طرح و نقشه های معماری

دانلود پلان اتوکدی زندان به صورت رایگان

برنامۀ فیزیکی و طراحی اجزا

۱- دیوار زندان

با توجه به این‌ که رویکردی که در طراحی زندان مشارکتی به کار رفته خلاف جریان غالب است، فرار نکردن زندانیان برای وجهۀ زندان اهمیت مضاعفی دارد. اما مهم هم بود که روش‌هایی که برای رسیدن به این هدف به کار برده می‌شوند با اهداف کلی طراحی منطبق باشند و فضا را نابهنجار و ترسناک نکنند.

برای همین به جای استفاده از دیوارهای بلند و سیم‌های خاردار، برای دورتادور محوطۀ زندان دیواری دولایه در نظر گرفته شد که میان آن خندقی به ارتفاع یک طبقه حفر شده. فاصلۀ بین دو لایه در جاهایی که در بر دیوار بنایی موجود نیست چهار متر گرفته شد، که از رکورد جهانی پرش در طول در حالت درجا بیش‌تر است. اما در جاهایی که بنایی هست فاصله به ده متر (بیش‌تر از رکورد جهانی پرش سه‌گام زنان) رسانده شد تا با دویدن روی بام هم نشود از روی خندق پرید. چون بالا رفتن از دیوار و پایین آمدن از خندق و دوباره بالا رفتن از دیوار سخت و زمان‌بر است، با استفاده از چشم‌های الکترونیکی در کف خندق‌ها و همین‌طور دیدبانی از برجک‌ها می‌شود از فرار زندانی‌ها جلوگیری کرد.

دیوار خندق‌ها را، مثل بقیۀ دیوارهای زندان، در جاهایی که ممکن است دیده شوند می‌شود با نقاشی دیواری تزیین کرد. دریچه‌های بازرسی هم برای اعزام نگهبان‌ها در مواقع اضطراری و همین‌طور نظافت دوره‌ای تعبیه می‌شوند.

 

۲- پذیرش
۳- بند

برای حفظ حریم خصوصی زندانی‌ها و همین‌طور کاهش خطر درگیری و نیز هزینه‌های مربوط به نظارت، اتاق‌های بند تک‌نفره طراحی شدند. رعایت عدالت (در نور، دست‌رسی، معماری داخلی، غیره) بسیار مهم بود.

 

۴- بهداری
۵- غذاخوری
۶- کتاب‌خانه

کتاب‌خانه هم احتمالاُ بیش‌تر از آن‌که جایی ساکت و عبوس مثل کتاب‌خانه‌های دانشگاه باشد، مثل غذاخوری جایی برای معاشرت زندانیان و البته و از سر تفریح (و شاید با هم) چیز خواندن‌شان. برای مطالعه در سکوت، زندانی‌ها می‌توانند به اتاق‌شان بروند.

 

۷- فروشگاه
۸- بخش ملاقات و رسیدگی به امور مراجعین و ترخیص زندانیان
۹- اتاق فرمان
۱۰- اتاق استراحت نگهبان‌ها و اعزام نیرو
۱۱- سینما
۱۲- کلاس‌ها و کارگاه‌ها
۱۳- نمازخانه
۱۴- دست‌شویی‌های عمومی درون زندان
۱۵- بارانداز
۱۶- انبار
۱۷- باغ و امکانات ورزشی
۱۸- کشاورزی و دام‌داری و باغ‌داری

 

 

کانسپت زندان

پس از تعیین برنامۀ فیزیکی و طراحی اجزا، و با تخمین تجربی اندازۀ فضاها، کانسپتی حجمی بر اساس ایدۀ خیابان شکل گرفت. مسیری که با تجمع زندانیان در دو طرفش، در غذاخوری و فروشگاه و کتاب‌خانه و درب واحد‌هاشان، یادآور خاطرۀ خیابان‌های پرشور شهر باشد. این مسیر می‌توانست تا درون باغ ادامه پیدا کند و تقویت شود.»

 

 

این فایل شامل پلان مبلمان شده از زندان می باشد.

 

 

 

دانلود رایگان از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا