کاخ ورسای
معماری باروک
معماری رنسانس در سبک های معماری سره ۱۷ و ۱۸ نیز ادامه یافت.
در آغاز اصطلاح معماری بارو توسط معماری رنسانس با نگاهی منفی ومقاومت آمیز بیان می شد و در نظر منتقدان قرن ۱۹ به معماری کلاسیک منحط بی ساختار و دارای تزئینات زیاد نمایش و عجیب و غریب اطلاق می شد.
ولی کم کم نگاه منفی به معماری باروک از بین رفت و به فنی مشترک برای بیان هنر دوره ای که مشخصاً از قرن ۱۷ تا اواسط قرن ۱۸ را در بر می گرفت بکار رفت.
باروک عمدتاً در کشورهای لاتین گسترش یافت، ولی دامنه اش به اروپای شرقی کشیده و به طور عمده در مستعمرات اسپانیا و پرتغال در جنوب آمریکا ریشه دواند،
جائیکه شکل به هم آمیخته و با اهمیتی از هنر باروک سر برآورد.
فصل اول:
مرمت و معماری
مفهوم مرمت
مبانی نظری مرمت
مرمت معماری ، روشی ویژه برای مهیا سازی زمینه جهت ارزیابی آثار و ابنیه گذاشته است که گاه با دخل و تصرف در بنا تغییرات بصری ایجاد می کند . مبانی نظری مرمت ، متکی بر اصولی است که در قرن نوزدهم مدون و ارائه گردید . هدف عمده آن عبارت بود از نزدیک کردن اثر معماری به فضای تاریخی خود ؛ در این راستا ایجاد شرایط لازم جهت استقرار بنا در محیط و فضایی که شکل گرفته است با لحاظ کردن روابط آن با فرهنگ ، سلیقه و ذوق زمان بنا ، ضروری است . از سوی دیگر مرمت معماری عبارت است از ایجاد شرایطی که بنا بتوانند مجدداً زندگی یافته و بعنوان عضوی ارزشمند و تکمیل کننده از دنیای زمان ما ، در حیات آن مشارکت فعل داشته باشد ، ضمن اینکه هویت شکلی و الگوی زمان تاریخی خود را حفظ و ارائه می کند . این تفکر به عنوان یک مبانی نظری ، حاصل یک نگاه تحلیلی و نقادانه در هنر است که با شاخص کردن تفاوت بین زمان حال و گذشته امکان معرفی زمان گذشته را فراهم آورده و آن را به مقیاس تاریخی خودش بر می گرداند . بی تردید ارحجیت نگاه تاریخی ، فلسفی و نقادانه ، تحویلی اساسی در همه زمینه ها ایجاد می کند ، که معماری اصیل بنا را با یک شیوه حسی از اقدام خلاقانه جدید متمایز می گرداند . از زمانی که اقدام ما در زمان حال می خواهد با استفاده از روشهای خاص خود به معرفی گذشته بپردازد ، درست از لحظه ضرورت احترام به گذشته شروع می شود .
پیش در آمدی بر معماری برای صنایع در ایران:
حجم کنونی ابنیه که بدنه صنایع زیربنایی، مادر و تولید کالایی موجود ایران را در خود جای دادهاند، بر میلیونها متر مکعب فضای ساخته شده بالغ میگردد. به استثنای بخش کوچکی از آن که بر اساس اصول و مبنای قابل قبول و روز آمد فنی بطور اعم و معماری بطور اخص بنا گردیده است، بخش اعظم آن را یا ابنیه کهنه، فرسوده و از رده خارج قدیمی تشکیل میدهند و یا اصولاً به ساده ترین شکل و کم هزینهترین مصالح ساختمانی سر هم بندی شدهاند.
مسئله سوم : معماری و شهرسازی
چنانکه پیشتر اشاره شد، معماری بهعنوان رشته، حرفه و تخصصی جامع، در گذشته از یک سو رشتههایی مانند راه و ساختمان و عمران و از سوی دیگر شهرسازی و طراحی محیط را در بر میگرفت. اما نزدیک به یک قرن است که به تدریج شهرسازی بهعنوان تخصصی متمایز از معماری در بسیاری از مراکز آموزشی در غرب شکل گرفته است. این رشته در بسیاری از مراکز آموزشی به رشتههای دیگری از جمله برنامهریزی شهری و طراحی شهری تفکیک شده است. البته تخصصهای دیگری مانند ترافیک نیز مربوط به مسائل شهری است و بنابر ضرورتهای موجود پدید آمده است.
فصل دوم :
معماری جهان
عجائب هفت گانه :
بسیاری از مردم، آثاری چون دیوار چین ، تاجمحل و تخت جمشید را به عنوان عجایب هفتگانهجهان میشناسند، اما این آثار که بسیار زیبا وکمنظیر هستند، در فهرست عجایب هفتگانه جهانقرار ندارند. فهرستی که در روزگار باستان تعیینشده و پس از آن نیز توسط باستانشناسان و هنرشناسان تایید شده است و جز عجایبهفتگانه هستند، به این شرح میباشد:
• اهرام مصر، در مصر
• باغهای معلق بابل، در عراق
• مجسمه زئوس، در المپیا
• معبد آرتمیس، در افسوس
• مقبره ماسولوس، در هالیکارناسوس
• مجسمه عظیم رودس، در یونان
• برج دریایی اسکندریه، در جزیره فاروس
توجه :این فایل شامل ۲۳۲ اسلاید میباشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:
دکمه بازگشت به بالا