طرح و نقشه های معمارینقشه فرهنگی هنری

دانلود پروژه طراحی کامل فرهنگسرای خانه کودک

پژوهشگران در سالهای اخیر، از میان عوامل متعدد تأثیرگذار در رشد خلاقیت کودک، تحقیقات بسیاری شیوه های آموزشی، جنبه های عاطفی ــ شناختی کودکان و نیز مسائل تربیتی را مورد بررسی قرار داده اند، اما تأثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

طراحی فضاهای ویژه کودکان مانند مهد کودک ها از آن جهت اهمیت دارد که «در سنین 4 تا 7 سالگی سالگی تخیل کودک جنبه عملی پیدا میکند.»  در طول این سالها کودک از محیط تاثیر میگیرد از این رو لازم است تا در مراحل آغازین رشد کودک پرورش خلاقیت او مورد توجه قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف معمار باید از سویی کودک و فضا و خواستهای او را درک کند و نیازها و مشکلات او راشناخته و روشهای برطرف کردن آنها را بیابد و از سوی دیگر باید به محیطی که کودک امروز در آن به سر می برد آشنا باشند و آن را  به خوبی درک کند. معماران باید بر سرعت خود بیفزایند تا بتوانند به پای متخصصین تعلنیم و تربیت جامعه شناسان   پزشکان و روان شناسان که کم و بیا دنیای کودکی را بطور کامل شناخته اند برسند. حال آنکه این فضاهای مذکور در ایران مناسب کودکان طراحی نشده اند. اکثر آنها در فضاهای مسکونی و حتی آپارتمانها تأسیس شده و با نقاشی و رنگ آمیزی  ظاهراً به محیطی کودکانه تبدیل شده اند .

کودکان بسیار حساس هستند و تأثیر محیط زندگی برای تمام عمر با آنها باقی خواهد ماند .آنها کوچکترین و ضعیفترین اعضای جامعه هستند و قادر به تغییر فرم محیط زندگی خود با توجه به احتیاجات و آرزوهایشان  نیستند باید  مطابق  با  نیازهای آنهادر ایجاد محیطی محر محیطی امن و شاد برای تجربه کردن کشف کردن دریافتن، احساس کر دن،  با کودکان دیگر ارتباط برقرار کردن مکانی برای اجتماعی شدن همراه با پرورش قوا و نیروهایشان برای داشتن یک کودک شاد و صمیمی تلاش کرد تا کودکان که همان آینده سازان هر جامعه ای می باشند پیشنرفت سنی فکری به سوی تفکر، خلاقیت و توانایی های جسمی بالاتر داشته باشند.

حال آنکه فضاهای مذکور در ایران، مناسب کودکان طراحی نشده است. بیشتر مهد کودک  ها در فضا  های مسکونی و حتی آپارتمانها قرار دارند که با نقاشی و رنگ آمیزی، ظاهراً به محیطی کودکانه تبدیل شده  اند.

هدف از این طرح، تدبیر ایده های طراحی مبتنی بر تنوع در خانه کودک ها و فضاهای کمک آموزشی کودکان ایرانی با رویکرد ارتقاء خلاقیت آنان است تا با به کارگیری ایده های حاصل در طراحی فضا  های مخصوص کودکان، انگیزش کودک برای بازی ارتقاء یابد، قدرت تخیل و کنجکاوی او افزایش یابد و خلاقیت او پرورش پیدا کند کنجکاوی، بازی و خیال  پردازی کودکان در ارتقای خلاقیت آنان مؤثر است. بر اساس پژوهش ها، خلاقیت کودکان به قدرت خیال پردازی آنان بستگی داردو بهترین زمان پیشرفت برای خلاقیت و تخیل در سنین 2 تا 10 سالگی است.

یکی از این بناها ی ضروری در عصر حاضر مهد کودک یا کودکستان است که از دو واژه مهد به معنی گهواره و بستر و واژه کودک که یک رده سنی از رده های سنی انسان می باشد، تشکیل شده است. گرچه در گذشته مهدکودک ها صرفا جهت نگهداری کودکان بوده اند، اما امروزه این مکانهای معماری هدفمند شده و تبدیل به آموزشگاهی برای آموزش، پرورش و نگهداری کودکان خردسال در بازه ایی زمانی از روز است، که نقش به سزایی در تربیت کودکان دارند و برای گذار آنها از محیط خانه به مدرسه برنامه ریزی شده اند. زندگی اجتماعی در یک مهدکودک از جمله مهمترین دوره های زندگی خردسالان است.روانشناسان به تاثیر فضای معماری بر رفتار کودکان پی برده اند و این به عهده معمارانی آشنا به علوم رفتاری کودک است که در فرایند طراحی، این دیدگاه ها را با نیازهای فضایی کودک تلفیق کنندبی توجهی به تاثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت کودکان مانع ذوق وشوق کودک،برای ورود به آنها می‌شود.

این پروژه شامل:

_ پلان مبلمان زیرزمین

_ پلان مبلمان طبقه همکف

_ پلان مبلمان طبقه اول

_ طراحی سایت پلان

_ پلان آکس بندی طبقه همکف

_ پلان طبقه اول

_ پلان اندازه گذاری طبقه همکف

_ پلان اندازه گذاری طبقه اول

_ نمای شمالی

_ نمای جنوبی

_ نمای شرقی

_ نمای غربی

_ برش A-A

_ برش B-B

 

پلان طیقه همکف
پلان طیقه همکف
پلان طیقه همکف
پلان طیقه اول

این فایل دارای 14 شیت اتوکدی کامل و قابل ویرایش است

دارای 10 عدد رندر با کیفیت خارجی میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا