دانلود های رایگاننقشه بیمارستان و کلینیک

دانلود پروژه اتوکدی طراحی کلینیک دندانپزشکی به صورت رایگان

طراحی کلینیک دندانپزشکی

طراحی کلینیک دندانپزشکی برای ارائه انواع خدمات درمانی اعم از جراحی، ارتودنسی، ایمپلنت، ترمیم و زیبایی نیازمند اصول طراحی و ضوابطی مشخص است که می بایست در روند طراحی آن در نظرگرفت. به طور کلی یک فضای درمانی نیازمند محیطی عملکردگرا و آرامش بخش می باشد. پروسه طراحی یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی شامل رعایت اصول طراحی در مواردی تخصصی همچون : ابعاد، ترکیب بندی، سیرکولاسیون، رنگ، نور، دکوراسیون و بخصوص ارتباط فضایی نهفته است.

 

فرایند طراحی یک مرکز درمانی با تمرکز بر موضوع دهان و دندان در ارتباط فضایی خلاصه می شود. یونیت اصلی ترین ابزار یک دندانپزشک می باشد که به طور وسواس گونه ای نیازمند نگهداری است. طراحی و جایگذاری پذیرش به عنوان هسته یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی می بایست نسبت به بقیه عرصه ها مرکزیت داشته باشد. طراحی کمد های نگه دارنده وسایل پزشک ها و داروهای مورد نیاز، محل قرارگیری یونیت ها، تجهیزات تاسیساتی مکانیکی و الکتریکی برای نحوه کارکرد صحیح تجهیزات دندانپزشکی دارای ضوابط و تکنیک های اجرایی بسیار سختی است.

 

در هنگام انواع عمل های کوچک و بزرگ در کلینیک، طراحی سقف و رنگ آن هائز اهمیت می باشد. به طور کلی در یک کلینیک دندانپزشکی، بیمار بیشتر وقت خود را بر روی یونیت دندان پزشکی می گذراند و فرمت یونیت به حالتی است که بیمار به سقف مطب خیره شده است. عوامل مهم دیگر در طراحی کلینیک شامل : دیوار ها، اجتناب از هزینه های سنگین، طراحی یک پلان مفهومی باز، طراحی صحیح کانترهای مرکزی بین دو یونیت یا دو فضای کاری (برای تسهیل حرکت پزشکان و کاهش هزینه در ساخت کمد های اضافی) و مانیتورینگ صحیح فضا می باشد.

 

هر کدام از موارد فوق دارای اصول طراحی و ضوابط اختصاصی است که به بهبود یک فضای درمانی می انجامد.

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور، دفتر معماری رازان

طراحی کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور

معماری: دفتر معماری رازان

معماران مسئول: نوید امامی، حمید امامی، آمیتیس نوروزی

موقعیت: تهران، سعادت آباد

مساحت: ۱۴۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۱

تیم طراحی: آرش رضایی زادگان، مهسا نوبتی، غزاله عابدزاده

عکس: حسین فراهانی

 

در ادامه معرفی کارهای دفتر معماری رازان، در این بخش قصد داریم به بررسی پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور در منطقه سعادت آباد تهران بیاندازیم. این کار مربوط به ۷ سال پیش است و جزء اولین کارهای دفتر معماری رازان محسوب می شود که در آن وظیفه طراحی و نظارت اجرا را بر عهده داشته اند. توضیحاتی که در ادامه مطالعه می نمایید، اقتباسی است از توضیحاتی که معمار در مورد این پروژه ارائه نموده است:

 

اگر به دنبال دفتر کار در شهر تهران گشته باشید، حتما می دانید که ساختمان های زیادی در شهر با عنوان موقعیت اداری وجود دارند. این ساختمان ها، سند مسکونی دارند اما کاربری اداری پیدا کرده اند. منطقه سعادت آباد نظیر خیابان میرداماد و جردن، سرشار از این ساختمان هاست. برای افزایش اطلاعات عمومی، خوب است بدانید که پزشکی از آن دسته حرفه هایی است که برای راه اندازی مطب و کلینیک، الزامی به سند اداری ندارند. یعنی اینکه یک پزشک می تواند در یک ساختمان مسکونی، مطب خود را برپا نماید. این قانون شهرداری است. بنابراین بسیاری از ساختمان های مسکونی با موقعیت اداری، برای مصارف مطب و کلینیک پزشکی مورد بهره برداری قرار می گیرند. مطب دفتر فریور نیز در یکی از همین ساختمان ها واقع شده است.

 

بر اساس اظهارات تیم طراحی، کارفرما واحدی در ساختمانی مسکونی خریداری کرده بود و قصد بازسازی فضا و تبدیل آن به یک کلینیک دندانپزشکی را داشت. یکی از نکاتی که کارفرما بر روی آن اصرار داشت، استفاده از بیشترین یونیت دندانپزشکی با هزینه مشخص در این فضا بود. با این شرط که نتیجه گران تر از چیزی که هزینه شده، به نظر برسد! (البته این موضوع، خواسته بسیاری از کارفرماهایی است که ما و شما با آن ها کار کرده ایم)

 

در نتبجه برای کاهش قیمت تمام شده، تصمیم بر این شد که از تخریب به حداقل ممکن برسد و از ساختار موجود، نهایت استفاده صورت گیرد. بنابراین دیوارها، به عنوان جداکننده فضا و تعریف عملکرد فضاها مورد استفاده قرار گرفتند و بر روی دیوارها، از تابلوهای لبخند، برای کاستن از استرس و رسیدن به یک فضای دوستانه بهره گرفته شد.

 

همانطور که در تصاویر نیز مشخص است و در پلان هم می توانید ببینید، راهرویی در فضا وجود دارد که امکان دسترسی پزشکان به قسمت های درمانی، بدون ایجاد تعارض با بخش رسپشن و انتظار را فراهم می کند. سعی شده است علامت ها و تصاویری که بر روی دیوار تعبیه می شوند، به شکلی باشند که در قالب یک نشانه در ذهن مخاطب اثر گذار بوده و باقی بمانند.

آنچه مطالعه نمودید اقتباسی از توضیحات طراحان در مورد طراحی کلینک دنداپزشکی بود. توضیحاتی در مورد تاسیسات نیز وجود دارد که با توجه به اینکه هر واحدی، نیازمندها و شرایط تاسیساتی خاص خود را داراست، از ان چشم پوشی نمودیم.

 

طراحی کلینیک درمانی ، ترکیبی از سبک های معماری

طراحی کلینیک درمانی ، ترکیبی از سبک های معماری

در این بخش قصد داریم با همراهی شما، به بررسی طراحی کلینیک درمانی در شهر نیویورک آمریکا بپردازیم. این کلینیک Parsley نام دارد و طراحی داخلی آن توسط استودیو معماری Alda Ly Architecture انجام شده است. نکته ای که ذکر آن ضروری به نظر می رسد این است که این کلینیک در یکی از برج های منطقه بروکلین شهر نیویورک قرار گرفته است که ۱۱۵ سال قدمت دارد! یکی از قدیمی ترین ساختمان های منطقه.

 

این کلینیک پزشکی ۵۱۵ مترمربع مساحت دارد و برای پاسخگویی به نیازهای مختلف پزشکی، تدارک دیده شده است. در کلینیک Parsley، کار مراقبت پزشکی از بیماران انجام می شود. برای هر بیمار پرونده پزشکی تشکیل شده و آن طور که مشخص است، تا پایان عمر سلامت وی به طور منظم مورد بررسی قرار گرفته و تحت نظر خواهد بود.

 

فارغ از ایده های که موسسان این کلینک پزشکی در سر دارند، ما در این بخش قصد بررسی معماری داخلی این فضای درمانی را در دستور کار داریم و زمینه فعالیت کلینیک برای آشنایی شما با کاری که در آن صورت خواهد پذیرفت، ارائه گردید.

 

همانطور که اشاره شد، کاری که در این کلینیک پزشکی صورت گرفته است، ترکیبی از سبک هاست. این تصمیم یعنی تلفیق ویژگی سبک های معماری، در طراحی این فضا، اتفاقی است که بر اساس اجبار و شرایط فضا اتخاد شده است. با توجه به توضیحاتی که در مورد ساختمان ارائه شد و با نگاهی کوچک به تصاویر، متوجه خواهیم شد که این کار، یک کار بازسازی بوده است. در واقع بسیاری از کارهای داخلی، بازسازی یک واحد مسکونی، تجاری، اداری و … هستند.

 

روند طراحی کلینیک درمانی

با توجه به شرایط ساختمان و وضعیت موجود، تیم طراحی تصمیم گرفت فضا را با ترکیبی از سبک های مدرن – کانتمپورری و صنعتی دیزاین کند. به این شکل که روی زمین همه چیز مدرن یا نهایتا بر اساس سبک کانتمپورری کار شده است اما روی سقف، یک فضای صنعتی را خواهیم دید.

 

به طور حتم این امکان وجود دارد که با استفاده از یک سقف کاذب ساده، فضا را بطور کامل به سمت مدرن شدن ببریم. اما طراحان همانطور که در تصاویر می بینید، سقف را از هر گونه متریالی خالی کرده اند و تاسیسات ساختمان و سیستم نورپردازی را به صورت اکسپوز و به شکل دکوراتیو کار کرده اند. دلیل این امر چه می تواند باشد؟ بنظر می رسد که معماران کوشیده اند تا اول از همه، با اجرای سقف کاذب و …، وزن بیشتری به سازه ساختمان تحمیل نکند. دوم اینکه، با این کار به طور حتم می توان در بحث هزینه ها صرفه جویی بیشتری داشت. در واقع یکی از دلایل گرایش به سبک صنعتی در طراحی داخلی این است که ما بتوانیم علاوه بر خلق فضایی متفاوت، قیمت پروژه را کنترل و کار را با هزینه کمتری اجرا نماییم.

 

در اتاق های این کلینیک، شرایط دیگری حاکم است. همانطور که در تصاویر ارائه شده در ادامه می توانید بررسی نمایید، خواهید دید که طراحان کوشیده اند که فضایی ملایم و دوستانه خلق کنند. به این منظور به سراغ رنگ های پاستیلی رفته اند. علاوه بر این، کوشیده اند تا با استفاده از مبلمان و دکوراسیون چوبی، فضا را به سمت انرژی گرم ببرند.

 

بنابراین در نهایت با پروژه ای روبرو هستیم که هم مدرن و صنعتی است و از یک انرژی گرم و دوست داشتنی بهره می برد و هم شرایط ساختمان در آن لحاظ شده است. از سوی دیگر بودجه کارفرما نیز در آن کنترل شده است. بنابراین تمام چیزهایی که باید در طراحی کلینیک درمانی در نظر داشت، در این فضا توسط معمار لحاظ شده است.

 

این فایل شامل :

پلان مبلمان شده طبقات
3 عدد نمای طراحی شده اتوکدی
2 عدد برش مبلمان شده اتوکدی می باشد.

 

 

دانلود رایگان از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا