پروژه های درسیروستا

دانلود پروژه روستای 2 گنجینه از توابع شهرستان بروجرد

مقدمه:

طرح هادی روستا عبارت است از : طرح تجدید حیات روستا به لحاظ ابعاد اقتصادی،اجتماعی و فیزیکی.به طور کلی توسعه فیزیکی روستاها به غیر از روستاهایی که اکنون دارای طرح هادی یا بهسازی می باشند،از گذشته تاکنون بدون هیچگونه ضابطه و نقشه ای به خود روستائیان واگذار گردیده.این روند به علت عدم وجود برنامه،نا آگاهی وفقر اقتصادی روستائیان و عواملی از این قبیل باعث شده تا اکثر روستا ها شرایط و وضعیتی داشته باشند،که با نیازهای روستائیان مطابقت نداشته باشد.ومشکلات عدیده ای فرا روی روستائیان قرار دهد.به همین دلیل اهمیت و ضرورت فوری تهیه طرح بهسازی و هادی روستاها که در آن جهت توسعه،محدوده گسترش آتی،نحوه استفاده از اراضی و همچنین اصلاح شبکه معابر موجود بیشتر از گذشته احساس می شود.

بررسی موقعیت شهرستان بروجرد :

شهرستان بروجرد با مساحت 1606کیلومتر مربع در حدود 7/5 درصد کل استان را به خود اختصاص داده است.این شهرستان که در شمال استان واقع شده دارای موقعیت جغرافیایی 48درجه و45 دقیقه طول شرقی و33درجه و 53دقیقه عرض شمالی است.شهرستان بروجرد از شمال به شهرستان ملایر از استان همدان،از جنوب به شهرستان دورود و خرم آباد، از غرب و جنوب غربی به شهرستان ملایر و نورآباد، از شمال غربی به شهرستان نهاوند و از جهت شرق به شهرستان اراک محدود می گردد.این شهرستان از نظر تقسیمات کشوری دارای دونقطه شهری به نام های بروجرد و اشترینان و دو بخش به نام های اشترینان و مرکزی و هفت دهستان به اسامی(اشترینان، برده سره، گودرزی، دره صیدی ،شیروان ، والانجرد وهمت آباد)است.

روستای گنجینه در سطح بندی مراکز سکونتگاهای روستایی در مجموعه شیروان به مرکزیت حوزه شیروان بخش مرکزی به مرکزیت شیروان در شهرستان بروجرد قرار دارد روستای گنجینه در وضع موجود جز حوزه نفوذ شیروان است.نزدیکترین شهر به این روستا بروجرد به فاصله 12کیلومتراست.نوع جاده ارتباطی روستا تا بروجرد آسفالت است.

امکانات روستای گنجیه:

روستا به عنوان یک نقطه روستایی دیده شده است که در حوزه بروجرد واقع شده است هر مجتمع زیستی برای ارائه خدمات به ساکنین خود نیاز به حد اقل خدمات و امکاناتی است.
روستای گنجینه نیز جزء روستا های کوچک است فهرست این خدمات عبارتند از :

1- پیش دبستانی
2- آموزش ابتدایی
3- آموزش راهنمایی
4- دفتر دهیاری
5- کتا بخانه روستایی
6- پایانه
7- خانه بهداشت
8- کار گاهی
9- پارک
10- فضای سبز
11-تاسیسات و تجهیزات روستایی
12-ورزشی

ارائه دیدگاه روستاییان:

در حال حاضر یکی از راهبرد های مورد توجه برنامه ریزان برنامه ریزی از پایین به بالا به جای برنامه ریزی متمرکز و از بالا به پایین می باشدکه در این زمینه فراهم نمودن زمینه مشارکت روستائیان به عنوان ذینفعان اصلی برنامه ریزی بسیار ضروری می باشد.لذا در این راستا و برای آشنایی هر چه بیشتر از مسائل و مشکلات روستا و همچنین برای آگاهی از نظر روستائیان در مورد مشکلات جاری در روستا سعی گردیده که با تهیه پرسشنامه و تکمیل آن توسط آنان نظراتشان در این زمینه جویا شده و در تهیه طرح مد نظر قرار گرفته شود

معرفی مسائل و مشکلات روستا از نظر ساکنین آن :

مسائل ومشکلات روستائیان در برداشت های میدانی در سه حیطه کالبدی – خدماتی و زیر بنایی قابل تقسیم بندی است که به تفصیل عبارتند از :
1- عدم دفع آب های سطحی روستا
2- عدم وجود امکانات بهداشتی نظیر حمام و غسالخانه
3- کمبود آب آشامیدنی
4- مشکل جاده دسترسی و عدم رعایت حریم جاده
5- فاقد تلفن خانگی
6- فاقد کاربری اداری و ورزشی
7-عدم سامان دهی معابر براساس حجم و تردد

شناسایی پایه در سطح روستا:

بررسی کلیات ویژگیهای محیطی روستا با استفاده از اطلاعات

موجود و نیز شناخت تفصیلی زمینه های اصلی و تا ثیر گذار برطرح های هادی نظیر اقلیم و توپو گرافی:
از لحاظ تقسیمات اقلیمی ،استان لرستان دارای سه نوع آب و هوای سرد کوهستانی ،مدیترانه ای و نیمه صحرایی گرم (گرمسیری )است.خصوصیات شهرستان بروجرد به شرح زیر می باشد:
شهرستان بروجرد جزءناحیه سرد کوهستانی است.این ناحیه دارای زمستانهای پربرف و بسیار سرد وتابستان های معتدل است.تعدادروزهای یخبندان در برخی از نقاط این ناحیه به بیش از 70روز می رسد در این ناحیه با ریزش اولین برف،زمستان طولانی شروع می شود.

شناخت مراحل گسترش کالبدی روستا جهت گسترش فعلی آن:

گسترش روستا به صورت تقریبا شعاعی بوده است در ابتدا هسته اولیه در غرب و مرحله اول توسعه به سوی جنوب شرق مراحل بیشتر به سمت شرق و جنوب شرق و اندکی جنوب غرب و در نهایت در همه جهات گسترش یافته است.

معماری و ترکیب فضا های مسکونی:

به طور کلی،هر اجتماع زیستی به تبع قرارگیری در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی خاص،دارای
سنت ها و سبک های خاصی در شیوه معماری و ساخت وساز ابنیه خود می باشد.به عبارتی،هر مکان اقلیمی دارای شیوه ساخت و ساز ویژه ای است،که در همخوانی کامل با آن اقلیم می باشد.
بنا براین در روستای گنجینه هم به مانند اکثر روستا های ایران به اقتضای شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه،دو نوع معماری یا شیوه ساخت مسکن قابل تفکیک می باشد.سبک معماری قدیمی و بومی روستا درساخت ابنیه روستا و سبک معماری جدید در ساخت مساکن روستایی که این دومی،بیشتر شیوه ساخت مساکن در نقاط شهری می باشد.در معماری قدیم روستا،ابنیه روستا با توجه به ویژگی های محیطی روستا و بدون هیچ گونه تقلیدی فقط در توافق با محیط اقلیمی وانطباق با نیاز های زندگی روزمره ساکنان آن ساخته می شوند.در این شیوه،محل سکونت خانوار روستایی به همراه محل نگهداری دامها و سرویس بهداشتی، سه جزء اصلی یک واحد مسکونی قلمداد می شوند،که در فاصله ها مشخص از هم،هر کدام در گوشه ای از قطعه مسکونی و یا حیاط آن قرار گرفته اند.خانه های روستایی در این شیوه،شامل چند اتا ق بهم پیوسته که فضا های مشترک آن ها ایوان و دهلیز می باشد،که معماری و چشم انداز روستا حکایت از نحوه شکل گیری آن در طی زمان دارد.

سبک معماری جدید در روستاها:

این شیوه ساخت مساکن روستایی که برگرفته و تقلیدی از مساکن شهری است، متاُسفانه در اکثر روستاهای ایران ریشه دوانیده است. در این شیوه، مسکن خانوار وسرویس بهداشتی، به صورت مشترکی در قسمت مرکزی ساختمان استقرار یافته اند. مصالح مورد استفاده در ساخت این نوع بناها، از جنس مصالح روز مانند آجر وآهن وسیمان می باشد. سبک طراحی این نوع بناها، عبارت است از: چند اتاق به همراه سرویس بهداشتی که توسط یک فضای مرکزی به نام هال به هم متصل شده اند. تنها مزیت این شیوه در ساخت مساکن روستایی، استفاده از مصالح ساختمانی با دوام و نیمه با دوام می باشد.در حالی که، سبک طراحی منازل به هیچ وجه با شرایط اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی خانوارهای روستایی متناسب نمی باشد.

ارزیابی میزان فرسودگی بافت روستا ،نوع مصالح ،مقاومت بنا ها و مستحدثات :

همانگونه که در بخش های پیشین نیز اشره گردید،از کل واحد های مسکونی روستا تعداد 73 واحد مسکونی روستا نوساز ،127واحد مرمتی و مخروبه ندارد.که از این تعداد 36% نوساز 64% مرمتی تخریبی می باشند.در باره نوع مصالح باید اذعان داشت که معمولاَساخت وسازهای قدیمی با خشت،گل، سنگ وچوب و ساخت و سازهای متأخر تر با آجر،سیمان ،گچ و آهن صورت گرفته است.بتن -آهن و آجر- آهن نیز مصالح مدرنتری است،که در ساخت وساز به سبک شهر مورد استفاده قرار می گیرد.نوع مصالح بکار رفته در مساکن نشان دهنده قدرت مالی ساکنین نیز می باشد.بر اساس بررسی صورت گرفته بیشترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز روستا از نوع نیمه بادوام یعنی بلوک سیمانی ، آجر و آهن و چوب و یا سنگ و آجر بدون اسکلت می باشد.

اتاق خوابها در کنار هم و ایجاد فضای خصوصی و درنظر گرفتن کمدهای دیواری بزرگتر شدن فضای پذیرای وقرار دادن پذیرای در کنار آشپزخانه برداشتن سرویس بهداشتی از حیاط خانه به داخل خانه
فضای پخت نان از حیاط برداشته ودر نظر گرفتن آشپزخانه برای خانه داخل قرار دادن حمام در طبقه همکف وبرداشتن اون از بیرون که در کنار اتاق خوابها در نظر گرفته شده است. داشتن یک ورودی تعریف شده بجای سه ورودی فضاها

این فایل دارای 239 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پروژه مرمت کامل خانه موذن الدعوه در شهرستان بروجرد

کاربرد فناوری های نوین ساختمانی در مسکن روستایی

پاورپوینت معرفی روستا امام ده شهرستان لاهیجان


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا