تحلیل فضای شهری

دانلود پاورپوینت طراحی میدان های جمهوری اسلامی و امام خمینی

ده بعد تحلیل:

با مطرح شدن ده پرسشِ زیر که در مقدمه نیز آمده است، می توان ده بُعد برای طراحی شهری که بتواند نگاه همه جانبه به کیفیت محیطی داشته باشد ، شناسایی کرد.
پرسش ها عبارتند از:
چگونه می توان تصویر ذهنی شهروندان را در طراحی مداخله داد و محیطی دلپذیر برای مردم ایجاد کرد؟
به چه نحو می توان خوش آیند بصری در چشم بیننده اصلی ترین آکس شهر شاهرود ایجاد کرد؟
چگونه می توان به کمک طراحی زمینه عرصه طراحی را زنده و حفظ نمود؟
از چه طریقی فعالیتهای جاری میدان را با طراحی پویا کرد؟
آیا شیوه ای برای تداوم سنتها و رسوم وجود دارد؟
برای خاطره انگیز کردن فضا چگونه گذشته را در میدانهای اصلی شهر جاری کرد؟
در طراحی میدانها چگونه ادامه هندسه موجود شهر را حفظ کرد و به یکپارچگی آن افزود؟
برای پایداری محیطی چگونه در میدان دخالت کرد که ساختار زیست بوم آن از بین نرود؟
طراحی میدانها به چه نحو باید باشد که در تحکیم کلیت ریخت شهر موثر واقع گردد؟
کلیت میدانها در نهایت چگونه می تواند احساس زیبایی را در استفاده کننده از فضا ایجاد کند؟
این ده بُعد طراحی که پایه و اساس هشت مورد آن بر نظریات “ماتیو کرمونا” بنا شده است و دو مورد آن نیز بر اندیشه های “طراحان” استوار است به زعم ما توانسته است به ابعاد گوناگون محیط بپردازد و ما برآنیم تا از طریق به کاربردن آنها، به تجزیه و تحلیل ، ارائه راهکارها و نهایتاً طراحی “میدان جمهوری شهر شاهرود” با توجه به جنبه های گوناگون محیط بپردازیم.

-شناخت ده بعد تحلیل
– معرفی در سه سطح حوزه طراحی ، بلافصل و شهر
– شناخت و تحلیل در سه سطح با ده بعد
– تحلیل یکپارچه
– طرح راهبردی
-اهداف عملیاتی
-سیاست
-طراحی میدان

 شناخت و تحلیل در سه سطح حوزه طراحی ، بلافصل و شهر
شناخت و تحلیل در سه سطح حوزه طراحی ، بلافصل و شهر

بعد زمینه ای:

   زمینه گرایی، سازگاری با زمینه کالبدی، تاریخی و اجتماعی- فرهنگی است که بر طبق آن ایده ها و اشکال گذشته در شکل دادن به کالبد شهر معاصر حضور دارند. شهرساز زمینه گرا باید قادر باشد ویژگی های یک مکان را دریابد وآن را بخشی از فرآیند طراحی خود قرار دهد.

در زمینه گرایی کالبدی طراح نه تنها خود شیء بلکه رابطه متقابل آن را با سایر اشیای موجود در زمینه ملحوظ می دارد. زمینه گرایی تاریخی، ویژگی های تاریخی را در نظر می گیرد و به مکان و جوهره تاریخی آن توجه دارد. از این رو سنت را محترم می شمارد. اما برای آن که گذشته برای حال قابل استفاده باشد، به سنت زنده رجوع می کند.

زمینه گرایان اجتماعی- فرهنگی، به زبانشناسی و معنی شناسی روی آوردند، با این ترتیب که اجزای شکل شهر را به واژه ها تشبیه کردند. گرچه هر یک از واژه ها به تنهایی واجد معنی است، اما زمینه یعنی کلمات قبل و بعد از آن نقش مهمی در درک معنی آن دارد.

بعد ریخت شناسی

اهمیت دادن به ریخت شهر به خاطر نقشی است که ریخت شهر می­تواند در تحقق اهداف یک شهر داشته باشد. ارتباط بعضی ازاهداف شهربا ریخت شهر از گذشته برای ما روشن است. لیکن امروز با گستردگی شهرها، طبعاً اهداف به مراتب بیشتری برای شهرها در نظر گرفته می­شود و طراحی شهری نیز باید حتی المقدور زمینه تحقق آن اهداف رافراهم سازد.مسائل زیست ­محیطی، رفتاری، هویت، تنوع، خوانایی، معنی، ادراک و محدودیت­های مختلف فضایی، طبیعی، اقتصادی، اجتماعی، فنی و فرهنگی عواملی هستند که باید درفرآیند شکل­دهی به محیط مورد توجه قرارگرفته و شکل حاصله متناسب و در رابطه با مسائل واهداف فوق باشد.

بعد زیبا شناسی:

ساختن از طریق نوعی فرایند خلاقیت است که در آن بحث زیباشناسی، گستره وسیع تری از ثابت های بالقوه زیباشناسی را نشان می دهد، و این درحالی است که علاوه بر فراهم آوردن زمینه پرفایده تردید، و کشف فواید و زیان های امکانات خلاقانه و نظام های زیبایی شناسی دیگر، کاملا بر بنیان هایی غیر اصول پرستانه استوار است. زیبایی می تواند در شهر عدالت دلپذیری و وحدت را به وجود آورد.

 برای بررسی بعد زیباشناسی نیاز به اطلاعات ضمیر خودآگاه است. در مورد ضمیر خودآگاه می توان با جمع بندی نه بعد بررسی شده به این امر دست یافت. ولی برای بررسی ضمیر ناخودآگاه باید به میان مردم رفت و با آنان همدل و همساز شد. تا با جمع بندی مناسب به بعد دهم یعنی زیباشناسی دست یابیم. با این رویه می توان وحدت و یکپارچگی در مجموعه را ایجاد کرد.

 

توجه :این پروژه دارای ۷۹ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مسقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا