تالار موسیقی والت دیسنی:
نام معمار:فرانک گهری
مکام قرارگیری:لوس آنجلس
نیویورک مجسمه آزادی دارد.رم صاحب کولوزیم است.پاریس به برج ایفل افتخار می کند و در لوس آنجلس تالار والت دیسنی جای هالیوود را به عنوان نماد شهر خواهد گرفت.این تالار یکی از کارهای فرانک گهری است و به خوبی سبک طراحی فعلی وی را بیان میکند که بر ایجاد حجم های پیچیده ی فضایی و معماری دکانستراکشن استوار است.این اثر نتیجه ی یک روند طراحی است که با استفاده از اسکیس های متعدد،مدلهای کامپیوتری و ماکت های بزرگ حاصل شده است.
والت دیسنی:
از ابتدا که ری از همکاری و همفکری موسیقی دانان،پیمانکاران و مدیران پروژه برجسته و مشهور بین المللی برای طراحی بخشهای مختلف استفاده کرده است.طرح ساختمان ترکیبی از طراحی معماری و آکوستیکی است.گهری آرشیتکت پروژه و مینورو ناگاتا،مهندس آکوستیک همکاری در مورد طراحی را بر عهده داشتند.هر کدام هدفهای خاصی را در نظر داشتند و در عین حال هیچ گونه پیش طرحی در مورد کل پروژه وجود نداشت.گه ری علاقه مند به فضاهای منحنی بود که با موسیقی تجانس داشته باشد رابطه ای نزدیک بین شنونده و ارکستر ایجاد کند و ناگاتا در فکر ایجاد صدای دلنشین بود،که در عین حال وضوح استثنایی داشته باشد.در این میان اعضای خانواده والت دیسنی اصرار داشتند که طرح از نظر آکوستیک دارای چنان کیفیتی باشد که بتواند با برترین تالارهای موسیقی دنیا برابری کند و یا حتی از آنها برتر باشد.ساختمان روی یک پارکینگ 8 طبقه قرار گرفته متشکل از 8 عنصر بالای زمین و یک تئاتر با ابعاد 5/21*5/17 متر در زیر زمین و داخل پارکینگ است.سازه ی آن یک قاب فضایی مهار بندی شده فلزی است که به اسکلت بتونی پارکینگ تحتانی متصل شده است.
والت دیسنی
وزن اسکلت فلزی حدود 11 هزار تن است و از بیش از 11 هزار قطعه ،که تقریبا همه با هم متفاوتند،تشکیل شده است.در هر اتصال تا 10 عضو غیر مشابه به هم متصل شده اند.جان مارتین رئیس شرکت مشاوره ی سازه پروژه برای این سازه با توجه به ویژگی های ساختمان،قاب فضایی مهاربندی شده را به عنوان بهترین و اقتصادی ترین آلترناتیو انتخاب کرد.
دیسنی
رفتار قاب های مهاربندی شده در زلزله،نسبت به قابهای خمشی فضایی،قابل پیش بینی تر است.از طرف دیگر قاب مهاربندی شده بارهای لحظه ای بزرگتری را،در مقایسه با قاب خمشی،به زمین منتقل می نماید،که در این پروِه بارها به دال سقف پارکینگ منتقل می شوند.به رغم کوشش صورت گرفته در طراحی سازه برای آنکه به نحوی بارهای وارده از ساختمان به پارکینگ تا حد امکان روی سقف پارکینگ به صورت یکنواخت توزیع شود،مهندسان پروژه مجبور به تقویت قسمتهایی از دال سقف و برخی از ستونهای پارکینگ و فونداسیون های زیر آنها شدند.استفاده از قاب مهاربندی شده همچنین باعث شد مساله ی بارهای جانبی(باد و زلزله) برای سازه ی تالار موسیقی حل شود و در عین حال روی سازه ی پارکینگ تحتانی بدون اشکال جاسازی شود.یکی از جذاب ترین و در عین حال پیچیده ترین بخشهای ساختمان نمای خارجی آن است.پانلهای تشکیل دهنده ی نما،ورقهای فولادی ضد زنگ با ضخامت 3 میلی متر هستند که در پشت آنها از موادی برای جلوگیری از نفوذ آب و نیز جریان باد ،استفاده شده است.پوشش بیرونی شامل 15 هزار متر مربع پانل فلزی و 3700 متر مربع شیشه است.از کل 6100 پانل مصرف شده برای نما،فقط 2100 تای آنها از لحاظ شکل مشابه هستند.پانلهای نما روی یک قالب ثانویه ی فلزی،که به سازه ی اصلی متصل شده است،نصب شده است.
تالار سرود ناگااوکا:
نام معمار:تویوایتو و همکاران
مکان قرارگیری:ناگااوکا
این مجموعه در اصل برای اجرای برنامه های موسیقی و نمایش ساخته شده و شامل یک تالار کنسرت 700 نفره،یک تئاتر 450 نفره،10 استودیئ با سه اندازه ی مختلف و چیزهای دیگر است و در منطقه ای آموزشی در میان زمینهای هموار و مناظر با شکوه روخانه ی شینانو در شهر ناگااوکا،در فرمانداری نیگاتا قرار دارد.ارتفاع ساختمان را کوتاه گرفته اند و کل مجموعه با سقفی بزرگ،دارای شیبی ملایم و انحنای سه بعدی پوشانده شده تا تصویر کوهها و تپه های سبز پیرامون آن استمرار یابد.
متقابلا یک تالار تخم مرغی شکل در جننوب بنا برای ایجاد شیب راه چمن کاری شده ورود به سرسرا خاک ریزی شده است.سرسرا،استودیوها ،سالن انتظار،اطلاعات،و غیره با سازه ی سقف مسطح پوشانده شده است.فضایی باعغ مانند با استقرار نامنظم ستونها و ورود نور از سقف در داخل ساختمان ایجاد شده است.
تالار فیلارمونیک لوکزامبورگ25
نام معمار:کریستین دوپارتزامپارک
مکان قرارگیری:لوکزامبورگ
کل مجموعه همچون سنگی گرانبهاست که بنا آن را احاطه کرده است و نشان دهنده ی نوعی بنای تعمیرگاه مانند مستقل،با نشان نمایی پرده ای است.الگوی ریاضی ستون های بیرونی،که با نواخت و ضرباهنگی موزون طراحی شده اند،به مثابه صافی بصری درخشان و اسرار آمیزی عمل می کنند که امکان نهان و آشکار کردن همزمان فعالیت ها و حرکت های درون بنا را فراهم می آورند.تالار اجتماعات مستطیل شکل در مرکز بنا،کانون واقعی فعالیت های ساختمان به شمار می آید.تالار اصلی که همچون حوضچه ای طراحی شده است که اطراف آن را نظام گرد هشت ایوان برای حضار احاطه کرده ،گشت(سیرکولاسیون) افقی با تشکیل نوعی مکان گردهمایی بزرگ را در دل ساختمان آرمیده است به وجود می آورد.ایوان ها که هر یک در زاویه ای متفاوت واقع اند،به منظور فراهم سازی اشراف حضار بر لژ با بهترین دید ممکن طراحی شده اند.این امر در عین حال باعث به وجود آمدن الگوهای هندسی نامنظمی می شود که صداگیری (آکوستیک) تالار اجتماعات را افزایش می دهند.
شهر موسیقی رم
نام معمار:رنتسو پیانو
مکان قرار گیری:رم
در حاشیه ی رم،در فاصله ی میان تپه های مسکونی پاویولی و دهکده ی المپیک سال 1960،شهر موسیقی رم قرار گرفته است.طراح این مجموعه،که شامل سه سالن کنسرت،آمفی تئاتر و چند فروشگاه است،رنتسو پیانو،طراح شهری و معمار مدرنیست کهنه کار و یکی از طراحان مرکز پمپیدوی پاریس است.در شهر رم سایه ی میراث تاریخ و معماری رم بر معماران معاصر سنگینی می کند و ساکنان رم هم همیشه با دیده ی تردید به معماری مدرن نگریسته اند.اما پیانو به خوبی از عهده ی تلفیق این اثر با شهر تاریخی رم برآمده است.در این طرح،طراحی شهری بر معماری غلبه کرده و هم شان با موسیقی قرار گرفته است.در هنگام خاکبرداری،بقایای یک خانه ی ییلاقی مربوطه به قرن چهاردهم از زیر خاک درآمد و به دنبال آن پیانو با اصلاح طرح اولیه ی خود فضای بیشتری میان دو سالن کنسرت برای نمایش دائمی این اثر باستانی در نظر گرفت.در طرح،سه سالن کنسرت به ظرفیت های 700،1200 و 2800 نفر در اطراف یک آمفی تئاتر قرار گرفته اند.قسمت پائین دیواره ی سالنها از آجر رومی ساخته شده است که پیوند بصری مجموعه را با شهر برقرار می کند.قسمتهای بالای دیواره ها و بام سالنها از ورقهای سربی خمیده پوشانده شده است.پیانو برای پوسته ی خارجی از ماندولین ناپلیتن الهام گرفته است.این صفحات سربی خمیده هم به عنوان عایق صوتی عمل می کنند و هم صدا را از آفی تئاتر باز می گردانند.استفاده از آجر رومی،تراوترتن،درختان زیتون و سایبانهای برزنتی – بدون اینکه به سبک تاریخی خاص اشاره داشته باشد – طرح را سرشار از خاطره کرده است.
این فایل در قالب word شامل 21 صفحه می باشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:
دکمه بازگشت به بالا