مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات طراحی دانشکده هنر

فهرست

– تعریف هنر
شناخت هنر
حس زیبایی
تعریف زیبایی
تمایز هنر و زیبایی
مفهوم هنر، هنرمند و اثر هنری
اثر هنری، محتوا و فرم
اثر هنری و مخاطب
دسته بندی هنر
ریشه هنر
اصول و ارکان هنر
هنر اجتماعی
هنر و ارتباط
وضعیت کنونی هنر ایران و راه های احیاء آن
نظریه هنرمندان
هنر از دید حکما و فلاسفه
تعلیم و تربیت
تعریف تدریس
انواع هدفهای تعلیم و تربیت
تابع و متغیر در تدریس
تدریس و روش
ارتباط یادگیری و روش تدریس
اصول تدریس خوب
هدف از آموزش
آموزش بر فرهنگ
تأثیر فرهنگ بر جامعه
آموزش هنر
هنر اجتماعی و آموزش
آموزش عالی
اهداف منطقه ای کردن آموزش عالی
جمعیت دانشجویان کشور
جمعیت دانشجویان استان

 

تعریف هنر

هنر یک واژه کهن اوستائی است و در زبان فارسی از پیشوند «هو» بمعنی خوب و واژه «نر» بمعنی مردانگی و توانایی پیوند یافته و «هونر» بمعنی «خوب توانی» بکار رفته است. بیش از هزار سال است که پیشینه واژه هنر باین معنی در زبان و شعر فارسی دیده میشود فردوسی گفته:
چو پرسند پرسندگان ازهنر نباید که پاسخ دهی از گهر
هنر نـزد ایرانیانست و بس ندارند شیـر ژیــان را بکس
در زبان یونانی واژه برای هنر نیست و در زبانهای فرنگی واژه «آرت» که امروز بکار میبرند بمعنی صنعت است و در معنی هنر تازه بکار رفته است و برای معنی هنر رسا نیست. در زبان عرب نیز واژه برای هنر نیست و برای هنر واژه «الفن» را که از فارسی گرفته اند بکار میبرند و بدان« الفنون الجمیله» گویند و به هنرمند «فنان». صنایع ظریفه و مستظرفه نیز از ساخته‌های فارسی زبانان است و این معنی‌ها نیز برای هنر رسا نیست. در زبانهای اروپائی منظور از «آر» یا «آرت» بیشتر هنر نقاشی بوده است و بعد آنرا به پیکرسازی و شعر و موسیقی و رشته‌های دیگر گفته اند خلاصه آنکه هنر را دارای هفت رشته دانسته اند: نقاشی،موسیقی،رقص،نمایش،پی کرتراش وساختمان،شعر وخطابه. بهمین جهت برای هنر هفت فرشته قائل شده اند. هنر دوستی و حس زیبائی پرستی از آغاز با آدمی همراه بوده است.. هنر تجلی مدرکات نیرومندی است که انسان آنها را بدست آورد. یا بازده ذهنی مشهودات به دیگران و بگفته دیگر هنرمند چنین تعریف میشود: هنر به توانی نمایش انعکاسهای جهان برونی در مغز آدمی است. هنر در گذشته برای هنر نبوده بلکه انگیزه‌های دیگر داشته اما امروز هنر برای هنر خود موقعیتی دارد. مکتبهای هنری نیز در گذشته بیشتر بر حسب مقتضیات زمان و مکان پدید آمده است.
کلمه ساده هنر غالباً مربوط به آن هنرهایی است که ما آنها را به عنوان هنرهای تجسمی یا بصری می شناسیم، اما اگر درستش را بخواهیم باید هنر ادبیات و هنر موسیقی را نیز در برگیرد.
شوپنهاور نخستین کسی بود که گفت همه هنرها می خواهند به مرحله موسیقی برسند، در موسیقی و تقریباً فقط در موسیقی، هنرمند می تواند مستقیماً با مخاطبان خود طرف شود. معمار باید احساس خود را با زبان عمارت بیان کند که بعضی فواید مصرفی هم دارد، شاعر کلمات را بکار می برد و نقاش معمولاً به زبان تصاویر جهان قابل رویت سخن می گوید. اما همه هنرمندان هدفشان لذت بخشیدن است و ساده ترین و معمولی ترین تعریف هنر اینکه بگوییم هنر کوششی است برای آفرینش صور لذتبخش.

 

این فایل در قالب word شامل 54 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا