معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت نقش و تاریخچه ایوان در معماری ایرانی

معنی لغوی ایوان در لغت نامه دهخدا :

به معنای صقه، طاق، نشست نگاه بلند که بر آن سقف باشد، همچنین پیش گشاده و درگاه آمده است.
و در فرهنگ عمید به معنای صفه، پیشگاه اتاق، قسمتی از ساختمان که جلوی آن باز و بدون پنجره باشد. اصلی این کلمه فارسی است.
ایوان از مهمترین فضاهای معماری ایرانی است و در بیشتر خانه های سنتی به چشم می خورد، به لحاظ فرم، ابعاد و جایگاه متنوع است و عملکردهای زیادی دارد. فضاهای زیادی مترادف ایوان هستند. به عنوان مثال نوع بدون سقف آن را گاه بهار خواب و در برخی شهرها مهتابی می گویند. گونه دیگری از آن با ستونهای متعدد در جلو و ارتفاعی برابر سقف و عرضی کم ، رواق نام دارد. رواق نیز از سه سو بسته و از یک سو باز است.
ایوان واسطه است و این واسطه بودن از لحاظ شکلی و فرم دوگانه آن ( از سه سو بسته و از یک سو باز و . . . ) به تمامی ،نمود یافته است.
در معنی و مفهوم پردیسی است و با فرم چهار گوشی و مرکز آن ( حوخصی و آب ) نمادی است از کمال. پس در کاملترین حیاط که ایسم تا . اما چهار ایوان از چهارسو در جکم چهار جهات عالمند به این مرکز جهان کوچک نظر میکنندو به این ترتیب در دل کوچکترین واحد سنتی شهر(خانه) یک کندل کامل شکل میگیرد.
رد پای ایوان در خانه ها و کاخهای ایرانی را می توان در دوره هخامنشی در کاخ آپادانا، خانه های برزن جنوبی تخت جمشید، کاخ بار چهار ایوانی در پاسارگاد و بقایای خانه های پارسوماشی ( مسجد سلیمان ) پیگیری کرد ۶ (جوادی ، ۱۳۶۳، تقوی ، ۱۳۶۳ ، صارمی و رادمرد ، ۱۳۷۶).
در دوره اشکانی می توان به خانه های نسای ترکمنستان ، شهر اشکانی هترا ، کوه خواجه و دهانه غلامان و کاخ اشکانی آشور اشاره کرد. هنر اشکانی در طاق زنی و ایوان سازی در کاخ آشور به اوج خود رسیده است (جوادی ، ۱۳۶۳، تقوی ، ۱۳۶۳).

 

این فایل شامل ۲۴ اسلاید به صورت  پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا