تحلیل فضای شهری

پاورپوینت بررسی فراز و فرود مگالاپلیس (مبانی برنامه ریزی شهری)

فراز و فرود مگالاپلیس

لوییز مامفورد:

تاریخ هر شهر را می توان از توالی رسوبات ”یعنی لایه های رسوبی تاریخ“مطالعه کرد.
نقطه تمرکز دستاوردهای گذشته وفعالیتهای جاری متروپلیس می باشد. ظهور شهر بزرگ از میان انبوه شهرهای منطقه ای که از مشخصه قرون وسطی است حقیقتی آشکار است.
توریستین وبلن تضاد بین متروپلیس وشهرهای قدیمی راآشکار کرد بدین صورت که تضاد نهفته در میان اقدامات قالبی وسودجویانه میان صنعتگران قدیمی که سرگرمیشان کار روزانه ودستاورد مادیشان قدردانی از موفقیت بود ونوع جدیدی از سرمایه گذارانی که از میان بانک داران وبورس بازان ظاهر شدند ودستاورد مالی تنها هدفشان بود آشنا ساخت. (ص308)

دیوان سالاری هشت پا گونه:

خطوط ریلی وراه های جهانی ابزار انباشتگی شهرها بودند –ابزاری که جریان مستمر مواد خام وغذایی را به متروپلیس ها فراهم ساختند به نحوی که تمامی راه ها به این مراکز ختم می شد.
با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد ارتباطات سریع محرک جدیدی برای تمرکز ارگانهای اداری حاصل وباعث شد که در یک نقطه تولیدات کنترل- جابجایی کالاها ردیابی و سفارشات داده یا لغو شوند.
ابزارهای ماشینی ارتباطات- ابزار ماشینی تدوین وتکثیر اسناد – سیستم ماشینی حسابرسی و کنترل که تماما به نضج دیوان سالاری گسترده تجاری کمک کرد می توانست در دور افتاده ترین مناطق اقدام به فروش نماید.

غول پیکرگرایی بی قواره:

با پروازی بر فراز شهرهای بزرگ می بینیم شهر از هر طرف رشد کرده مگر به نواحی ساحلی یا کوه ها برسد و از آن قسمت مرز شهر معلوم باشد.
در بعضی از مناطق روستاهای اطراف و شهرکها توسط شهر بلعیده می شود.بطوریکه در طی دورانی رشد حومه و اطراف سریعتر از رشد مرکز شهر می شود.

ابزار تراکم:

شاخص ترین ابزار دستاورد فنی شهر بزرگ آنهایی بودند که به تراکم افزودند. اولین آنها هدایت آب –ذخیره سازی چشمگیر آن و انتقال به قلب شهر بود.

نواحی فلاکت زده:

در وهله نخست باغات پشت خانه ها و فضاهای تنفسی ناپدید می شوند.سپس نواحی مسکونی اولیه دچار فرسودگی شده و ساکنان اولیه از آنجا بیرون رفته و اقشار فرودست اقتصادی جایگزین آنها می شوند. بعد از این مرحله – محلات پر ازدحام به عنوان ناحیه انتقالی میان مرکز تجاری و نواحی خوابگاهی عمل نموده و در بی نظمی و فلاکتشان نقاط مطلوبی برای انواعبیماری و جنایات می گردند

پذیرش نقص

در شکل بندی اولیه شهری نهادهای مرکزی شهر ارتباط مستقیمی را با کل جمعیت خود داشته در حقیقت گسترش متروپلیتن با عقب ماندگی دایمی نهادهای ضروری زندگی اجتماعی همراه می شود که یکی از ویزگی های مشخص نواحی فرسوده و کثیف می باشد.در این نواحی آدمی می تواند در حدود نیم مایل بدون مشاهده حتی یک مدرسه- کتابخانه عمومی-زمین بازی و حتی سینما پرسه بزند.اگر هم یکی از آنها مشاهده شد می توان نتیجه گرفت که پیش پا افتاده است

مثله کردن طبیعت:

متروپلیس محیط زیست را برهم می زند و به جز متروپلیس به ندرت می توان طبیعت را مشاهده کرد مگر اینکه از میان برجهای بر آمده به بالای سر خود – ابرها- به آسمان- به ماه نگاهی بیفکنیم.
افزون طلبی متروپلیس بیمار
شهر کاغذی رویایی
جریان عادی امور و آرامش
شرنگ سرزندگی عاریتی
چرخه رشد وزوال

این فایل به صورت پاورپوینت شامل 67 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا