روستا

پاورپوینت معرفی روستای کرزانرود از توابع شهرستان تویسرکان

پاورپوینت معرفی روستای کرزانرود از توابع شهرستان تویسرکان
پاورپوینت معرفی روستای کرزانرود از توابع شهرستان تویسرکان

استان همدان

معرفی استان همدان

استان همدان از جمله استان ها و مناطقی است که زیبایی ها و جاذبه های بکر و منحصر به فرد طبیعت را در کنار آثار تاریخی، فرهنگی و بناهای بازمانده از دوران باستان یکجا به مسافران و علاقه مندان هدیه می کند و به همین دلیل همه ساله جمع کثیری از ایرانگردان و جهانگردان خارجی در ایام مختلف از جاذبه های توریستی و سیاحتی این استان دیدن می کنند. با آرزوی سپری کردن روزهای خوش و پرخاطره در سفر به استان همدان، اطلاعاتی چند از ویژگی های سیاحتی و امکاناتی که برای مسافران در سطح این استان در نظر گرفته شده است ارائه می شود.

موقعیت طبیعی و جغرافیایی

استان همدان با وسعتی حدود 20000 کیلومتر مربع و بیش از 2 میلیون نفر جمعیت، در غرب ایران قرار گرفته است با 8 شهرستان به نامهای: همدان- ملایر- نهاوند- تویسرکان- اسدآباد- کبودرآهنگ- بهار و رزن.

شهر همدان در طول 48 درجه و 31 دقیقه و عرض 34 درجه و 47 دقیقه جغرافیایی واقع است و مساحت آن به 90 کیلومتر مربع می رسد. این شهرستان از شرق به اراک و ساوه، از جنوب به ملایر و تویسرکان، از غرب به اسد آباد و کنگاور و از شمال به کبودرآهنگ و لالجین محدود است.

شهر همدان، در دامنه کوهستان الوند قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 3574 متر است و رشته کوه الوند مرز طبیعی همدان و تویسرکان بشمار می رود که بلندترین قله آن کلاغ لان نامیده می شود.

850 اثر تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای بی نظیر طبیعی استان همدان در انتظار مسافران است. این استان محصور در دامنه های شرقی زاگرس و ارتفاعات منفرد الوند از پرجاذبه ترین مناطق تاریخی، فرهنگی و سیاحتی ایران محسوب می شود و سالانه افزون بر 2 میلیون ایرانگرد و جهانگرد خارجی از 850 اثر تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای بی نظیر و بدیع طبیعی این استان بازدید می کنند.

استان همدان هر ساله در ایام نوروز و تعطیلات تابستان پذیرای خیل عظیمی از مسافران است. به همین منظور کلیه سازمانها، ادارات، هتلها، مهمانپذیرها و اماکن پذیرایی همراه با مردم فهیم استان، تمامی امکانات خود را برای پذیرایی از مسافران بسیج کرده اند.

تویسرکان از شهرهای تابعه استان همدان واقع در منطقه غرب ایران است که با وسعتی در حدود ۱۴۸۰ کیلومتر مربع بین ۳۴ درجه و ۳۲ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی قرار گرفته و محدود است از شمال به همدان از شرق به ملایر از جنوب به نهاوند و از غرب به کنگاور واسدآباد. ارتفاع متوسط این منطقه سطح دریا ۱۷۸۰ متر است که از بلندترین مناطق کوهستانی غرب ایران به شمار می رود. سرتاسر بخش شمالی و شمال شرقی آن را رشته کوههای منشعب از سلسله جبال الوند و قسمتهایی از بخش شرقی و جنوبی آنرا سلسله کوههای نیمه مرتفع که جزء پیشکوههای جبال زاگرس محسوبند احاطه کرده اند. به طوریکه منطقه تویسرکان را می توان مانند دره بزرگی تجسم کرد که به طور طبیعی در حلقه ای از کوهها محصور است. بخش کوهستانی شمال تویسرکان چند ماه از سال پوشیده از برف و یخ می باشد و به لحاظ بازش کافی سرچشمه رودها و چشمه سارها است. بخش کوهپایه ای که امتداد بخش کوهستانی به طرف دامنه می باشد دارای طبیعت مساعد است و مراکز اصلی جمعیت منطقه مثل شهرهای تویسرکان و سرکان و خرم رود در بخش کوهپایه ای قرار دارند.

تویسرکان در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده است. این شهر به خاطر تعدد و بزرگی درخت‌های گردوی‌اش بسیار معروف است. آب و هوای شهر، معتدل کوهستانی است. این شهر بر روی ویرانه‌های شهر قدیمی‌رودلاور (روز آور) که بر اثر حمله مغول ویران شده، ساخته شده است. در واقع پس از ویرانی رود آور، از ادغام دو روستای توی و سرکان، تویسرکان به وجود آمده است.

راههای ارتباطی روستا:

روستای کرزان از طریق جاده ای که از غربه تویسرکان عبور می کند با شهر تویسرکان و روستاهای واقع در این مسیر چون مبارک آباد، اشتران، حاجی آباد، فلفل و نجف آباد و ابدالان و بهار آباد ارتباط برقرار می کند و از طریق این جاده نیز می تواند با تمامی روستاهای واقع در جنوب شهرستان مرتبط شود.
فاصله روستا با مرکز دهستان روستای باباپیر 5 کیلومتر است . فاصله روستا با مرکز بخش شهر تویسرکان ۱۲ کیلومتر است.

پیشینه تاریخی:

روستای کردان دارای قدمت زیادی است. در مورد تاریخچه روستا دو روایت وجود دارد. بر اساس طرح هادی قبلی، نام قدیمی روستای کرزان رود بوده این نام به خاطر رودخانه معروقی بوده است که در کنار روستا جریان داشته است. وجود محله های قدیمی و قلعه موجود در روستا نشانگر این قدمت است. بر اساس نظر اعضای شورای اسلامی روستا و معتمدین، نام روستا در گذشته گرازان بوده است و دلیل آن نیز وجود جنگل های سرسبز در گذشته و گراز در جنگل های اطراف بوده است
لازم به ذکر است که در منابع قدیمی در تاریخ هرودوت یونانی از شهر تویسرکان و تعبه های آن چون کرزان نام برده است.

بررسی طرح های فرادست مصوب

طرح هادی روستایی، بر اساس قوانین موجود دارای دو طرح فرادست شامل طرح ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی و طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه ای است (دبیرخانه شورای عالی شهر سازی و معماری ایران، سال ۱۳۷۹، ص ۹.) این طرح ها محدوده ای وسیع تر از حوزه نفوذ یک روستا را شامل می شوند. از آنجائیکه طرح های مذکور دارای دو نوع اطلاعات مرتبط با طرح هادی روستایی هستند. بنابراین استناد به آنها در مطالعات طرح هادی و برنامه ریزی های آن امری الماموست اطلاعات مرتبط و قابل استناد | طرح های فرادست در طرح هادی روستایی در نمودار شماره یک ارائه شده است

بررسی اجمالی موقعیت سیاسی و جغرافیایی روستا و پیشینه تاریخی آن:

موقعیت سیاسی روستا
روستای کرزان در بخش مرکزی شهرستان تویسرکان و در دهستان کرزان رود واقع گردیده است.

موقعیت جغرافیایی روستا

روستای کرزان در جنوب شهرستان تویسرکان واقع شده است. این روستا از شمال به روستاهای باباهر و بابابیر علی و از شرق به روستاهای مبارک آباد و کانجان و از غرب به روستای اشتران مسدود می شود، نقشه شماره 1، موقعیت روستا را در تقسیمات سیاسی استان و شهرستان تویرکان نشان می دهد
موفعیت ریاضی روستا روستای کرزان در مدارات 4۸۲۲ مطول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ و دو مدار ۳۵ ۳۶ واقع شده است. ارتفاع متوسط روستا از سطح آبهای آزاد ۱۷۰۰ متر است.

شناسایی بایه:

شناسائی پایه در سطح حوزه نفوذ.

حوزه نفوذ یک شهر یا روستا دارای حد کاملا مشخص و قطعی نیست بلکه به صورت قطعی ان شدت روابط بین نقطه مرکزی و نقاط اطراف آن مطرح می گردد. هر چقدر از نقمته مرکزی (شهر یا روستاه دور شوم شدت روابط کمتر می شود. در مواقعی پسته به شرایط جغر فرائی، ارتباطات و عملکرد حوزه یک نقطه مرکزی ممکن است به صورت لکه های جدا از یکدیگر ظاهر شود. حوزه نفوذ محدوده اطراف ثقله مرکزی است که بیشتر ارتباطات عملکردی را به نقطه مرکزی دار است با ساکنین آماهی های واقع در آن برای برخورداری از خدماتی چون مدرسه، درمانگاه, خرید و فروش و غیره به طور روزمره ناار به مراجعه به نقوله مرکزی می ایستاده و مست و شعاع عملکرد حوزه نفوذ را نقش مرتبه در نظام سلسله مرائیی سکونت گاه ها، عوامل دیگر افرا بی نظیر ناهمواری با دیگر عوارض طبیعی و سرانجام -4ولت وساری تعیین
فضاهای هر مساله از مسلح کلان تا خرد مشتمل بر منطقه ناحیه, منظومه، معلموده و دوباره همسران روستایی است که عموما مرکزیت این فضاها و حوزه های هم پیوند سکونت گاهی است که از مرکزیت بالاتری نسبت به سایر نقاط پیرامون برخوردار می باشد.
تعیین سطوح کلان فضاها (منطقه و ناحیه بر اساس ضوابط و معیارهای منطقه بندی فضاها و تعیین سطوح خرد فضاهای هر منطقه شامل متطوعیدها، مجموعه ها و حوزه های عمران روستایی بر اساس روابط عملکردی، آستانه های جمعیتی و شعاع دسترسی مناسب انجام می گیرد. در بررسی حوزه نفوذ روستای مورد مطالعه از منابع اطلاعاتی شامل منابع محلی و قرحهای قرادمت استفاده شده استه در این بریمی، خدماتی که دارای عملکرد نقطه ای بوده و به تعداد فرفور انتری پخش شده اند ام الروشی کمتر و خدماتی که به تعداد کمتر در منطقه وجود دارند و دارای عملکرد فضایی باشند از ارزش بیشتر بر خوردارند، اما مینایی، ۱۳۸۳، ۵۵)

این فایل دارای 105 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم ز سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا