سازه های معماری

دانلود معرفی کامل سازه کششی

سازه های کششی
سازه ی کششی شامل المان هایی است که تنها کشش تحمل می کنند و فشار و خمشی در آنها وجود ندارد. کلمه کششی نباید با تنسگریتی که فرمی از سازه است که اعضای فشاری و کششی با هم سازه را تشکیل می دهند اشتباه گرفته شود
سازه ی کششی شامل المان هایی است که تنها کشش تحمل می کنند و فشار و خمشی در آنها وجود ندارد. کلمه کششی نباید با تنسگریتی که فرمی از سازه است که اعضای فشاری و کششی با هم سازه را تشکیل می دهند اشتباه گرفته شود.
بیشتر سازه های کششی توسط اعضای خمشی یا فشاری مانند دکل ها (گنبد میلینیوم (ساختمان O2)) حلقه های فشاری و یا تیر ها پشتیبانی می شود. سازه های غشایی کششی بیشتر اوقات به عنوان سقف استفاده می شوند زیرا علاوه بر اقتصادی بودن به شکل جذابی دهانه های بزرگ را پوشش می دهند.
تاریخچه
این نوع فرم ساخت و ساز در اواخر قرن بیستم به طور درست درک شد و استفاده از آن گسترش پیدا کرد. سازه های کششی دیرزمانی است که در چادر ها و توسط طناب مهاردر پارچه آن پیش تنیدگی ایجاد و امکان تحمل بار ها را به آن می دهد استفاده می شود. مهندس روس ولادمیر شوخاف از اولین افرادی بود که محاسبات قابل استفاده ای را برای محاسبه تنش ها و تغییر شکل های سازه های کششی بسط داد.
ساده ترین حالت استفاده از سازه های پارچه ای عبارت است از سازه های دارای حداقل انحنا برای ورودی ها و سایبان ها که این سازه ها را از سایبان های متداول متمایز می سازد ضمن این که اثرات نور طبیعی و مصنوعی بر سطوح نیمه شفاف و منعکس کننده پارچه های سفید ، جلوه های متنوعی به آنها می دهد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا