معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت سیر تحول گنبد در ایران

چکیده:

از مهم ترین و شاخصترین عناصر معماری ایرانی، پوششها و به ویژه گنبدها می باشد. روند گنبد سازی در ایران، پیشاز اسلام شروع شده و در ادوار اسلامی در طول زمان پیشرفتهای بسیار قابل توجهی داشته است. ریاضیات، و به تبع آن هندسه و پدید آمدن ابزارهای جدید در سیر دوره های تاریخی متعدد، تاثیر مستقیم بر معماری گنبدهای ایرانی گذاشته است.

● تعریف هندسی گنبددر تعریف هندسی ، گنبد مکان هندسی نقاطی است که از دوران چِفدی مشخص حول یک محور قائم به وجود می آید . اما در زبان معماری : گنبد پوششی است که بر روی زمینه ای گرد برپا شود گنبد از سه قسمت تشکیل شده است :

۱ـ گنبد خانه
۲ـ بَشن
۳ـ چپیره

چپیره سازی در گنبد به دو بخش عمده تقسیم می شود :گوشه سازی یا گوشه بندی

گوشه سازی خود شامل دو بخش است :

۱- اسکنج یا سِکُنج
۲- ترمبه یعنی جمع شده

در معماری ارمنی از این نوع گنبد زیاد به چشم می خورد . فضای زیر این گنبدها را معمولاً بزرگترین اطاق تشکیل می دهد . در خانه های روستائی نیز پوشش بزرگترین اطاق که معمولاً تنور هم در آن قرار دارد به صورت گنبد چوبی است .چوبهای موجود در ایران از استحکام کافی برخوردار نیست و معمولاً برای پوشش دهانه های ۵/۲ تا ۳ متر به کار می رود به همین دلیل در معماری پیشین ایران در زمان هخامنشیان برای پوشش تخت جمشید از جبل عامل لبنان درختهای کنار بسیار قطور و مرتفع را آوردند . چون این حمل و نقل چوبها مستلزم هزینه ای سنگین بود در دوران اشکانی این کار متروک شد و به جای پوشش تخت از پوشش سغ استفاده کردند.

۱ـ فیلپوش:

برای اجرای فیلپوش مثل صدف حلزون از گوشه ( نقطه صفر ) شروع می کنند و لایه های طاقی را روی همدیگر می پوشانند و سوار می کنند تا به حد مطلوب برسد ( یعنی منتهی به جائی شود که مربع را تبدیل به هشت ضلعی می کندقلعه دختر فارس و گنبدکوچک بی بی شهربانو نزدیک ری

۲ـ ترمبه پتگین = پتکین

۳ـ ترمبه پتگونه یا پتکانه

قوس تیز:

سه دسته قوس تیزداریم:

1.قوس تیز کند (شاخ بزی کند):سه دسته قوس تیزداریم:این قوس دارای ارتفاع کم است و بیشتر در موارد تزئینی کاربرد دارد.

2.قوس تیز معمولی (شاخ بزی معمولی) :ارتفاع متوسط این قوس باعث شده که این قوس هم باربر باشد و هم تز ئینی . از این قوس که به نام شاه عباسی مشهوراست پیش از دو قوس دیگر استفاه می گردد.

3.قوس شاخ بزی تیز:این قوس به علت ارتفاع زیاد در برابر نیرو مقاومت زیادی دارد و به علت تیز بودن شانه ها نیروی فشاری راحتی به طرفین ستون ها منتقل می شود.

توجه :این فایل شامل ۷۳ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا