روستا

دانلود پروژه کامل روستای نمک کور از توابع شهرستان اراک

مقدمه
در ایران، ده از قدیمی‌ترین زمان یک واحد اجتماعی و تشکیلاتی و جایی بوده‌است که در آن گروههایی از مردم روستایی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گرد هم تجمع یافته‌اند.
ده اساس زندگی اجتماعی ایران را تشکیل می‌دهد و اهمیت آن به اعتبار اینکه یک واحد تشکیلاتی در زندگی روستایی است، در سراسر قرون وسطی و از آن پس تا به امروز برقرار بوده‌است.
در عرف ده عبارت از محدوده‌ای از فضای جغرافیایی است که واحد اجتماعی کوچکی مرکب از تعدادی خانواده که نسبت به هم دارای نوعی احساس دلبستگی، عواطف و علایق مشترک هستند، در آن تجمع می‌یابند و بیشتر فعالیت‌هایی که برای تأمین نیازمندی‌های زندگی خود انجام می‌دهند، از طریق استفاده و بهره گیری از زمین و در درون محیط مسکونی‌شان صورت می‌گیرد، این واحد اجتماعی که اکثریت افراد آن به کار کشاورزی اشتغال دارند در عرف محل ده نامیده می‌شود.
پلاسید رامبد :جامعه شناس فرانسوی می‌گوید: ده واحد اجتماعی ویژه‌ای است که با یک فضا در ارتباط متقابل است و این فضا به عنوان یک عنصر ضروری در نظام اجتماعی ده نقش دارد و به این ترتیب ده دارای بعد اجتماعی است که می‌تواند یکی از عوامل اساسی تشکیل دهنده آن به شمار رود. ده محصول کنش‌های متقابل گروههای انسانی و فضا است، میان اعضای ده رابطه‌ای محلی وجود دارد که نتیجه کنشهای متقابل تاریخی است و موجب پیدا شدن حافظه جمعی و محلی است و در نتیجه نوعی وجدان یا شعور جمعی به وجود می‌آورد.
درقانون اصلاحات ارضی در ایران ده چنین تعریف می‌شده‌است. ده یا روستا عبارت از یک مرکز جمعیت و محل سکونت و کار تعدادی خانواده که در اراضی آن ده به کار کشاورزی اشتغال دارند و درآمد اکثریت آنان از طریق کشاورزی حاصل می‌شود.
روث گلاس می‌نویسد: برای ما صفت روستایی دارای مفهوم مطبوع و مطمئنی است. زیبایی، سادگی، راحتی، فراغت، منظره‌های دلگشا، آزادی، صلح و صفا و آرامش است

فصل اول معرفی استان مرکزی

1:بررسی موقعیت اراک
تقسیمات کشوری
وسعت وجغرافیا
جمعیتی
2:بررسی وضعیت طبیعی
عوارض طبیعی
وضعیت اقلیمی
پوشش گیاهی
زندگی جانوری
3:مشاهیر اراک
4:بررسی پیشینه تاریخی اراک
6:بررسی اماکن فرهنگی ومذهبی وگردشگری
7:بررسی اقتصاد اراک

فصل دوم معرفی و شناخت روستای نمک کور

امکانات طبیعی
روستای نمک کور از نظر امکانات طبیعی در شرایط مساعدی قرار ندارد چنا چه طی دهه های 45تا75 دارای نرخ رشد منفی بوده است که این امر بدلیل افزایش جمعیت عدم سرمایه گذاری در روستا در راستای ایجاد اشتغال در فعالیت های غیر کشاورزی جمعیت نیز تاثیر منفی درنرخ رشد جمعیت داشته است .از سوی دیگر روستای نمک کور با توجه به موقعیت استقرار خود در منطقه دچار انزوا میباشد و عملاً فاقد حوزه نفوذ طبیعی است. تقسیمات سیاسی
از نظر تقسیمات سیاسی نیز وجود مرکزیت دهستان به معنای وجود زمینه های رشد و توسعه یک سکونت گاه محسوب میشود زیرا این امر منجر به مراجعه به روستا شده و خود بدلیل ایجاد نیازو رونق خدماتی و اقتصادی را که به معنای واقعی گسترش حوزه نفوذ است به همراه خواهد داشت.
در این زمینه روستای نمک کور فاقد مرکزیت است و در طرح جامع شهرستان اراک نیز روستای نمک کور روستای اقماری در نظر گرفته شده است.
1:بررسی روستا به لحاظ جغرافیا
موقعیت جغرافیایی روستا
بررسی آب و هوای روستا
وضعیت عوارض جغرافیا روستا
2:پیشینه تاریخی روستا
وجه تسمیه روستا
خاستگاه اولیه روستا
3:میزان جمعیت روستا
نسبت سنی وجنسی
سواد
4: محدوده اراضی کشاورزی روستا
5: منا بع آب اشامیدنی و کشاورزی روستا
6: کاربری فضاهای موجود در روستا
7: کیفیت ابنیه روستا
8: شبکه ارتباطی خارجی وداخلی روستا
9: محدوده محلات وبررسی نطفه ها ومراکز محله
10: مصالح ساختمانی موجودو بررسی معماری روستا

این فایل دارای 82 اسلاید به صورت پاروپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا