رساله معماری

دانلود رساله کامل طراحی معماری هتل سه ستاره

تاریخچه هتل

سیر تحول هتل در اروپا

اشکال اولیه هتل در کشورهای اروپایی بسیار ساده و اولیه بود و اغلب در امتداد راه‌های تجاری، در محل تعویض اسبها این نوع اقامتگاه‌ها احداث می‌گردیدند که قسمتی به صورت مجلل و راحت‌تر جای اربابان و قسمتی دیگر به صورت مجزا برای عموم در نظر گرفته می‌شد.
با گسترش تجارت و توسعه صنعت همچنین خصوصیات محلی هر کشوری شکل هتل‌داری صور گوناگونی به خود گرفت. با تغییر شکل مالکیت زمین شرایط اختصاصی و به وجود آمدن طبقه شهری و همچنین پدیده متمرکز شدن تدریجی سرمایه در مراکز شهری در تمام اروپا هتل‌های مجللی احداث گردیدند.

گراند هتل

هم زمان با پیشرفت صنعت در تمام اروپا و به وجود آمدن راه‌آهن و ارتباطات وسیع، همچنین توسعه وسایل ارتباطی و بسط تجارت و بالاخره ظاهر شدن طبقه جدید اجتماعی (بورژوا) همه و همه علل اصلی به وجود آمدن این فرم جدید هتل گردیدند. گراند هتل‌ها را می‌توان جلوه‌گاه عظمت همه این ارزش‌های اجتماعی جدید دانست. این زمان نه تنها بقایای خانواده‌های بزرگ، نجیب، شاهزادگان و حکمرانان هنوز مورد احترام بودند بلکه هدف اصلی، جلب طبقه شهری در فضای معماری جدیدی بود که از امکانات مالی وسیعی برخوردار بودند. کمیت و کیفیت احترام در گراند هتل‌ها در رابطه با مقدار سرمایه و اعتبار بانکی اشخاص قرار می‌گرفت.

هتل‌های امروزی

آشنایی با مطالب قبلی و بررسی تحولات در دوره‌های مختلف و همچنین تاثیر این دگرگونی‌های فکری روی این مجموعه معماری، به ما امکان می‌دهد با دید وسیع‌تر هتل‌های امروزی را مطالعه نماییم آنچه امروز به عنوان یک هدف اصلی در هتل‌های جدید مورد توجه طراحان می‌باشد، موضوع راحتی میهمان است. محیطی خلق نماییم که هرچه بیشتر گرم و شاد فامیلی باشد و از همان امتیازات و تسهیلات زندگی فامیلی برخوردار باشد.
فضاهای فردی و یا دسته جمعی آن بتواند نیازهای فیزیکی و ادراکی تازه واردین را جوابگو باشند. نه مانند سالن‌های مجلل گراند هتل‌ها مربوط به پنجاه سال پیش که جلوه‌گاه یک زندگی پر زرق و برق و تشـریفاتی بود و تنها می‌تـوانست در اختیـار تعـداد معدودی قرار گیـرد. امروزه سعی گردیـده که این وضـع، دگرگون شده و کلیه افراد بتوانند به سادگی از این مجموعه استفاده نمایند.
در هتل‌های جدید رابطه و تماس ما بین کارکنان هتل و و میهمانان به حداقل خود رسیده است. این موضع به علت پیشرفت تکنیک، تجهیزات و تاسیسات آن می‌باشد. از طرف دیگر نحوه این برخورد با شکل قبلی خود به کلی متفاوت است. آن تشریفات و احترامات و تعارفات ساختگی به مقدار زیادی از میان رفته و روابط صحیح‌تر و انسانی‌تر جانشین آن گردیده است.
از طرف دیگر بایستی توجه داشت که عظمت و ابهت گراند هتل‌ها با آن همه ظرافت‌کاریها و زیبایی‌های درونی آن، امروزه همگی از بین رفته و فضاهای ساده‌تر و کوچک‌تر جانشین آن گردیده است. حتما می‌توان گفت از نظر معماری بسیار سردتر و بی‌روح‌تر از وضع قبلی آن گردید است. مخصوصاً در حدود سالهای1940-1930 مجموعه‌هایی که به عنوان هتل توسط طراحان نهضت ناسیونالسیم بنا گردید خشکی و ماشینی بودن آن کاملا به چشم می‌خورد.
در هر صورت فلسفه هتل‌داری، امروزه در جهت از بین بردن روابط خاص و تشریفاتی گراند هتل‌ها می‌باشد. امروزه سعی میگردند برای جوابگویی به احتیاجات و امکانات مالی مختلف مجموعه حجیم و عظیم گراند هتل‌ها را به فضاهای کوچک ساختمانی مبدل نموده و در بافت شهری پخش نمایند تا با صور گوناگون زندگی امروزی متناسب باشد. نحوه پخش این مجتمع‌ها در بافت شهری و اطراف آن و یا در امتداد اتوبان‌ها، درست شبیه موقعیت اقامتگاه‌های اولیه (کاروانسراها،قهوه‌خانه و غیره) می‌باشند که در بافت‌های قدیمی و یا در کنار جاده‌ها قرار گرفته‌اند. در اشکال مختلف هتل‌های امروزی مثلا از نوع (خانه جوانان) یا پانسیون‌ها ارزانترین اقامت می‌باشد و در آن هرکسی کارهای مربوط به خودش را شخصا انجام می‌دهد و یا در (رزیدانس) که به صورت آپارتمان‌های کوچک مجهز در اختیار میهمانان قرار می‌گیرند.
همچنین در هتل‌ها یا پناه‌گاههای کوهستانی، در همه آنها سعی در به وجود آوردن رابطه‌ای انسانی‌تر بین افراد و همچنین با فضای معماری می‌باشد. به طوریکه گرمی زندگی فامیلی با برخورداری از حداکثر آزادی وجود داشته باشد.
ارزش این خوصیات فضای معماری وقتی مشخص می‌شود که امروزه به مدت اقامت افراد در این اقامتگاه توجه نماییم. بسیاری از مرد به علت اشتغالات خاص و یا به علت راحتی سرویس‌های هتل ترجیح می‌دهند در یکی از انواع آن زندگی نمایند. بنابراین هیچ کس مایل نیست در جایی زندگی کند که عاری از روح و شادی باشد. نیاز به یک زنـدگی خصـوصی با گرمی و حرارت فامیلی و برخـورداری از یک رابطه انسـانی از خواسته‌های کسانی است که در این جاها زندگی می‌نمایند.
به صورت ایده‌آل در طرح یک هتل باید در نظر گرفت که این فضا از شلوغی و ناراحتی‌های زندگی ماشینی شهری دور و از هر جهت آرامش‌بخش باشد.
فهرست
چکیده ……………1
فصل اول (مقدمه) ……………………………………………2
فصل دوم (اهداف و تعریف پروژه) معانی و ریشه هتل ………….3
۲-۱-۱-هتل داری ……………………………….4
۲-۲-تاریخچه هتل ……………………………………………………..6
۲-۲-۱-سیر تحول هتل در اروپا …………………..7
گراند هتل ……………9
هتل های امروزی ……………………………..10
تاریخچه هتل داری …………………………………………………….10
۲-۲-۲-تاریخچه پذیرایی و هتل داری در ایران ………………………………….12
۲-۲-۳-تاریخچه هتل در ایران معاصر …………………………….14
۲-۳-اسکان و مبانی اولیه برنامه ریزی در هتل …………………………………………14
۲-۳-۱-انواع مکانهای اقامت ……………………………………………..15
۲-۳-۲-تئوریهای پایه در طراحی هتل …………………………………………….17
فصل سوم ( چهار چوب مفهومی وروش شناسی) ……………………………18
۱-نگاهی به مفاهیم اساسی در رابطه با طرح جامع شهری ……………………………………………20
۲-وظایف اصلی طرح جامع شهری ……………………………………………………21
فصل چهارم (ویژگی طبیعی محیط) ………………………………………..21
۱- موقعیت حدود و وسعت ………………………………………………………….22
۲-ساختمان زمین شناسی ……………………………………………23
۳-ناهمواری و پستی و بلندی ………………………………………………..24
۴-زلزله خیزی ……………………………………………24
۵-خصوصیات آب و هوایی ……………………………………………….25
۶-خاکهای منطقه ……………………25
دو ویژگی اجتماعی و افتصادی ……………………………………….26
۱-ویژگی های جمعیتی و اجتماعی شهر شیروان ………………………..27
۲-ویژگی های اقتصادی ……………………………….30
فصل پنجم (گسترش شهر شیروان) …………………………………..33
شیروان قبل از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۷۵ ………………………….36
تقسیمات کالبدی ……………………………………40
تقسیمات کالبدی قبل از اجرای طرح جامع …………….44
کاربری زمین ……………………..50
فصل ششم ( فضا های هتل) ……………………………………………53
ضوابط سازمان جهانی و جهانگردی ……………..58
هتل ……………………59
انواع هتل …………….62
مرتبه هتل های سه ستاره ………………..65
فعالیتهای هتل ……………..68
رستوران …………………………71
کافی شاپ …………………..74
ورودی های هتل ………………………78
لابی ……………………..83
کادراداری ………………..84
بخش تجاری ……………..87
تأسیسات و تجهیزات مکانیکی …………………………………………..88
فصل هفتم ( بررسی نمونه های موجود ) …………………………………….89
هتل برج العرب ……………………….90
فصل هشتم ( برنامه فیزیکی) ……………………………………..92
جداول ………………….95

این فایل دارای 97 صفحه به صورت word قابل دانلود میباشد. 

برای دانلود نقشه های اتوکدی هتل سه ستاره اینجا را کیلک کنید.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا