پروژه های درسیجاذبه های گردشگری جهانمعماری جهان

نمونه موردی ساختمان های اداری به سبک فرم گرا در جهان

  • فرم در معماری دربرگیرنده، نمایاننده و انتقال دهنده مفهوم است و تنها ابزاری به شمار می­آید که آدمی برای بیان آنچه در جهان درونی و در دل خود دارد و نیز برای ابراز نظر و احساس و سلیقه خود به دیگران، در اختیار دارد. به بیان بهتر اعلان نظریه­های عمیق و ظریف آدمیان و به ویژه انتقال هرگونه اندیشه دارای بار هنری از سوی آنان به همنوعان حاضر و آتی که در نظر دارند تا مخاطب قرار دهند، از طریق فرم تحقق پیدا می­کند. آدمی به وسیله فرم، مفهوم یا مفهوم­هایی را که در دل دارد، با محیط فرهنگی ـ اجتماعی خود در میان می­گذارد و به این گونه است که راه دسترسی به عالم معنا را هموار می­سازد.

فرم و فضای معماری:

مسلماً خصیصه اصلی هر اثر معماری این است که فضایی برای زندگی عرضه می‌کند، اما این فضا باید با فرم‌های ساخته شده باشد تا بتوان گفت مکان است، یعنی زندگی می‌تواند در آن رخ دهد. به عبارت دیگر عناصر فرم و فضا همراه یکدیگر واقعیت معماری را تشکیل می‌دهند. وقتی فضا توسط عناصر تشکیل دهنده فرم شروع به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن می‌کند، معماری بوجود می‌آید.

فضا هم ماده‌ای مانند سنگ و چوب است، اما ماهیتاً بی‌شکل می‌باشد. در آفرینش فضای ساخته شده، فرم چیزی جز تصویری قابل رؤیت نیست که بر ماده تحمیل می‌شود و غلبه‌ای است بر بی نظمی یا خصیصه ذاتی ماده. در نتیجه شکل بصری، کیفیت نوری، ابعاد و مقیاس فضا بستگی کامل به حدودش دارد که توسط عناصر تشکیل دهنده فرم تعریف می‌شود. که در واقع فرم عبارت است از کلیت قابل روئت محاط در حدود کم بیش مرکب از اجزاءو دارای وحدت کلی در تظاهر یک شئی. بر این اساس، کیفیت مطلوب فضاها با فرم­های متناسب با آن فضاها به دست می­آید. بنابراین فرم باید موشکافانه و با توجه به همه جنبه­های سازنده فضا انتخاب گردد.


ساختمان دفتر نفت و گاز Statoil’s Norway HQ – نروژ:

که در فونبو و در نزدیکی اسلو نروژ واقع شده است، یکی از بهترین دفاتر کار جهان به شمار می‌آید. این بنا پیش از اتمامش در اواخر سال 2012، مورد تمجید واقع شد.
در سال 2009، این طرح به عنوان «پروژه آینده سال» در «جشنواره معماری جهان» شناخته شد.

سال گذشته این شاهکار معماری جایزه بهترین «ساختمان تجاری» در «جوایز اخبار معماری جهان» را از آن خود کرد.


بنای مزبور اخیراً در نمایشگاه سال جاری میلادی MIPIM در گروه «بهترین دفتر و توسعه تجارت» میلادی کاندیدا شد.
به جای طراحی یک جرم منفرد، معماران نروژی شرکت A-Lab دفتری را تجسم بخشیده‌اند که متشکل از پنج تیوب افقی آلومینیومی است.

 

ساختمان اداری GCF یک مدل پروژه اکولوژیک:

اخیراً جمهوری فدرال آلمان گروه معماری لاوا (LAVA) را به عنوان طراحش برای پیشنهادشان برای میزبانی دبیرخانه GCF در شهر بن آلمان انتخاب کرد.
با طراحی بسیار زیبا با اشکال منحنی، تابش نور طبیعی، فضای سبز روی پشت بام و تراس بزرگی به عنوان رستوران، این سازه سه ترازی مطابق با آخرین استانداردهای پایداری و اکولوژی ساختمان و انرژی ساخته می شود.
طرح LAVA برای ساختمان اداری GCF یک مدل پروژه اکولوژیک است و شعارش: «سبز سیاه کنونی است. » این تصور حمایت بین المللی از آب و هوا در طراحی ساختمان ها نیز با راه حل های مبتکرانه ای که چندین مورد از آن در زیر آورده شده، به چشم خواهد خورد؛

نماها با توجه به جهت گیری ساختمان ها تعیین می شوند. سطوح، عوامل مختلف تولید انرژی احیاء کننده را ایجاد می کنند. قدرت زایش نوری (فتوولتائیک) و راکتورها، اجرای آخرین تکنولوژی ها در بنا را نشان می دهند. ساختمان به ساختگاه خود واکنش نشان داده و قابلیت های طبیعی خود را بیشینه می کند.

مدیر لاوا اظهار داشت: «این افتخار از سوی دولت آلمان نصیب ما شد تا پشتیبان پیشنهادشان برای ساختمان GCF شویم و ما هم با یک طرح هنری که بازتاب ارزشهای اصلی باشد، پیش رفتیم. »

یکی دیگر از مدیران افزود: «تلاش لاوا با استفاده از امکانات تحقیقاتی و کارشناسانه پیشرفته در شرکت معروف و جهانی فرانهوفرIAO برای ایجاد سیستم ها، مواد و مصالح و پوسته ها برای عوامل خارجی نظیر فشار هوا، دما، رطوبت، تابش خورشید و آلودگی بوده است.

زمانی که در سال 2009 برنده رقابت بین المللی برای طراحی مرکز اولین شهر سازگار با محیط زیست در جهان شدیم، تأکید پروژه های ما بر روی ترکیب گردش کار دیجیتال، اصول طبیعت و آخرین فن آوری های ساخت دیجیتال با هدف دریافت معماری بیشتر با انرژی، هزینه، زمان و مصالح کمتر بود. ساختمان اداری GCF با زیربنای 13000 مترمربع، شرایط کاری ایده آل برای تقریباً 300 کارمند را دارا است.

ساختمان اداری P. S. P- تهران:

این ساختمان چهارطبقه 1720 مترمربعی در زمینی به مساحت 2050 مترمربع در پارک فن‌آوری پردیس ساخته شده است.

این ساختمان دارای دو بخش اداری و R&D است. طراحی بخش اداری از جعبه سیاه و بخش R&D از هسته شفاف مشتق شده است. هسته از برش مورب جعبه قابل رؤیت است.
این برش ساختمان را به دو بخش تقسیم کرده و فضای مرکزی شامل گلخانه‌ای است که پل بین دو ساختمان و لابی کنار پل ورودی شده است. این فضا به منظور شرایطی نظیر گرمای تابستان و سرمای زمستان در نظر گرفته شده است. بخش R&D برای دریافت بهتر نور، نمای نیمه شفاف دارد و به منظور ایجاد ساختمان پایدار دارای پوسته‌ای دولایه است.
در بال غربی، نمای خارجی از ورقه 8 سانتی‌متری پلی‌کربنات و لایه داخلی با پانل گچی 15 سانتی‌متری پوشیده شده است.
در بال شرقی، لایه خارجی به پانل ساندویچی تبدیل شده که کارآیی آن همانند بال غربی است.

ساختمان شهرداری لندن:

زمانی که تونی بلر در انگلستان بر سر کار آمد گفت: «این دولت نماینده بازگشت به مدرنیسم است. » او از جامعه ای سخن می گفت که نگاهش رو به آینده است. بر اساس همین دیدگاه بحث ایجاد ساختمانی در لندن به عنوان شهرداری لندن مطرح گردید که نماد چنین تفکری باشد.

تالار شهر یا (city hall) مکانی است برای کلیه امور اجتماعی شهر. این تالار در درجه نخست فضای استقرار انجمنها و شوراهای شهر و سپس مرکزی برای گردهم آیی های عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است. نقش این فضا در دنیا گرد هم آوری شهروندان و ترغیب آنها برای مشارکت در امور شهری است. تالار شهر متعلق به همه مردم شهر است و نماد معمارانه¬ای از دموکراسی است. (متأسفانه در ایران تالار شهر وجود ندارد)

این طرح در جنوب رود تایمز واقع شده است. نورمن فاستر به همراه تیمی گسترده از مهندسین، سازه ی تخم مرغی شکلی طراحی کرد که شهرداری و شورای شهر لندن را در خود جای داده اند. ساخت این پروژه از سال ۲۰۰۰ شروع شد و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. از زمان شروع این پروژه آشکار بود که تیم طراحی و ساکنان آتی آن بر آنند تا ساختمانی پدید آورند که مثالی برای یک ساختمان با مصرف پایین انرژی باشد. مصرف انرژی در این بنا تا ۷۵ درصد نسبت به ساختمان های مشابه کمتر است.

پوسته شفاف و شیشه ای ساختمان نماد شفافیت دولت است. مردم می توانند در داخل ساختمان حرکت کنند از قسمت های تفریحی آن استفاده کنند در رمپ ۵۰۰ متری آن حرکت کنند و نمایندگان خود را در حال کار ببینند.

نورمن فاستر در واقع ساختمان های عمومی و دولتی را به محلی برای تحقیق و نوآوری با هدف احداث سازه هایی با حداقل میزان انتشار گاز کربنیک درآورده در طراحی تالار شورای شهر لندن،مخروطی کروی شکل را برای راس سازه و محل برگزاری جلسات شورای بیست و چهارنفره شهر لندن در نظر گرفت باتوجه به این واقعیت ریاضی و هندسی که یک کره، ۱۸ درصد سطح دیوار کمتری از یک فضا با دیوارهای تخت و مساحت مساوی دارد، میزان تابش نور و گرمای خورشید بر سطح سازه کاهش محسوسی یافته است.

مرکز توریستی و ساختمان اداریRizhao در چین:

این طرح، شامل پروفیل عمودی کوچکی است که به فضاهای گشوده ای در زیر زمین ختم می شود. نحوه ورود به مجموعه از طریق سه باکس پله و چهارمسیر حرکتی است که از سمت دریا وارد بنا می شود. این مرکز، با فضاهای خدماتی برای انبوهی از کاربران درنظر گرفته شده که شامل قسمت هایی نظیر فروشگاه ها، رستوران ها، سینماها، مراکز تفریحی و نمایشگاهای عمومی است
سازه پارامتریک فلزی این ساختمان، تداعی گر فرم موجدار در حال گسترش است که از زمین سر برآورده و دوباره در آن فرو می رود که این فرم در 19 موج سیال سازه ای مجدداً تکرار می شود. اگرچه هر جز از طرح، به گونه ای مشابه همین مدل طراحی شده است اما بر مبنای نیازهای عمکردی هر بخش و سایت قرارگیری،تغییر می کند.

این فایل دارای 38 صفحه به صورت فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت نقش طبیعت در سازه های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی سازه های مشبک فضایی


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا