زنگ تفریح معماری

معرفی سبک معماری و نقاشی فوتریسم یا آینده‌گری

آینده‌گری یا فوتوریسم (Futurism)

معنی لغوی فوتوریسم اینده نگری یا اینده گرایی است.
این جنبش هنری در اول قرن بیستم در ایتالیا در پیش از جنگ جهانی اول ظهور کرد اما در کشورهای دیگر هم وجود داشت. فوتوریست‌ ها در بسیاری از زمینه‌ها مانند نقاشی، تندیسگری، سفالگری، تئاتر، موسیقی، معماری و حتی آشپزی کار کردند.

نهضت فوتوریسم

اولین فوتوریستی که عقاید این جنبش را نوشت یک شاعر ایتالیا یی بود به نام فیلیپو توماسومارینتی.
مارینتی نخستین بیانیه این نهضت رابه زبان فرانسوی در روزنامه فیگارو پاریس به سال۱۹۰۹ منتشر کرد. مار ینتی که تحت تاثیر عصر ماشین به وجد امده بود ظهور“ هنر جدید ” خشونت – نیرو و شجاعت را که با نفرتی افراطی از هر گونه هنر سنتی و تقاضای سازش ناپذیر مدرنیسم توام بود اعلام کرد.
اودر بخشی از بیانیه خود نوشته بود ”ما تاکید میکنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت –غنای فزون تری یافته است ”این جمله را می توان به عنوان موضوع اصلی این سبک تلقی کرد .
1
با انتشار بیانیه مارتینی هنرمندانی چون
”کارلو کارا“
”امبرتوبوتچونی ”
”لویجی روشلو ”
“جاکموبالا“
با اعتقادی مشابه یعنی :رهایی از قید نظامها ومضامین فرسوده وکهنه
برای یافتن :اینده ای درخشان وبه دور از اشفتگی های جهان انروز
در کنار هم جمع گشتند ونام نهضت خودرا اینده گری(فوتوریسم) گذاشتند
هنرمندان فوتوریست از گذشته بدشان می امد و مخصوصا از فکرهای گذشته در مورد هنر و سیاست خیلی بدشان می امد. در جنبش فوتوریست عشق به سرعت، تکنولوژی و خشونت نشان میدادند. برای فوتوریست ها ماشین، هواپیما و شهرهای صنعتی نشانه‌های بسیار مهمی بودند.
با اینکه این نهضت عمر نسبتا کوتاه داشته – بدین دلیل که بانیان و پیشگامان ان در جوانی درگذشته اند .اماتاثیر ان نه به شدتی که بانیان ان تبلیغ میکردند حتی به زمان ما هم رسیده است.
2

نقاشی فوتوریستی:

اصولا نقاشان فوتوریست می کوشیدندجنبه های گوناکون جامعه ماشینی امروز رابه شکلی که در لحظاتی از حرکت پرتوان وخشونت امیز دیده می شد نمایش دهند .عملا تحلیل کوبیستی فضارا پذیرفتند ولی باتکرار شکلهابر پهنه سطح بوم نقاشی کوشیدند به ترکیب بندیهای ایستای کوبیستی حرکت بدهند.حرکت و زمان ذهن فوتوریستها را به خود مشغول کرده بود .

امبرتوبوتچونی

به گفته امبروتچونی در مورد فوتوریست:
ما پیشنهاد میکنیم که تمام کارمایه ها وموضوعاتی راکه تاکنون مورد استفاده قرار گرفته اند .. از عرصه هنر بزداییم .. کیش گذشته پرستی را نابود کنیم..هرشکلی از تقلید راتماما خوار وبی مقدار بشماریم..هرشکلی ازنواوری را بستاییم ..زندگی امروز راکه باشتابی درنگ ناپذیر وخشونت امیز به دست علم پیروزمند دگرگون می شود .به نمایش بگذاریم وتجلیل کنیم .
3
بیانیه بوتچونی در سال ۱۹۱۰ با تایید دوباره روند جهانی ”چنین طنین افکن می شود :
هرچیزی درحرکت است …
هرچیزی می دود…
هرچیزی شتابان می دود…
پیکره ای که در برابر خویش می بینیم هیچ گاه ساکن نمی شود بلکه تا ابد پدیدار وناپدید می شود ….
روش متضمن مشاهداتی از این قبیل را می توان در کار مارسل دوشان : هیکل برهنه در حال پایین امدن از پلکان مشاهده نمود.
4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا