تنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپینت تنظیم شرایط محیطی استان شیراز

اطلاعات کلی
بررسی تاریخچه طراحی اقلیمی در ایران

معماری ایرانی که ابتدا در محدوده ی فلات ایران و سپس در حوزه نفوذ فرهنگ ایرانی شکل گرفت، همچون همه ی معماری هایی که ریشه در فرهنگ بومی دارند، به اقلیم توجه داشته و تا پایان دوره ی قاجار آثار با ارزشی از خود به جا گذاشته است. بررسی نمونه های به جا مانده نشان می دهد:
-رنگهای به کار رفته در تزیینات ساختمانها متأثر از ویژگی های اقلیم گرم و خشک بوده اند.-مصالح ساختمانها، علاوه بر توانایی های سازه ای و توجه به مسائل اقتصادی و تأمین مصالح از نقاط نزدیک، بهترین شکل بهره برداری از انرژی محیط بری را نشان می دهند.
-سازه های طاقی در این بناها نشان دهنده ی رابطه ی اقلیم و معماری هستند.
-حتی در نقوش تزیینی رد پای خورشید را به عنوان مهمترین عامل اقلیمی در نقوشی با نام شمسه و چرخ خورشید می توان دید. به بررسی فضاهایی می پردازیم که به طور مشخص به دلیل ویژگی های اقلیمی شکل گرفته اند و اقلیم در آنها موضوع اصلی بوده است. نام اغلب این فضاها از همین ویژگی اقلیمی آنها گرفته شده است، مانند اتاق کرسی، زمستان نشین، سردابه و ..حیاط های مرگزی خود پاسخی اقلیمی به فضای باز خانه اند و ایجاد فضایی با درخت و حوض آب و در امان از بادهای گرم و تابش شدید آفتاب، بهترین دلیل شکل گیری حیاط در مرکز خانه بوده و در همه ی اقلیم های مشابه هم دیده می شود.

طراحی اقلیمی؛ گامی به سوی پایداری:

همانگونه که می دانیم معماری بومی اقصی نقاط دنیا همواره با هدف تلفیق با محیط پیرامون و بهره گیری بیشتر از امکانات طبیعت شکل می گرفت. معماری سنتی ایران که در اقلیم های گوناگون شکل متفاوتی بخود گرفته است؛ خود گویای این مطلب است و راهکارهایی که به طور تجربی دستیابی به آنها میسر شده بود و به آسایش بیشتر کمک کرده بودند در معماری بومی ایران بسیارند که ذکر آنها در این نوشتار نمی گنجد. با انقلاب صنعتی دستیابی سهل تر به سوختهای فسیلی میسر شد و تکنولژی نیز پیشرفت کرد و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی رو به ترقی گذاشت؛ در نتیجه تامین نیازهای سرمایشی و گرمایشی بدون توجه به کالبد معماری فراهم آمد..

توسعه پایدار

توسعه پایدار در سه حیطه دارای مضامین عمیقی است؛ پایداری اجتماعی، پایداری اقتصادی و پایداری محیطی. که طراحی اقلیمی در زمره اهداف پایداری محیطی.قرار می گیرد. ایده پایداری محیطی عبارتست از باقی گذاردن زمین و امکانات طبیعت به بهترین شکل برای نسل آینده. لذا موارد زیر را می توان در دستور کار این بخش قرار داد: استفاده حداقل از آلاینده ها، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و مصرف سوختهای فسیلی در حداقل با توجه به موارد گفته شده و با ذکر این نکته که 38% سوخت کشورما در ساختمانها به مصرف می رسد باید لزوم توجه معماران به طراحی اقلیمی را خاطر نشان کرد. هنگامی که صحبت از طراحی اقلیمی به میان می آید در ذهن بسیاری تنها تجهیزات و امکاناتی خطور می کند که بهره گیری و دریافت انرژی پاک را حاصل می آورند مانند کلکتورهای خورشیدی برای تامین آب گرم و حرارت مورد نیاز.

پیشینه تاریخی شهر

نام شهر شیراز برگرفته از نام قلعه‌ای در اطراف شیراز کنونی در محل قصرابونصر است.
نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعه ابونصربوده‌است. شهر شیراز در پیش از اسلام قلعه‌ای بوده که قدمت آن به دوران ساسانی و پیش‌تر بازمی‌گردد. این شهر در دوران بنی امیه به محل فعلی منتقل می‌شود. شیراز در دوران صفاریان، بوییان و زندیه، پایتخت ایران بوده‌است

مختصری در مورد بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز

بافت قدیم شهر شیراز به مساحت تقریبی 360 هکتار در قلب شهر جای دارد. این محدوده که 8/2 درصد مساحت کل شهر را شامل می شود، هسته اولیه شکل گیری شهر شیراز در آن جای دارد و طی دورانهای مختلف توسعه و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که حدود آن دروازه ها و حصار دور شهر در دوره زندیه می باشد. مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده ای از بناها و مجموعه های با ارزش تاریخی این محدوده واقع است. در واقع این منطقه شیراز قدیم می باشد که طی فرایندهای رشد و توسعه شهری و افزایش جمعیت به عنوان زیر مجموعه ای از کل شهرداری آمده که دارای ویژگیهای خاص خود می باشد وجود 400 اثر بار ارزش، 8 دروازه و 12 مرکز و چندین محور فرهنگی می تواند تبلوری از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طور کلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی هر دوره باشد.

موقعیت جغرافیایی

شهر شیراز ، مرکز استان فارس به طول ۴۰ کیلومتر و عرضی متفاوت بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر با مساحت ۱۲۶۸ کیلومتر مربع به شکل مستطیل و از لحاظ جغرافیایی در جنوب غربی ایران و در بخش مرکزی فارس قرار دارد.اطراف شیراز را رشته کوههای نسبتاً مرتفعی به شکل حصاری استوار ، احاطه کرده‌اند که از لحاظ سوق الجیشی و حفظ شهر اهمیت ویژه‌ای دارند مختصات جغرافیایی شیراز عبارتست از ۲۹ درجه و ۳۶ دقیقه شمالی و ۵۲ درجه و ۳۲ دقیقه جنوبی قرار دارد.

توپوگرافی قسمتی از شهر

 

ناحیه کوهستانی شمال، شمال باختر و باختر دارای زمستان های سرد معتدل و پوشش گیاهی قابل توجه می باشد. میزان بارندگی این ناحیه در حدود 400 تا 600 میلی متر در سال گزارش شده است. - ناحیه مرکزی این ناحیه درزمستان ها آب و هوای نسبتا معتدل توام با بارندگی و در تابستان ها، هوایی گرم وخشک دارد. آب و هوای این ناحیه به علت بارندگی نسبی ارتفاعات، نسبت به شمال و شمال باختر وضعیتی کاملا متفاوت دارد، میزان باران این ناحیه بین 200 تا 400 میلی متر در سال است. شهرهای شیراز، کازرون، فسا و فیروزآباد در این ناحیه قرار گرفته اند. - ناحیه جنوب و جنوب خاوری به علت کاهش ارتفاع و پهنای جغرافیایی و نحوه استقرار کوه ها، میزان بارندگی این ناحیه درفصل زمستان نسبت به دو فصل بهار و پاییز کم تر می باشد. هوای این ناحیه در زمستان ها معتدل و در تابستان ها بسیار گرم و میزان بارندگی سالانه آن 100 تا 200 میلی متر است. شهرهای لار، اوز و خنج جزو این ناحیه خشک به شمار می روند.

توپوگرافی قدیمی شهر

ناحیه کوهستانی شمال، شمال باختر و باختر
دارای زمستان های سرد معتدل و پوشش گیاهی قابل توجه می باشد. میزان بارندگی این ناحیه در حدود 400 تا 600 میلی متر در سال گزارش شده است.
– ناحیه مرکزی:
این ناحیه درزمستان ها آب و هوای نسبتا معتدل توام با بارندگی و در تابستان ها، هوایی گرم وخشک دارد. آب و هوای این ناحیه به علت بارندگی نسبی ارتفاعات، نسبت به شمال و شمال باختر وضعیتی کاملا متفاوت دارد، میزان باران این ناحیه بین 200 تا 400 میلی متر در سال است. شهرهای شیراز، کازرون، فسا و فیروزآباد در این ناحیه قرار گرفته اند.
– ناحیه جنوب و جنوب خاوری:
به علت کاهش ارتفاع و پهنای جغرافیایی و نحوه استقرار کوه ها، میزان بارندگی این ناحیه درفصل زمستان نسبت به دو فصل بهار و پاییز کم تر می باشد. هوای این ناحیه در زمستان ها معتدل و در تابستان ها بسیار گرم و میزان بارندگی سالانه آن 100 تا 200 میلی متر است. شهرهای لار، اوز و خنج جزو این ناحیه خشک به شمار می روند.

استان فارس تحت تاثیر بادهای شمالی، باختری، جنوبی و محلی به چهار گروه تشقسیم می شود:

جهت تابش افتاب

منحنی دمایی استان

پوشش گیاهی استان فارس

حیات وحش و مناطق حفاظت شده استان فارس

تعیین فرم ساختمانهای بزرگ

عوامل موٍثر درطراحی اقلیمی مناطق گرم و خشک

نقشه ها

نمونه هایی از شهرک های جدید

بنای تاریخی استان

نظام آبیاری باغ

مواد و مصالح استفاده شده در بناها

انرژیهای تجدید پذیر

تاثیرات استفاده از انرژیهای تجدید پذیر

عمارت باغ ارم شیراز

پیشینه تاریخی این باغ به دوران سلجوقیان بازمی گردد و در تمام دوران آل اینجو و آل مظفر و گورکانیان وجود داشته است. درکتاب پژوهشی در شناخت باغ های ایران و باغ های تاریخی شیراز، احتمال داده شده است که این باغ به دستور اتابک قراچه حاکم فارس احداث شده است. بعد از اتابک قراچه تا زمان شیخ ابواسحاق اینجو حاکم سلسله آل اینجو اطلاعی از سرنوشت باغ در دست نیست اما با توجه به اشاره حافظ در یکی از غزلیاتش مشخص می شود که در این دوران باغ در اختیار حکومت آل اینجو بوده است.

 

توجه :این فایل شامل ۸۷ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا