پروژه های درسیتازه های معماریدانلود های رایگان

طراحی یک مجموعه فرهنگی در جنوب چین توسط گروه معماری زاحا حدید

شهر سانیا در هاینان چین، گروه معماری زاها حدید (ZHA) را به عنوان برنده مسابقه بین المللی طراحی برای ساخت منطقه فرهنگی جدید در کنار بندر این شهر اعلام کرد.

سانیا که در منتهی الیه جنوبی جزیره هاینان، جنوبی‌ترین استان چین با جنگل‌های استوایی، پارک‌های کوهستانی و سواحل ماسه‌ای سفید که هر ساله پذیرای بیش از ۸۰ میلیون گردشگر است، سانیا جنوبی‌ترین استان چین است و به شهری با بیش از یک میلیون نفر تبدیل شده است.

این بندر که روبروی خلیج سانیا قرار دارد، مرکز مناطق تفریحی، خرید و تجاری شهر است. این بندر که دارای اسکله‌های تفریحی و یکی از شلوغ‌ترین پایانه‌های کشتی‌های کروز چین است، شامل بندر تجاری و ماهیگیری شهر نیز می‌شود.

منطقه فرهنگی جدید ZHA که در ورودی بندر سانیا واقع شده است، در مجاورت پایانه جاده جیانگانگ شبکه تراموا سانیا قرار دارد که بسیاری از مناطق مسکونی و هتل در خلیج سانیا را به ایستگاه راه آهن پرسرعت شهر را بهم متصل می کند.

منطقه جدید با ایجاد بندر به عنوان قلب زندگی فرهنگی سانیا، شهر را به عنوان دروازه ای به آب های گرمسیری خلیج سانیا و فراتر از آن به دریای چین جنوبی تعریف می کند.

یک محور مرکزی از طریق طرح جامع، منطقه جدید بندرگاه را مستقیماً با شهرسازی موجود شهر پیوند می‌دهد و برنامه‌های فرهنگی تئاتر هنرهای نمایشی و گالری‌های نمایشگاه را از برنامه‌های تجاری آن برای کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تجاری تقسیم می‌کند. هر دو مرکز دارای یک میدان عمومی جدید با مناظر وسیع بر روی بندر هستند که پذیرای بازدیدکنندگان، مخاطبان و نمایندگان برای رویدادها و جشن های فرهنگی است.

سقف های لایه ای مرکز به سمت بیرون پر می شوند و از بالاترین نقاط خود در امتداد این محور آبشاری می کنند و لابی های ورودی تئاتر هنرهای نمایشی و مرکز کنفرانس را قاب می کنند. این سقف‌ها که در سرتاسر بندر و از خلیج سانیا قابل مشاهده هستند، به آرامی نور خورشید را منعکس می‌کنند و به نظر می‌رسند که مانند بادبان‌هایی در نسیم دریایی بر فراز آب شناور هستند و یک نقطه عطف معماری از هندسه‌های صعودی را تعریف می‌کنند که مناظر کوهستانی فضای داخلی هاینان را در پشت شهر منعکس می‌کند.

ترکیب پشت بام ها که به آرامی از سطح زمین میدان عمومی جدید منطقه برای پناه دادن به ورودی های مرکز فرهنگی و مرکز کنفرانس برمی خیزند، به سمت بندر در لایه هایی از تراس های عمومی با منظره پانوراما از آب باز می شوند.
در ارتباط با شهرسازی موجود در مرکز شهر، 26.7 هکتار منطقه فرهنگی دارای میدان های عمومی جدید، باغ ها، اسکله های تفریحی و پیاده روی کنار بندر به همراه امکانات فرهنگی، نمایشگاهی و کنفرانسی است که برای میزبانی وسیع ترین انواع اجراها و رویدادها توسط محلی، ملی و محلی طراحی شده است. هنرمندان، موسسات و شرکت های بین المللی را فراهم ساخته است.

منطقه جدید کنار بندر با مجموع 409000 متر مربع مساحت ساخته شده، شامل اقامتگاه‌ها و دفاتر مرکزی شهر و همچنین هتل‌ها، مراکز خرید و غذاخوری می‌شود تا به میلیون‌ها توریستی که هر ساله از سانیا بازدید می‌کنند خدمات رسانی میکند.
معماری منطقه فرهنگی که در آب و هوای گرمسیری هاینان قرار دارد و به شدت تحت تأثیر بادهای موسمی قرار دارد، طراحی، خرید، ساخت و استراتژی‌های عملیاتی کم کربن را با فتوولتائیک و جمع‌آوری آب باران در قسمت‌های بزرگ پشت بام که شامل لبه‌های لبه‌ای عمیق برای سایه‌اندازی فضای داخلی و سرپناه است، در بر می‌گیرد. تراس های عمومی در فضای باز در طول سال برای مخاطبان فضای دلشینی را فراهم میسازد.

جهت گیری، ترکیب و محوطه سازی منطقه برای بهینه سازی نور طبیعی غیرمستقیم خورشید و همچنین تهویه طبیعی ناشی از بادهای خنک کننده در ساحل طراحی شده است. یک سیستم مرکزی به گونه‌ای طراحی شده است که شامل تجهیزات با راندمان بالا و مبدل‌های حرارتی آب دریا برای خنک‌سازی می‌شود. یک سیستم مدیریت ساختمان هوشمند به طور خودکار سایه، روشنایی و تهویه را برای راحتی و کارایی بهینه تنظیم می کند.

روکش‌های چوبی در قسمت زیرین سقف‌های مرکز فرهنگی و کنفرانس از جنگل‌های پایدار بومی منطقه تهیه شده است و به دلیل انعطاف‌پذیری آن در برابر شرایط آب و هوایی محلی ساحلی بدون موادهای شیمیایی انتخاب می‌شوند. تدارکات برای هر ساختمان در منطقه استفاده از مواد محلی و بازیافتی را در اولویت قرار خواهد داد.

منبع:https://www.e-architect.com/


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا