بناهای تاریخی

دانلود پاورپوینت معرفی معماری کلیسای سنت استپانوس

ایران زمین مهد آزادگان است،در این سرزمین خدایی ،مسیحیان کلیساهای بسیاری ساخته اند.در هیچ یک از کشورهای مسلمان این تعداد کلیسا وجود ندارد.
تاکنون 17 کلیسای فرقه های کاتولیک،پروتستان،ارتودوکس و نستوری ،و 26 کلیسای ارمنیان فرقه گریگوری،در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آندرانیک هویان،ص 8

از اوایل سده اول میلادی مسیحیت در ایران زمین انتشار یافت،مبلغان مسیحی در شمال غرب و غرب ایران زمین به تبلیغ پرداختند.پادشاهان آزادمنش اشکانی با دین و اعتقادات رعایای خود کاری نداشتند.مسیحیان در آغاز مسیحیت در سرزمین روم تحت تعقیب،آزار،شکنجه و اعدام قرار داشتند.از این رو به ایران می گریختند،و در این سرزمین در آسایش کامل به سر می بردند و مراسم مذهبی خود را به راحتی و بدون دغدغه خاطر انجام می دادند. آندرانیک هویان،ص 13

یکی از زیباترین و مشهورترین کلیساهای ارمنیان در جهان کلیسای استپانوس مقدس با ویژگی های معماری و تزئینی بسیار با ارزش است.

مساحت وانک استپانوس مقدس 3463 متر مربع است.پیرامون وانک بارویی عریض و مرتفع با سنگ لاشه و ملاط گل کشیده شده است.باروی دژ دارای هفت برج است چهار برج در چهار گوشه بارو،یک برج در وسط باروشرقی و دو برج در اواسط باروی غربی و در رو سوی در ورودی به فاصله 8 متر عقب تر ساخته شده است.در ورودی کلیسا در این قسمت قرار دارد.دو برجی که در دو سوی این محوطه ساخته اند می تواند به خوبی از در ورودی و محوطه جلوی آن محافظت نماید.

وانک استپانوس مقدن چون در دامنه کوه های ماقارت قرار گرفته است، در دوره تصرف اعراب به «وانک ماقارت»شهرت یافت.
استپانوس مقدس یکی از هفت تن نیک نامانی است که مراسم تحلیف او به وسیله حواریون حضرت مسیح انجام گرفت و از مبلغان دین مسیح شد و به تبلیغ پرداخت.او واعظی پرشور و خطیبی توانا بود وتعالیم استپانوس یهودیان اورشلیم را به خشم آورده و به او تهمتهای ناورا زدند و متهم کردند که سخنانی بر خلاف شریعت یهود گفته است.او را دستگیر کرده و در روز 26 ماه دستامبر سال 37 میلادی سنگسار نمودند و به شهادت رساندند.از آن پس مسیحیان جهان همه ساله در روز مزبور مراسمی به نام استپانوس مقدس برپا می دارند.ارمنیان«استپانوس مقدس»را «ناخاوگا» یعنی «نخستین گواه »می نامند.به پاس احترامی که برای «استپانوس مقدس» قائل اند نام او را بر این مجمتع فرهنگی مذهبی گذاشته اند.

صحن داخلی کلیسا

صحن داخلی کلیسا طرح صلیب مانند دارد.محراب در شرق کلیسا واقع شده است و به وسیله نرده چوبی از محل اجتماع مردم جدا گردیده است.در دو وسی نرده دو چهار طاق سنگی مرتفع قرار دارد که با ستون های سنگی صورتی ساخته شده اندبه این صورت که هر ستون به سر ستون منتهی می شود از فراز سر ستونها هر ستون به وسیله یک قوس به ستون پهلویی متصل می گردد.میان قوسها را با سنگهای تراشیده شده پوشانده اند در نتیجه در انتهای قوس ها مربعی به وجود آمده است بر روی این گنبد چهار ظلعی هرمی شکلی قرار دادهاند.این چهار طاق محل نشستن مقامات بلند پایه روحانی در هنگام اجرایی مراسم مذهبی است. طول صحن داخلی کلیسا 13.90 متر و عرض پام 12.80متر است

توجه :این فایل شامل ۳۷ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا