چکیده
نوع بشر با تطبیق دادن خود با محیط طبیعی توانست به ادامه بقای بپردازد و در این بین ضمن تاثیر گذاردن و مهار نیروهای طبیعت ،خود نیز متاثر از طبیعت گردد.ازآنجا که بشر تنها هر آنچه عینی بود و با چشمان خود مشاهده می کرد برایش قابل پذیرش بود ،طبیعت با عناصر گوناگونش برای او تقسیم بندی از چهار عنصر داشت که هرکدام به شیوه علت و معلولی بر یکدیگر و در زندگیش تاثیر گذار بود.
بهره گیری از نقاشی به عنوان یک نمود بصری ،عاملی بود برای بیان روایت زندگی و درک بشر از هرآنچه دیده است.سفالهای منقوش نمونه های تصویری خوبی برای باورها،بیم و امیدها و شکست های بشر در طول تاریخ می باشد.در پژوهش پیش روی به شیوه توصیفی-تحلیلی،سعی بر آن است تا ضمن دسته بندی نقوش سفالینه های لما،به بررسی نقوش و ریشه یابی آنها در باورها و تاثیرات طبیعت بر این نقوش پرداخته شود.
کلید واژگان: (گورستان لما،سفال،نقوش)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق………………………………..۱
مقدمه…………………..۲
۱-۱-بیان مسئله……………………………..۴
۲-۱- سئوالات تحقیق…………………………..۴
۳-۱-فرضیه ها………………………………………………….۵
۴-۱- روش گردآوری اطلاعات و ابزارهای مربوطه…………………………۵
۵-۱-شیوه گردآوری اطلاعات………۵
۶-۱-ضرورت انجام تحقیق………………………….۵
۷-۱- ابزارهای تحقیق………………………..۶
۸-۱-پیشینه تحقیق…………………………….۶
۹-۱- جامعه آماری…………………..۶
فصل دوم:گورستان لما……………۷
۱-۲- موقعیت جغرافیایی……………………….۸
۲-۲- جغرافیای طبیعی…………………..۱۰
۳-۲- موقعیت تاریخی………………………….۱۲
۱-۳-۲- سلسله های پادشاهی دوره ایلام میانه……………….۱۲
۴-۲-مشخصات گورهای گورستان لما……………………..۱۳
۵-۲-تدفین………………………………..۱۵
۶-۲-اشیاء تدفینی………………………۱۷
۷-۲-یافته ها…………………………….۱۸
فصل سوم :سفال های گورستان لما……………۲۳
۱-۳- مشخصات کلی سفالهای لما………………………۲۴
۲-۳- دسته بندی ظروف……………………………۲۴
۱-۲-۳-طبقه بندی سفالینه های غیر منقوش………………۲۴
۱-۱-۲-۳- سبوی ها…………………………………………….۲۵
۲-۱-۲-۳-ساغرها………………………………….. ۳۱
۳-۱-۱-۲-۳-خمره ها…………………….۳۳
۴-۱-۱-۱-۲-۳- سرمه دان ها………………………۳۵
۵-۱-۱-۱-۱-۲-۳-ریتون………………………………..۳۶
۲-۲-۳- طبقه بندی سفالینه های منقوش…………….۴۴
۱-۲-۲-۳- سبوی و ساغر با نقش هندسی…………………۴۴
۲-۲-۲-۳- سبوی و ساغر با نقش خط…………….۵۶
۳-۳-الحاقات ظروف……………………….۵۸
۴-۳- جمع بندی نقوش……………………..۶۰
۱-۴-۳- خط ساده………………………….۶۰
۲-۴-۳- خطوط موازی…………………..۶۰
۳-۴-۳- خطوط متقاطع…………………………۶۱
۴-۴-۳- مثلث…………………..۶۴
۴-۴-۳- دایره……………………۶۷
۵-۴-۳- مربع و لوزی……………………………………۷۰
فصل چهارم: تاثیر باورهای دینی ایلامیان بر نقوش سفالهای لما……………..۷۴
۱-۴- باورهای ایلامیان……………………………۷۸
۲-۴- ایزدان آب در ایلام……………………….۸۰
۳-۴- نقوش و نمادهای آب در تمدن ایلام……………………..۸۴
۱-۳-۴- نقوش ساده……………………….۸۴
۲-۳-۴- نقوش آیینی……………………………..۸۵
۱-۲-۳-۴- چهار پاره………………………………..۹۰
۲-۲-۳-۴- چهار خانه……………….۹۳
۳-۲-۳-۴- سه گوش های به هم پیوسته………….۹۶
۴-۲-۳-۴-مار……………………………….۱۰۰
۵-۲-۳-۴- بز یا گاو………………………………….۱۰۳
۴-۴- نقوش پر تکرار نمادین واسطورهای آب و باران لما………۱۰۷
۵-۴- نمادشناسی وتحلیل نقوش سفالینه های لما………………۱۱۰
فصل پنجم: تاثیر طبیعت بر نقوش لما…………..۱۱۲
۱-۵- تاثیر پذیری از طبیعت……………………..۱۱۶
۲-۵-عناصر طبیعت در منطقه لما…………………………۱۱۹
۱-۲-۵- پوشش گیاهی…………………………………….۱۲۱
۲-۲-۵- کوه…………………………۱۲۵
۳-۲-۵- رودخانه……………………………..۱۲۷
۴-۲-۵- زمین زراعی……………………….۱۳۰
۵-۲-۵- موجود زنده…………………………………………..۱۳۱
۳-۵-بررسی و تحلیل نقوش لما بر اساس طبیعت………………….۱۳۴
۴-۵- جمع بندی کلی نقوش نمادین طبیعت لما…………………۱۳۷
فصل ششم-نتیجه گیری…………….۱۴۱
فهرست منابع و مآخذ………………………….۱۴۵۴
۱. مقالات فارسی………………….۱۴۷
۲. کتب فارسی ………………۱۴۶
۴.سایت ها…………………………۱۴۸
پیوستها ………………………۱۵۱
پیوست۱.فیش های کد گذاری شده سفالهای خط دار لما ………۱۵۱
پیوست ۲.فیش های کد گذاری شده خمره های گورستان لما……………….۱۵۵
پیوست۳.فیش های کد گذاری شده ظروف آشپزخانه ای……..۱۶۰
پیوست ۴.فیش های کد گذاری شده کاسه های گورستان لما……..۱۶۲
چکیده به زبان انگلیسی……………………..۱۶۵
شناسنامه به زبان انگلیسی…………………..۱۶۹
توجه :این فایل دارای ۱۶۰ صفحه به صورت word میباشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:
دکمه بازگشت به بالا