تازه های معماریمطالعات اولیه پروژه

معرفی معماری و اقلیم استان کردستان (شهرستان سنندج)+تحلیل سایت

موقعیت جغرافیایی استان کردستان

مقدمه:
دراین فصل معرفی اجمالی استان کردستان وتوانایی های بالقوه و بالفعل کردستان مورد توجه می باشد و همچنین به جهت تعیین و شناخت محدوده عملکرد مورد نظر به بررسی ابعاد گوناگون مربوط به استان کردستان ودر نهایت به محل سایت یعنی سنندج مختصات مکانی و ویژگیهای اقلیمی آن می پردازیم.

موقعیت طبیعی استان کردستان:

کردستان با مرکزیت سنندج به مساحت 280203کیلومتر مربع بین 34درجه و44دقیقه تا36درجه و30دقیقه عرض شمالی و45درجه و31دقیقه تا 48درجه و16دقیقه طول شمالی از نصف النهار گرینویچ قراردارد.ازشمال به آذربایجان غربی وقسمتی از استان زنجان واز جنوب کرمانشاه از شرق به قسمتی دیگر ازاستان زنجان واز جانب غرب به کشور عراق محدوداست.

وضع جغرافیایی شهر سنندج:

این شهر باارتفاع متوسط 1373متر از سطح دریاو35درجه و18دقیقه عرض جغرافیایی وبه طول جغرافیایی 46درجه و58دقیقه تا47درجه و2دقیقه ودر فاصله 657کیلومتری جنوب غربی تهران ودردرون پهنه کوهستانهای زاگرس قراردارد ودارای آب وهوای معتدل کوهستانی است.شهردارای شیبی ملایم از شمال غرب به جنوب شرق یعنی کناره های رودخانه قشلاق است.در فصول تابستان وبهار شبهای خنک وروزهای گرمی رادارا استامادمای هوا در فصول پاییز وزمستان بشدت پایین آمده ودرزمستان برف سنگین در سطح شهر ومحورهای اطراف آن برزمین می نشیند به نحوی که بعضاَرفت وآمد راتا چندروز دچار اختلال می کند.

پیشینه وقدمت تاریخی منطقه:

کردستان سرزمینی باستانی با کوههای بلند‏‏،جلگه های حاصلخیز،گذرگاههای صعب العبورودره هایی با روخانه‌ایی در اعماق است که زمستانهای سرد وتابستانهای معتدل دارد وجایگاه مردمی پرتکاپوکه از سپیده دم تاریخ با امواج مهاجرت اقوام ؛هند وایرانی؛در جبال زاگرس ماوا گرفتند. با بومیان درآمیختند وماندگار شدند آنجا که هر چند یادمان اقوام کهن برتن خسته از برف وباران صخره‌هایش حک شده تاریخش به حدس وگمان درآمیخته وتنها ریشه هند وایرانی ساکنانش معین است واینکه در کوهستانهای بالای جلگه بین النهرین سکنی داشته وبا جلگه نشینان در ستیز بوده اند.

فصل اول

محتویات 2
پیشینهٔ واژه کرد 3
تاریخ 4
تاریخ کردها 4
جمعیت و سرزمین کردستان 5
زبان 10
دین و مذهب 14
آداب و رسوم 15
بخش‌های کردنشین ایران 16
طرز پوشش و لباس ملت کرد 16
تجارت و سرمایه گذاری ها و منابع درآمد کردها 18
مشاهیر کرد: 19
عبدالرحمن شرفکندی 19
مهندس بهاالدین ادب 20
امید کردستانی 21
مانی 23
شیرکو بیکس 24
مستوره اردلان 25
ماموستا هیمن 25
مولوی کورد 26
بهمن قبادی 28
کوتاه درباره طراح و مجسمه ساز نامی کردستان استاد «هادی ضیاء الدینی» 30
شهرام ناظری 36
سید علی اصغر کردستانی 41
مظهر خالقی 42
آثار 44
شیوخ امام الشافعی 45
شاگردان 45
سیاسی: 46
ملا مصطفی بارزانی 46
سردار بزرگ کورد صلاح الدین ایوبی 48
مسعود بارزانی 49
عزالدین حسینی 51
مام جلال طالبانی 51
سردارعزیزخان 55
دکتر بیژن ذوالفقار نسب 56
محمد اوراز 56
مدارک کسب شده و قلل فتح شده 58

فصل دوم:

ویژگی های آب و هوایی استان کردستان 60
جغرافیای استان کردستان: 60
موقعیت طبیعی استان کردستان 60
وضع جغرافیایی شهر سنندج: 61
پیشینه وقدمت تاریخی منطقه: 61
قدمت تاریخی کردستان 61
تاریخچه شهر سنندج (از بدو انتخاب به مرکزیت کردستان در عهد صفویه) 63
وجه تسمیه 66
وضعیت اقلیمی و آب و هوایی 67
اقلیم شهر سنندج 67
ویژگی های جمعیتی شهرستان سنندج 71
وضعیت آموزش عالی در سنندج 73
زمین شناسی منطقه 73
جمع آوری اطلاعات و بررسی در مورد معماری سنتی 76
گونه شناسی مسکن در اقلیم سنندج 78
خانه های متقارن (درونگرا) : 79
خانه های غیر متقارن (برونگرا) : 81
معماری جدید منطقه: 83
جهت‌های محاسبه شده بهینه استقرار برای اقلیم سرد 87
فرم بهینه ساختمان : 87
فرم بهینه ساختمان برای اقلیم سرد 88
فرم بهینه ساختمان بزرگ برای اقلیم سرد 88

فصل سوم تحلیل سایت:

گونه شناسی مسکن در اقلیم سنندج:

روابط متقابل بین انسان و طبیعت، سبب خلق حرکت هایی در جوامع بشری بوده که در مناطق جغرافیایی مختلف با عرضه مفاهیم فرهنگی ویژه ساختار خاص خود را پیدا کرده است. معماری در مقام یک هنر آفرینشی می تواند خالق بسیاری از ارزش های اجتماعی باشد.
این ارزش ها در قالب های گوناگونی، چون مسکن، طرح ریزی می شوند. بی گمان ساختار سکونتگاه ها در کل پاسخ به نیاز اولیه، یعنی در امان ماندن از حوادث طبیعی است ولی در روند گسترش ساختمان، سکونتگاه ها نماینده بسیاری از ارزش های زیستی و پایدار یک فرهنگ هستند. آنچه اهمیت دارد این است که در بررسی سیستماتیک این گونه های معماری نیاز به داشتن یک چهارچوب عملی برای دستیابی به رشته ای پیوسته از راه حل ها و کوشش های کمابیش موفق دیده می شود که بنا به داده های هر منطقه ی جغرافیایی، جواب های متغیری به دست خواهد امد.
جدا از روح واحد معماری ایرانی، که در کالبد ومکان خانه های سنندج جاری است باز می توان بسیاری از موارد را نام برد که خاص این اقلیم و این مردمان هستند. طراحان در این منطقه سردسیری از ابتکارات و راه حل های منطقی و علمی بهره گرفته اند.

خانه های متقارن (درونگرا) :

خانه هایی چون منزل مشیر دیوان ومنزل آصف دارای یک جبهه کامل هستند و به دلیل امکانات ناشی از فراخی زمین، معمار قادر بوده در آن جبهه سنت چهار ایوانی را کاملا رعایت کند. در منزل مشیر، جبهه ی شرقی و در منزل آصف، جبهه ی جنوبی دو بدنه اصلی حیاط را تشکیل می دهند. در این موارد حیاط مرکزی تعیین کننده نحوه جایگیری و جهت گیری سایر عناصر خانه است. در واقع طرح خانه با توجه به این نکته ریخته می شد تا ضخامت کافی برای خلق مکان های گوناگون در اطراف این حیاط فراهم شود. در نهایت با بررسی چندگونه (نقشه مربوط به اقلیم) به این نتیجه می رسیم که جبهه شمالی حداقل ضخامت را در بدنه های حیاط مرکزی دارد. بنابراین محور تقارن در این خانه ها شمالی- جنوبی مست و تقارن در جهت شرقی – غربی حذف می شود. در هر دو منزل و در چند خانه دیگر(منزل رحیم زاده، منزل حبیبی، وشیخ الاسلام) دو جبهه ی جنوبی و شرقی از اهمیت ممتازتری نسبت به ضلع شمالی برخوردارند. در این خانه ها بسیاری از تشکیلات فرعی ساختمان از جمله اصطبل، انبار و ورودی ها به ضلع شمالی انتقال داده می شد و معمولا در دو ضاع جنوب وشرق شاهد استقرار فضای شاخص خانه (فضای ایوان دار) می باشیم. این شیوه استقرار فضایی در چهار جهت جغرافیایی، در اقلیم سنندج خود بی دلیل نبوده است.

خانه های غیر متقارن (برونگرا) :

در این خانه ها چون خانه های مشیر وآصف ذست معمار برای طراحی متقارن و کامل باز نبوده به گونه ای که در مقام مقایسه، سه یا چهار بدنه ساخته شده در خانه های متقارن جای خود را به یک یا دو بدنه ی فعال در این خانه ها داده اند. دلایلیجون کوچکی زمین و قناسی آن باعث شده که یک جبهه ی خانه همواره ضلع اصلی به حساب آید و سایر فضاهای مورد نیاز خانه به گونه ای در ضلع دیگر استقرار یابند. این دو جبهه ی فعال در اقلیم سنندج دو جبهه ی جنوب و شرق بوده که در این موارد حیاط حالت درونگرایی قبل را از دست داده است. این خانه ها در سیمای شهر و در خوانش عابران کوچه ها،صمیمی تر از خانه های با ابهت متقارن هستند. چرا که یک جبهه ی آنها به طور فعال با فضاهای سیرکولاسیون شهری در رابطه « نفوذی » است، مراد از رابطه نفوذی نوعی ارتباط است بین ناظر درون خانه و
فضای بیرون، یعنی حضور کوچه در خانه. در حالی که خانه های متقارنی چون خانه مشیر حضوری بسیار رسمی در شهر دارد و خود را با یک ورودی تشریفاتی و یک کلاه فرنگی عظیم به شهر می شناساند. از دیگر نکات در این خانه، گسترش آنها در جهت عمودی است با حفظ همان نسبت چهار ایوانی در جبهه ی برتر ساختمان. از لحاظ فن معماری، مصالح و تکنیک های ساخت، عموماً در هر دو دسته مشابه اند. سطح بام ها نیز
تخت و بدون برجستگی است.

این فایل دارای 91 صفحه به صورت فایل WORD میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا