشگاه ورزشی،* سالن اجتماعات و… نیز هستند، یعنی علاوه بر این که مراکز شهری دارای کاربری*های چند منظوره هستند، هر کدام از اجزاء آنها نیز به نوبه خود می*توانند دارای فعالیت*های چند منظوره باشند.

 

برای ایجاد حس مکان در داخل مراکز شهری باید به نکات زیر توجه کرد:

• مشخص کردن ویژگی*های شاخص هر جامعه مانند تاریخ و ارزش*های موجود در آن.
• ایجاد ورودی*هایی برای مرکز شهری که به صورت سمبولیک نشان*دهنده ویژگی و کیفیت آن جامعه هستند.
• انتخاب یک سایت مناسب برای ارائه خدمات به تمام جامعه. این مطلب زمانی که قرار باشد ساختمان*های اداری و دولتی در آن قرار گیرند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
• استفاده از المان*های هنری و جذاب که قابل تغییر باشند مانند مجسمه و آب و….
• برگزاری مراسم مختلف اجتماعی و مذهبی در مرکز شهری.
• تلاش برای برقراری تعادل میان اصول زیبایی شناختی و عملکردی.
• تشویق مردم به مراقبت از مکان و اجازه به حضور آنها در خلق و مراقبت از آن.
دسترسی*ها،* ترافیک و محل پارک
اگر بیشتر کالاها و خدمات، هم برای دسترسی با اتومبیل و هم برای افراد پیاده سهل*الوصول هستند، تراکم زیاد زمین منجر به کاهش نیاز به حمل و نقل عمومی* می*شود. با این وجود اگرچه توسعه مسیر*ها با در نظر گرفتن مقیاس پیاده، یک هدف مهم به شمار می*رود، نیاز به مسیر سواره و مدیریت ترافیک و محل پارک وجود خواهدداشت.

 

این فایل شامل :

پلان مبلمان شده طبقات
سایت پلان
2 عدد پرسپکتیو خارجی
4 عدد نما
1 عدد برش مبلمان شده می باشد.

 

 

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا