مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت مطالعات اولیه ابعاد و استاندارد کامل درمانگاه

هدف از طراحی درمانگاه

مقصود از انجام طرح معماری درمانگاه، طراحی یک فضای بهداشتی شهری با موضوع کلینیک واورژانس در نظر گرفته شده است که دانشجویان با عنایت به ملموس بودن این عملکرد واین که همه اقشار جامعه تجربه حضور در چنین بناهایی را دارند به نوعی پیشینه ذهنی داشته واز طرفی پیچیدگی خاص و لزوم توجه به جنبه های عملکردی ، شفافیت فضا ، همجواری های فضایی ، دسترسی ها ونیز رعایت مسائل فرهنگی ، اجتماعی ، بهداشتی وروانی ، محدودیت های خاصی در این طراحی به وجود می آورد که دانشجو باید با مطالعه دقیق و بررسی نمونه های موردی تجربه ومهارت کافی در خلق این فضاها را داشته باشد.

_ تعریف درمانگاه

درمانگاه به موسسه ای اطلاق می شود که بطور شبانه روزی بیماران سرپایی را برای درمان می پذیرد و درآن محل می توان موارد فوری یا نیازمند کمکهای ویژه را حداکثر 24 ساعت تحت نظر قرار داد و در صورت عدم بهبودی و داشتن مشکلات خاص و نیازمند به خدمات بیشتر، بایستی درطول این مدت هماهنگی لازم جهت اخذ پذیرش واعزام به بیمارستان،در صورت لزوم فراهم گردد.

_ شرایط ساختمانی تجهیزاتی و پرسنلی

ساختمان درمانگاه و تعداد اطاق ها وکلیه شرایط لازم برای تهویه، نور، سیستم های حرارتی و برودتی باید منطبق با اصول بهداشتی و فنی بوده و مورد قبول و تصویب وزارت یا دانشگاه / دانشکده مربوطه قرار گیرد.
حداقل تعداد اطاق برای تاسیس درمانگاه عمومی شامل شش اطاق ویک سالن انتظار با امکانات کافی می باشد.
سطح کلی زیر بنا باید حداقل 200 متر مربع بدون در نظر گرفتن فضای لازم جهت بخشهای پاراکلینیک بوده و پیش بینی های لازم برای کلیه اقدامات ایمنی از جمله اطفای حریق شده باشد.

_ مناسب ترین جهت گیری های فضاهای مختلف درمانگاه

بهترین جهت برای اتاق درمان و جراحی بین شمال غربی و شمال شرقی است. نمای بخش پرستاری در جهت جنوب به جنوب شرقی مناسب است . آفتاب صبحگاهی دلپذیر ، گرمای کم ، مزاحمت کم نور آفتاب (احتیاج به تاریک کردن اتاق نیست) ، هوای ملایم در عصرها، اتاق هایی که رو به شرق و غرب هستند به نسبت دارای آفتاب گیری بیشتر هستند اگر چه از آفتاب زمستانی بهره کمتری می برند. جهت بخش های درمانگاه که دارای اقامت متوسط کوتاهی هستند مهم نیست برخی مقررات انظباطی تخصصی حکم می کنند که بیماران در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند که اتاقهای رو به شمال برای آنها مناسب است .

_ اشکال ساختمانی درمانگاه بیماران سرپایی

محل درمان بیماران سرپایی دارای اهمیت ویژه ای است. جداسازی مسیر بیماران سرپایی و بیماران بستری شونده باید در اوائل برنامه ریزی مد نظر قرار گیرد. با این حال راه دسترسی به دپارتمانهای پرتو ایکس و جراحی بایستی نزدیک باشد. امور مربوط به بیماران سرپایی هر روز مهمتر می شوند. بنابراین به اتاق های انتظار بزرگتر و اتاقهای درمان بیشتری نیاز است.

_ طراحی مناسب برای راهرو های درمانگاه

راهروها باید برای بیشترین جریان گردشی طراحی شوند . در کل ، راهروهای دسترسی بایستی حداقل دارای 1/50 متر پهنا داشته باشند. راهروهایی که بیماران را با تخت متحرک جابجا می کنند باید حداقل دارای پهنای موثر 2/25 متر باشند. سقف معلق در راهروها می توانند تا 2/40 متر ارتفاع داشته باشند. پنجره های نورگیر و هواگیر نبایستی بیش از 25 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. پهنای مقدار راهروها نباید توسط بر آمدگیهای دیوار ، ستونها و عناصر دیگر ساختمان مختل و محدود شود.

_ طراحی درها

در طراحی درها بهداشت باید درنظر گرفته شود. لایه سطحی در بایستی دارای مقاومت بلند مدت در برابر نظافت مداوم توسط تمیز کننده ها و میکروب کشها باشد و بایستی طوری طراحی شود که مانع انتقال صدا ، بوهای نا مطبوع و جریان هوا باشند . درها نیز بایستی دارای همان استاندارد عایق بندی در برابرصدا باشد که دیوارهای اطراف از برخوردارند . چوب دوروکشه در باید حداقل توانایی کاهش صدا تا 25 دسی بل را داشته باشد . ارتفاع دقیق دربها به نوع و عمل آنها بستگی دارد.

_ طراحی پله هاو رمپ ها

به خاطر دلایل سلامتی ، پله ها بایستی طوری طراحی شوند که در مواقع لزوم ظرفیت تمام گردش عمومی را داشته باشند البته مقررات ساختمان سازی ملی نیز باید در نظر گرفته شوند.پلکانها باید در هر دو طرف نرده داشته باشند و بدون بر آمدگی پیشین باشند (بدون لبه بر آمده) پله های پیچ دار(حلزونی) نمی توانند در مقررات مربوط به پله هاگنجانده شوند. درها نباید پهنای مفید پاگردها را اشغال و محدود کنند و با توجه به مقررات بیمارستان ، درهای رو به راه پله باید به طرف خروجی باز شوند حداقل عمق پاگذار بهتر است 170 باشند .
ارتفاع پله حداکثر 18 سانتی متر باشد.
شیب رمپ کمتر از 15 درجه نسبت به سطح افقی است .
حداقل عرض راه پله ها و رمپ 1/2متر با شد .

_ نوع آسانسور در طراحی یک ساختمان

_ مسیر یابی درمانگاه

برای جلوگیری از انتقال میکروب بر اثر تماس ، فعالیتهای مختلف جداگانه ای می بایست صورت گیرد. سیستم تک راهرویی که در آن بیماران جراحی شده و بیماران آماده جراحی، کارکنان آماده جراحی و کارکنان پس از انجام عمل و حمل وسایل تمیز و کثیف از یک راهرو استفاده می کنند دیگر استاندارد نیست. بهتر است سامانه دو راهروی داشته باشیم که در آن بیماران و کارکنان یا بیماران و وسایل غیر تمیز از یکدیگر جدا باشند .
_ طراحی بخش های مراقبت
_ طراحی اتاق پرستارها
_ طراحی نوع نورپردازی در درمانگاه
_ تسهیلات گرمایشی و سرمایشی در درمانگاه
_ انوع سرویس های بهداشتی در درمانگاه

_ فضاهای پیشنهادی برای درمانگاه

تخصص ها:
دندانپزشکی – چشم پزشکی – گوش وحلق وبینی – کودکان – کلیه ومجاری ادرار – داخلی – زنان وزایمان – اورتوپدی – قلب وعروق – مغز واعصاب – پوست ومو وآلرژی .
خدمات و فوریت های پزشکی ( اورژانس )
این عملکرد به صورت شبانه روزی فعال ودارای ماهیت عملکردی مستقل از درمانگاه است که شامل فضاهای زیر است :ورودی – تلفن عمومی – پارک آمبولانس – سرویس بهداشتی – انتظار بیماران وهمراهان – پذیرش وصندوق – اداری – داروخانه – تزریقات – مصاحبه ومعاینه برای حضور سه پزشک به طور همزمان – تحت نظر به تفکیک جنسیت – دو اتاق تحت نظر ایزوله – اتاق پرستاری – جراحی های کوچک – انبار تدارکات واستریل – حراست ونیروی انتظامی – رختشویخانه – تاسیسات وفضاهای قابل توجیه ومتناسب دیگر .
فضاهای مکمل که می تواند به صورت مشترک عمل نماید شامل :
رادیو لوژی وعکس برداری – سونو گرافی – سی تی اسکن
آزمایشگاه شامل : بخش های بیوشیمی – خون شناسی – بافت شناسی – باکتری شناسی – نمونه برداری – انبار – سرویس بهداشتی – انتظار – اداری
پزشک
فیزیو تراپی شامل : سالن ورزشی – پرستاری – انتظار – اداری – سرویس – انبار
فضاهای پشتیبان وسایر فضاها :
سالن اجتماعات برای سمینار ها ودوره های آموزشی تنظیم خانواده ، مدد کاری اجتماعی و …– پارکینگ – نگهبانی – سلف سرویس وآشپزخانه برای کارکنان اورژانس ودرمانگاه   – تاسیسات – انبار اموال – محوطه سازی و …
_ راهنمای طراحی معماری درمانگاه
_ دیاگرام روابط فضایی کودکان
_ دیاگرام روابط فضایی چشم پزشکی
_ دیاگرام روابط فضایی مغز و اعصاب
_ دیاگرام روابط فضایی اورتوپدی
_ دیاگرام روابط فضایی قسمت قلب
_ دیاگرام روابط فضایی بخش زنان
_ دیاگرام روابط فضای دندان پزشکی
_ ریز فضاهای آزمایشگاه
_ ریز فضاهای بانک خون
_ ریز فضاهای داروخانه
_ دیاگرام روابط فضایی کل کلینیک
_ دیاگرام روابط فضایی ورودی ولابی
_ جانمایی فضاها در طبقات کلینیک(درمانگاه)
_ سیرکولاسیون بیمار در درمانگاه
_ سیرکلاسیون بیمار بستری
_ مسیر بیمار سرپایی به درمانگاه
_ سیستم تفکیک معاینه/مصاحبه

_ نمونه های مشخص درمانگاه

در این قسمت برای آشنائی بیشتر با قرار گیری و ترکیب فضاهای مختلف یک درمانگاه به ارائه چند نمونه مشخص از پلان های درمانگاه می پردازیم . این نمونه ها بر حسب ابعاد درمانگاه به سه گروه کوچک ، متوسط و بزرگ تقسیم شده اند. لازم بتذکر است که این نمونه ها از روی الگوهای خارجی اقتباس شده اند و بهمین دلیل با ضوابط و معیارهائی که درانی جزوه مورد بحث قرار گرفته است تطابق کامل ندارد.
در اینگونه موارد ضمن تشریح این نمونه ها به برخی از اشکالات آن ها در رابطه با مسائلی که در این جزوه مطرح شده است اشاره خواهیم کرد.

این فایل دارای 101 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا