نقشه مجتمع ورزشی

دانلود فایل اتوکدی طراحی پلان مجموعه ورزشی به صورت رایگان

مقدمه:

بشر از دیر باز با تحرک و انجام حرکات گوناگون به نوعی اندامهای خود را به فعالیت فیزیکی وا میداشته است. چه آن زمان که با پای پیاده و به سبکی ابتدایی به دنبال شکار روان میگشته و چه در دورههای بعدی که با اهلی کردن برخی از حیوانات وسوار شدن بر پشت آن فعالیتهایی را در جهت کار و زندگی بهتر به انجام میرسانید. با پیشرفتهای مختلف تمدن بشری انجام رقابتهای ورزشی به عنوان بخشی از اوقات فراغت و سپس به صورت فعالیتهایی مستمر و حرفهای جایگاه خود را در میان جوامع و اتبات رسانیده است.
امروزه انجام مسابقات رسمی و بین المللی در رشتههای مختلف ورزشی به صورت المپیک و یا مسابقات جهانی و کسب افتخارات و عناوین قهرمانی به صورت اهدافی عالیه در آمده است.

رشته های مختلف ورزشی جدای از نوع حرکات و فعالیتهای فیزیکی در یک عامل مشترک هستند و آن مسئله رقابت و کسب پیروزی است. فعالیتهای ورزشی در رشتههای گوناگون از تنوع بالایی برخوردار هستند.

در رشتههای مختلف، فعالیتها به صورت انفرادی ـ گروهی و تیمی ـ در زمینههای خاص یا در آب و با ابزار و آلات گوناگونی صورت میگیرد. ولی نهایتا کلیه این رشتهها در شرایط خاص مکانی و در چارچوب قوانین و ضوابط خاص شکل میگیرد. آنچه امروزه مورد توجه جدی است برخورد علمی و متاثر از برنامهریزیهای کوتاه مدت و دراز مدت با رشتههای مختلف ورزشی میباشد.

 

طرح موضوع و اهمیت آن :

با توجه به وسعت و تعدد رشتههای مختلف ورزشی، برنامه ریزی برای طراحی و ساخت مجموعهای ورزشی ، ارتباطی مستقیم به میزان علاقمندی و نیازهای مختلف جامعه برای رشتههای ورزشی دارد.
امکانات و محدودیتهای موجود – ضریب اهمیت در هر یک از رشته های در سطح جامعه منجر به نتایج زیر گشته است:
گستردگی ورزش فوتبال در بین جوانان و مادر بودن دومیدانی برای دیگر رشته های ورزش لزوم ایجاد استادیوم و زمینهای فوتبال در مجموعه ورزشی رانمایان میسازد.

با توجه به امکان انجام بسیاری از رشته های ورزشی ر سالنهای سرپوشیده برنامه ریزی و ساخت سالنهای سرپوشیده مسابقات تعداد زیادی از رشته های ورزشی را تحت پوشش قرار خواهد داد.
ایجاد امکان فعالیت در رشته های آبی برای تمامی فصول ضرورت در نظر گرفتن سالن سرپوشیده استخرها را نمایان می سازد.

برنامه ریزی و ساخت مانژ اسب سواری – پیستهای دوچرخه سواری و موتور سواری ـ زمین چمن هاکی ـ سالنهای اختصاصی اسکواش ـ بولینگ و پاتیناژ به دلایل زیر از فهرست نیازمندیهای مجموعه حذف گردیدهاند:

1. وجود امکانات مشابه در دیگر مجموعه های ورزشی و یا کلوپها
2. هزینه نسبتا بالای ساخت و نگهداری
3. وجود محدودیت در زمین اختصاص داده شده در مجموعه
4. تعداد نسبتا کم افرادی که در سطح جامعه به ورزشهای فوق می پردازند.

امروز فعالیتدر رشتههای مختلف ورزشی تابع مکانها و شرایط خاصی است که در چارچوب آن برگزاری مسابقات شکل میگیرد.
ورزش اسب سواری به صورت کورس و یا انفرادی در شرایط مختلفی انجام میگیرد. پیستهای مخصوص و یا مانژهای اختصاصی از جمله مکانهایی هستند که در آنها مسابقات برگزار میگردد. در این نوع رقابتها از موانع مختلفی تستفاده میگردد. همچنین بعضی از رقابتها در داخل سالن انجام میگیرد، که در این صورتا لازم است کف این سالنها برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای اسب و سوار کار بستر سازی مناسب گردد.

بازی اسکواش در سالنی خاص و بوسیله راکت انجام میگیرد. در این نوع سالنها دیوارهای روبرو و جانبی از جنس صلب و دیواره پشتی (که معمولا تماشاگران از پشت آن نظاره می کنند) از شیشه نشکن ساخته می شوند. جنس کف زمین بازی نیز به گونه ای است که توپ پس از برخورد به آن شتاب خود را از دست ندهد.

در این بازی حریم وجود ندارد و دیوارهها حریم زمین را مشخص می سازند.
بدمینتون نیز ورزشی است که با استفاده از راکت و توپ مخصوص بصورت انفرادی و یا دو نفره انجام میگیرد. در این بازی محدوده بازی با استفاده از خط کشی و در دو سوی تور مشخص می گردد.

در کفسازی آن نیز از کفپوشهایی که ترجیحا حالتی نیمه ارتجاعی دارند استفاده می گردد.این روزش به غیر از سالن در زمینهای روباز نیز قابل انجام می باشد. (در هوایی آرام و بدون ورزش باد.
بسکتبال از جمله ورزشهای تیمی است که به صورت گروهی انجام میگیرد و تنها احتیاج به نصب حلقههای مخصوص در طرفین زمین بازی دارد. کفسازی آن نیز کف پوش و یا پارکت چوبی است. این ورزش را نیز در شرایط آب و هوایی مناسب میتوان در هوای آزاد بر روی آسفالت انجام داد.

ورزش بوکس در رینگهای مخصوصی که دور تا دور آن بوسیله طناب محصور گردیده انجام می گیرد. ورزشی است دو نفره و توسط چند داور قضاوت می گردد. ورزشکاران این رشته از دستکش های مخصوص بوکس استفاده میکنند.
بولینگ نیز احتیاج به سالن و تجهیزات ویژه دارد. در این رشته ورزشکار با پرتاب توپ مخصوص بر روی یک مسیر مشخص بایستی بلوکهای چوبی که در ظاهر بطری شکل هستند را سرنگون سازد. در این بازی کلیه عملیات مربوط به چیدن بلوکهای بازگشت توپ به ابتدای مسیر توسط دستگاهها و تجهیزات اتوماتیک انجام میپذیرد.

ورزش پاتیناز به صورتهای مختلف انجام میگیرد، حرکات نمایشی یک و دو نفره ـ سرعت و … پاتیناژ بر روی لایهای از یخ و با استفاده از کفشهای مخصوصی که در زیر آن تیغه فولادی عمودی تعبیه گشته قابل انجام است. کفسازی آن با استفاده از تجهیزات ویژهای که دما را پایین نگه می دارد ساخته میشود.
پیمگ پنگ بر روی میز و با راکت و توپ انجام

میگیرد. انواع آن یک یا دونفره و در سالن و یا هوای آزاد قابل انجام است.
ورزش تکواندو جزء ورزشهای رزمی است. بر روی تشک و با استفاده از کلاه ایمنی و حرکات دست و پا انجام میگیرد.
تنیس بر روی زمین های رسی و یا در داخل سالن ها قابل انجام است. همانند بدمینتون به صورت یک و یا دو نفره و با استفاده از راکت و توری به ارتفاع 91 سانتی متر از کف زمین بازی انجام می گیرد.

تیراندازی از جمله ورزشهایی استکه با ادوات مختلف انجام میگیرد، تفنگ، تپانچه و یا کمان. تیر اندازی با تفنگ و تپانچه از فواصل مختلف (25 متری ـ 50 متری…) و یه حالتهای ایستاده و درازکش انجام میگیرد. برای ایمنی بیشتر، از تجهیزات ویژه مانند شیشههای ضد گلوله و صداگیرهای مخصوص در این نوع سالنها استفاده میگردد. تیر اندازی با کمان نیز معمولا در سالنهایی انجام می گیردکه از تورهای محافظ در اطراف زمین استفاده میگردد.

ورزش دوچرخه سواری امروزه در ورزشهای مختلف مانند مسابقات استقامت در جاده ها و پیست به صورت انفرادی و تیمی انجام میگیرد پیستهای دوچرخه سواری با شیب عرضی متفاوت در نقاط مختلف (با توجه به زاویه گردش و سرعت دوچرخه سوار) و از جنس بتونی و یا چوبی ساخته میشود. طول استاندارد چنین پیستهایی در یک گردش کامل 33/333 متر میباشد.
یکی از متنوع ترین رشته های ورزشی دومیدانی است که حکم ورزش مادر برای دیگر ورزشهارا داراست. شاخههای مختلف این رشته عبارتند از: مسابقات دو با مسافتهای گوناگون ( 100 ـ 200 ـ 400ـ 800 ـ 1000 ـ … و ماراتن) ـ مسابقات پرتابی (دیسک – چکش – نیزه ـ …) ـ مسابقات پرشی (ارتفاع ـ طول ـ سه گام ـ با نیزه.)

مسابقات دو میدانی به غیر از دو ماراتن که معمولا در سطح شهر و یا جادههای بین شهری انجلم میگیرد در داخل مجموعهای تحت عنوان استادیوم ورزشهای میدانی انجام میگیرد. مسابقات دو معمولا بر روی پیست (از جنس تارتان ـ رس و یا کفپوشهای مناسب)، و دیگر حرکات بر روی چمن زمین فوتبال و یا پشت دروازهها با ایجاد محدودهها و موانع و یا تجهیزات ویژه قابل انجام هستند.
ژیمناستیک نیز یکی دیگر از ورزشهای مادر است. این ورزش در رشتههای مختلف و در داخل سالن انجام میگیرد رشته حرکات زمینی بر روی تشک مخصوص و دیگر رشتهها مانند حلقه ـ خرک ـ پارالل … بر روی اسباب و ادوات ویژه انجام میپذیرد. نکته مهم در انجام همزمان رشتههای مختلف در داخل سالن نحوه چیدن وسایل و رعایت فواصل استاندارد مابین این حرکات میباشد.

سنگ نوردی بر روی دیوارهای طبیعی و یخچالها سالیان دراز به عنو ان یکی از رشته های جنبی کوه نوردی مطرح بوده است. اما امروزه دامنه این کار به داخل سالنها و محوطه های باز ورزش هم کشیده شده و همه ساله مسابقات مهمی در رده های مختلف در کشورها انجام می گیرد. ساخت و نصب دیوارهای مصنوعی با استفاده از مواد مختلف و ایجاد شرایط مشابه دیوارهای طبیعی این امکان را به وجود آورده است تا علاقمندان این رشته بتوانند با تمرینهای مختلف خود را برای رویارویی با دیوارهای طبیعی با صعوبت بالا آماده سازند.

یکی از محسنات شمشیر بازی قابلیت انجام آن در هر سالنی است که نور و کف آن مناسب باشد. در شمشیر بازی ورزشکاران به صورت تک به تک با یکدیگر به مسابقه میپردازند (در رشته های فلوره و سایر … ). امروزه برای ثبت دقیق ضربات وارده از لباسهای مخصوص به همراه کلاه محافظ (بر روی صورت) لستفاده می گردد و این ضربات از طریق کابل مخصوصی که به پشت لباس ورزشکاران وصل است و همچنین پیست فلزی کف بر روی دستگاههای الکترونیکی ثبت می گردد.

از جمله ورزشهای آبی، شنا است. مسابقات شنا در استخرهای با ابعاد استاندارد (سرپوشیده و سرباز) قایل انجام است . ورزشکاران در مسابقاتی با مسافتهای مختلف (100 متر ـ 200 متر ـ 400 متر ….) و در رشته هایی همچون کرال سینه ـ کرال پشت ـ قورباغه و پروانه به رقابت می پردازند.

یکی از رشته های جنبی ورزش شنا مسابقات شیرچه است. ورزشکاران با قرار گرفتن بر روی سکوهایی به ارتفاع 1 ـ3ـ 5 ـ 5/7 و 10 متری به سمت استخر اختصاصی شیرچه (با عمق استاندارد) پرش انجام می دهند.

رشته فوتبال امروزه پر طرفدارترین ورزش در جهان می باشد. برگزاری منظم مسابقات جهانی ـ المپیک ـ در سطح قاره ها و باشگاهها رویدادهای مهمی هستند که اکثریت افراد را که نوعی با این ورزش آشنا می کنند. این مسابقات در استادیومهای ورزشی بر روی زمینهای چمن طبیعی و مصنوعی با نصب دروازه های استاندارد در طرفین طولی زمین و با حضور دو تیم 11 نفر انجام پذیرفته و یکی از نمودهای بارز تلاش و هماهنگی گروهی درکنار قدرت بدنی ـ تاکتیکها و تکنیکهای فردی است.

نوع دیگری از فوتبال که بخصوص در سالیان اخیر گسترش یافته، فوتبال سالنی است که در آن تیمها بصورت 5 نفره و در داخل زمینی به ابعاد 36*28 متر به رقابت میپردازند. معمولا اطراف چنین زمینی با تورهای محعافظ پوشیده شده و بازی آن احتیاج به مهارتها و خلاقیتهای فردی بازیکنان دارد.

کاراته به عنوان یکی از رشتههای رزمی به صورت رقابتهای تک به تک و یا حرکات نمایشی و قدرت تمرکز و اراده (کاتای انفرادی و تیمی) انجام می گیرد. معمولا در داخل کلیه سالنهای ورزش قابل انجام می باشد.

رقابتهای کشتی در داخل سالنها و بر روی تشکهای مخصوص انجام گرفته و کشتی گیران در رشته فرنگی و آزاد با یکدیگر به رقابت می پردازند.

موتورسواری یکی از رشتههای پر هیجان است که بر روی پیستهای مخصوص و رده های مختلف (سرعت …) صورت میگیرد.
واترپولو ورزشی است تیمی که بازیکنان در داخل استخر سعی در قرار دادن توپ در دروازه حریف می کنند. با توجه به ابعاد محدوده بازی که با علائم رنگی شناور بر روی آب مشخص می شود قابل انجام در استخرهای استاندارد می باشد.
والیبال بصورت تیمی و با استفاده از توپ و تور جدا کننده زمینهای بازی دو تیم انجام گشته و قابل انجام در کلیه سالنهای ورزشی و زمینهای خط کشی شده در هوای آزاد است.

ورزش باستانی که یکی از ورزشهای اختصاصی و محلی کشورمان می باشد جنبه مسابقاتی ندارد و تنها برای حفظ آمادگی جسمانی و تقویت روحیه ایثار و جوانمردی ورزشکاران انجام می کیرد. معمولا در زورخانه و داخل گودهای دایره شکل انجام پذیرفته و ورزشکاران در فضایی روحانی به انجام حرکات ورزشی می پردازند.

وزنه برداری صحنه نبرد ورزشکاران با پولاد سرد است. معمولا در داخل سالن و بر روی سکوهای مخصوصی به بالا بردن وزنه های مختلف بر بالای دستان خویش می پردازند. جزء معدود ورزشهایی است که به هنگام انجام، برای حفظ تمرکز و اعتماد به نفس در سکوت و آرامش کامل برگزار می گردد.

هاکی با استفاده ازچوبدستیهای مخصوص و توپ بر روی چمن ـ داخل سالن و بر روی یخ انجام می گیرد. ورزشی است تیمی که فیزیک قدرتمند بازیکنان و هماهنگیهای تاکتیکی و تکنیکی بین آنان از عوامل مهم به شمار می روند.
هندبال نیز همانند فوتبال با استفاده از توپ مخصوص و با این تفاوت که در آن به جای پاها از دست برای به حرکت در آوردن توپ استفاده میگردد، قابل انجام در داخل سالنهای بزرگ و زمینهای روباز ورزشی است.

اهمیت و ضرورت تحقیق

با توجه به بررسیهای انجام شده می توان اولویت بندی زیر را برای رشتههای مختلف ورزشی در سطح مملکت ارائه نمود:
 فوتبال ـ کشتی
 فوتبال سالنی
 بدمینتون ـ بسکتبال ـ پینگ پنگ
 شنا ـ والیبال
 تنیس

تیراندازی ـ دوچرخه سوازی – دومیدانی ـ ژیمناستیک ـ ورزش باستانی ـ وزنه برداری ـ هندبال
اسب سواری ـ بوکس ـ شمشیربازی ـ شیرجه ـ موتورسواری
سنگ نوردی ـ واترپولو ـ هاکی
اسکواش ـ بولینگ ـ پاتیناژ ـ تیراندازی با کمان

طبقه بندی

با توچه به خصوصیات و ویژگیها و ایعاد و استانداردهای هر یک از ورزشها، می توان دسته بندی زیر را ارائه نمود:
ورزش اسب سواری در هوای آزاد احتیاج به پیست و یا مانژ مخصوص دارد.
ورزشهای فوتبال و دو میدانی در استادیوم ورزشی قابل انجام هستند.
دوچرخه سوازی احتیاج به پیست مخصوص دارد.
موتور سواری نیز بایستی در پیستهای مخصوص انجام گیرد.
ورزشهای اسکواش ـ بولینگ ـ پانیتاژ و تیراندازی با توجه به تجهیزات و جزئیات ویژه محتاج سالنهای اختصاصی خود هستند.
ورزشهای شنا ـ شیرجه و واترپولو در یک مجموعه سرپوشیده ( سالن استخرها) قابل انجام هستند.
هاکی روی چمن احتیاج به زمین مخصوص دارد.

ورزشهایی که امکان انجام آن در یک سالن ورزشی سرپوشیده وجود دارد عبارتند از:
 بدمینتون
 بسکتبال
 بوکس
 پینگ پونگ
 تکواندو
 تنیس
 تیراندازی با کمان
 ژیمناستیگ
 سنگ نوردی
 شمشیربازی
 فوتبال سالنی
 کاراته
 کشتی
 والیبال
 ورزش باستانی
 وزنه برداری
 هندبال

 

این فایل شامل :

پلان مجموعه ورزشی به طور کامل
رستوران
پارکینگ
اقامتگاه
و … میباشد.

 

 

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا