انسان طبیعت معماریبناهای تاریخیجاذبه های گردشگری جهانمرمت

معرفی کاشیکاری مدرسه ابراهیم خان در کرمان

از دیگر بناهایی که در دوران حکومت ابراهیم خان ظهیرالدوله و از زمان قاجار بر جای مانده مدرسه ابراهیم خان است . «این مدرسه دو طبقه متعلق به فرقه شیخیه است » . ساختمان این مدرسه یکی از زیباترین بناهای عصر قاجاریه در شهر کرمان که پلان آن به شکل مستطیل می باشد .

نقشه بنا از نوع چهار ایوانی و «حجره های آن در اطراف چهار ضلع آن واقع است».

با استناد به کتبیه موجود در ضلع غربی مدرسه، استاد اسماعیلی قصاع سازنده آن بوده است. در انتهای ایوان قبله و محراب زیبایی از کاشی هفت رنگ وجود دارد و تمامی بخشهای مدرسه عناصر تزئینی مانند گج بری، کشته بری، مقرنسکاری و کاربندی دیده می شود. تاریخ کاشیکاری این مدرسه و بنای آن 1230 هـ.ق است.
سردر ورودی در ضلع غربی قیصریه ابراهیم خان واقع شد و دارای طاق بندی , تزئینات کاشی و حجاری بر سنگ یکپارچه و بر بام سردر جایگاه ساعت قرار دارد که در سالهای بعد به مجموعه افزوده شده است .

بعدا در ضلع جنوبی مدرسه خانه مدرس که توسط فرزندان ظهیرالدوله به مجموعه اضافه شده بود در سال 1298 اتمام یافت.
این فضا دارای درهای ارسی با شیشه های رنگی می باشد و تمامی نماهای آن کاشیگاری شده است بلندترین بادگیر موجود در کرمان در این مکان قرار دارد که نزدیک به شانزده متر ارتفاع می باشد .

در کتاب جغرافیای استان کرمان آمده که « ابراهیم خان مدرسه را درسال 1230 به اتمام رسانیده است.»

کاشیکاری

تاریخچه ای از کاشیکاری:

« کاشیکاری یکی از روشهای دلپذیر تزئین در تمام سرزمینهای اسلامی است . تحول و توسعه کاشی ها از عناصرخارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری انجامید . در سرزمینهای غرب جهان اسلام که بناها اساسا سنگی بود , کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ساختمان های قرن دهم و یازدهم ترکیه , تاثیری کاملا متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.»
جز مهم کاشی , لعاب است . لعاب سطحی شیشه مانند است که دو عملکرد دارد , تزیینی و کاربردی .
کاشی های لعاب دار نه تنها باعث غنای سطح معماری مزین به کاشی می شوند بلکه به عنوان عایق دیواره های ساختمان در برابر رطوبت و آب , عمل می کنند .

نتیجه گیری:

صنعت کاشی سازی و کاشی کاری که بیش از همه در تزئین معماری سرزمین ایران , و بطور خاص بناهای مذهبی به کار گرفته شده , همانند سفالگری دارای ویژگی های خاصی است .
این هنر و صنعت از گذشته ی بسیار دور در نتیجه مهارت , ذوق و سلیقه کاشی ساز در مقام شئیی ترکیبی متجلی گردیده بدین ترتیب هنرمند کاشیکار یا موزائیک ساز با کار برد و ترکیب رنگها ی گوناگون و یا در کنار هم قرار دادن قطعات ریزی از سنگهای رنگین و بر طبق نقشه ای از قبل طرح گردیده .
طرحهای ساده هندسی , خط منحنی , نیم دایره , مثلث و خطوط متوازی که خط عمودی دیگری بر روی آنها رسم شده از تصاویری هستند که بر یافته های دوره های قدیمی تر جای دارند , که به مرور نقش های متنوع هندسی , گل و برگ , گیاه و حیوانات که با الهام و تاثیر پذیری از طبیعت شکل گرفته اند پدیدار می گردند.
و نتیجه گرفتم که :
ارتباط آن با گرافیک در این می باشد که طراحی و رنگ آمیزی آن توسط گرافیست انجام می شود و طرحهای امروزی هم توسط گرافیست ها می باشد.

این فایل دارای 25 صغحه به صورت فایل WORD قابل دانلود میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

مطالب مشابه:

دانلود فایل تحلیل فضای شهری مطالعات شهری و کالبدی شیراز

دانلود پاورپوینت معرفی سبک معماری باروک

دانلود نقشه اتوکدی موزه فرهنگ و تاریخ


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا