تازه های معماریمطالعات اولیه پروژه

مطالعات شهر شیراز همراه با تحلیل سایت دانشکده

شهر شیراز، مرکز استان فارس به طول ۴۰ کیلومتر و عرضی متفاوت بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر با مساحت ۱۲۶۸ کیلومتر‌مربع به شکل مستطیل و از لحاظ جغرافیایی در جنوب غربی ایران و در بخش مرکزی فارس قرار دارد. اطراف شیراز را رشته کوه‌های نسبتاً مرتفعی به شکل حصاری استوار، احاطه کرده‌اند که از لحاظ سوق‌الجیشی و حفظ شهر اهمیت ویژه‌ای دارند. این شهر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبز پوشان، چهل مقام و باباکوهی (از رشته‌ کوه‌های زاگرس) محدود شده ‌است. مختصات جغرافیایی شیراز عبارت است از ۲۹ درجه و ۳۶ دقیقه شمالی و ۵۲ درجه و ۳۲ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا بین ۱۴۸۰ تا ۱۶۷۰ متر در نقاط مختلف شهر متغیر است.

بررسی وضعیت اجتماعی شهر شیراز

استان فارس از دیر باز‌، محل زندگانی اقوام مختلف آریایی‌، سامی و ترک بوده است و دارای ویژگیهای متنوع فرهنگی و مذهبی است‌ و هر‌کدام از ایلات و عشایر و طوایف‌، آداب و رسوم و خصوصیاتی مربوط به خود را ‌دارند‌. به‌طور کلی باید گفت که مذهب زیر بنای خصوصیات اجتماعی جوامع استان فارس را تشکیل می‌دهد (‌جغرافیای استان فارس‌، 1368‌:8 ‌) وجود حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز باعث گردیده تا اکثر جشن‌ها و مراسم عزاداری مذهبی‌، در این مکان بر‌پا گردد و با توجه به تجمع کلیه شهروندان شیرازی وجود امکانات مناسب جهت برگزاری هر چه بهتر این مراسم امری ضروری به نظر می‌رسد‌. ایجاد مکانهای مناسب جهت بر‌گزاری مراسم تعزیه در ایام ‌قدر در محوطه شاهچراغ‌، مسجد جامع و مسجد نو یکی از نیاز‌های اساسی است که باید به آن توجه گردد‌.

بررسی وضعیت اقتصادی شهر شیراز

شهر شیراز از دیر‌باز مرکز حکومتی‌، سیاسی و اد‌اری بوده است و در حال حاضر نیز به چنین نقشی در سطح استان و حتی استانهای همجوار ادامه می‌دهد‌. بنابراین نقش و عملکرد غالب شهر را می‌توان نقش خدماتی دانست و تمرکز امور اداری و سیاسی استان در این شهر‌، چهره‌ای اداری – اقتصادی به شهر داده است. استقرار ارگان‌های خدماتی و رفاهی مختلف مانند دانشگاه، مراکز رادیو و تلویزیون، مرکز بهداشتی و پزشکی‌، فرودگاه بین‌اللملی و نظامی در شهر شیراز‌، عواملی به‌شمار می‌روند که نقش خدماتی شهر را تقویت می‌نماید‌.
عملکردهای فرهنگی‌، اجتماعی‌، مذهبی مانند مرقد شاهچراغ‌، حوزه علمیه و سایر عناصر مذهبی‌، فرهنگی و خدماتی که از طریق این عملکردها ارائه می‌گردد و امکانات مختلف آموزشی دانشگاه شیراز توام با سایر مراکز آموزشی عالی که عده بسیاری را به اشتغال گرفته‌، جلوه دیگری از نقش خدماتی شهر شیراز به‌شمار می‌رود‌. با توجه به این موارد می‌توان تأکید کرد که نقش غالب اقتصادی در وضع موجود شهر‌، نقش خدماتی می‌باشد‌. برنامه‌های آتی دولت و ارگان‌های محلی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی شهر و همچنین ارقام اعتباری و میزان سرمایه گذاری‌های دولت در بخشهای مختلف اقتصادی در این شهر‌، نمایانگر گسترش نقش خدماتی‌ – فرهنگی‌ شیراز در آینده است (سازمان برنامه و بودجه، 1373)‌.

موقعیت جغرافیایی شهر شیراز 1
بررسی وضعیت اجتماعی شهر شیراز 2
بررسی وضعیت اقتصادی شهر شیراز 2
ویژگی‌های آب و هوای شهر شیـراز 3
دما 3
رطوبت نسبی 4
بارندگی 5
باد 5
پوشش گیاهی 6
معیارهای انتخاب پوششگیاهی در طراحی 7
پوششگیاهی پیشنهادی تعاونی مسکن استانداری فارس 7
معیار های مکان یابی: 11
کاربری های سازگار 11
کاربری ناسازگار 13
سایت پیشنهادی شماره 1- میدان کوزه گری به سمت بلوار دلاوران بسیج 16
سایت پیشنهادی شماره 2- بلوار گلستان – خیابان معزی -23082 متر مربع 17
سایت پیشنهادی شماره 3-فرهنگ شهر – بلوار رجایی -18528متر مربع 18
آنالیز سایت 22
معیار های مکان یابی 23
جدول ایده های ذهنی : 24

این فایل دارای 28 صفحه به صورت فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا