d208927a8c3c775ec0f383165e8599ff

بیوگرافی فرانک گری
متولد 1929 تورنتو کانادا (Toronto Canada)
در سال 1947 به لوس آنجلس مهاجرت کرد
فارغ التحصیل مرکز u.s.c
در شرکت Victor Gruen مشغول کار شد
در مرکز طراحی هاروارد تدریس طراحی شهری را عهده دار شد
اولین پیشرفتهای معمارانه فرانک گری عبارت اند از:
_ طراحی خانه( شخصی) سانتا مونیکا در کالیفورنیا(Santa Monica-1977-8)
_ طراحی خانه( شخصی) سانتا مونیکا (Santa Monica-1977-8)
_ معرفی خانه سانتا مونیکا
او در طرح این خانه از عنوان low-tech-high-design( او از ”تکنیک کم طراحی خوب” بهره برد که شهرت جهانی یافت . دیوارها و توری های حصار قدیمی ، آن را کاملا از دیده پنهان نمی کند ، بلکه دیوارهای صورتی رنگ خانه و بام سبز تیره آن و دودکش قرمز رنگ از درون و برون خانه رخ نمایی میکنند . سیالیت فضایی موج میزند .Kitchen of Gehry House at Santa Monica
نوع اتصالات پنجره در گوشه ها که تفاوت چشمگیری با دقت بی نظیر میس ون دروه در این امر دارد و آن را نوعی سر پیچی از ضوابط می توان تصور کرد و او را معماری قائده ناپذیر نامید.
گهری در مصاحبه ای که با جنکس دارد میگوید آنچه سعی کردم در طراحی خانه ام انجام دهم پذیرفتتن این مطلب بود که اگر بتوانم کاری را یک مرتبه انجام دهم آیا میتوانم آن را ده مرتبه انجام دهم ؟
سعی کردم تجربیات متفاوتی رابیاموزم به گونه ای که وقتی شما وارد خانه می شوید نفهمید کدام قسمت جدید است و کدام قسمت قدیمی ، و اگر لکه ای روی دیوار دیدید نتوانید تشخیص دهید که آیا آن عمدی بوده یا نه
_ معرفی طراحی موزه ویترا
– فرمها با اشتها همدیگر را میبلعند و در آغوش میکشند
– بهره گیری از یک مجموعه فرمهای قدرتمند معمارانه
– دگرگونی پیچشی ممتد فرمهای سفید بیرونی
– فرمها داخل هم فرو رفته یا به بیرون رانده می شوند
– ورودی قدرتمند و دعوتکننده و از دیدگاهی متقارن
طراحی تالار کنسرت والت دیزنی
ایجاد عمق در معماری
یخ در حال ذوب شدن
اشکال مواج و منحنی بیرونی
محل نشتن 360 درجه
لولهای مثلثی شکل و بادبندی خارجی
دیدکاه منتقدان
دی کانستراکشن آشغال
معماری زلزله ای
معماری شکسته پکسته
_معرفی طراحی موزه گوگنهایم بیلبائو
در بیلبائو اسپانیا همواره خشونت ها و درگیری های جدایی طلبانه باعث نمایش چهره ای خشن از آن شده است ولی با افتتاح موزه گوگنهایم در اکتبر 1997،توجه هنرمندان و هنر دوستان سراسر جهان به شهر بیلابائو به عنوان یک شهر هنر پرور جلب شد.
در این اثر معماری گهری از یک معماری دو بعدی که سطوح را در تقابل با یکدیگر نشان می داد به سمت یک معماری سیال و سه بعدی گرایش پیدا کرده است.
پلان ساختمان به صورت گلی است در حال باز شدن و شکوفا شدن.
احجام سه بعدی منحنی شکل با پوشش تیتانیوم، همچون گلبرگ های یک گل،از مرکز ساختمان به سمت محیط خارج آن گسترش یافته اند.
در این ساختمان، معماری امواج،چرخش، استمرار نرم و مشابهت خودی با استادی تمام و به صورت خلاقانه ای طراحی شده است.
این بنا از ساختمان های مهم معماری به سبک پرش کیهانی است.
نظر منتقدان از دید گاه Hermeneutic
یک گل سرخ شکفته
یک نهنگ
یک کشتی
و دیدگاهی نو به
طراحی مبلمان داخلی به سبک فرانک گری
وسایل خانه‌ای که گِهری طراحی می‌کند، مثل ساختمان‌هایش، شبیه به مجسمه هستند، مجسمه‌هایی که علاوه بر زیباتر کردن محیط، کاربرد هم دارند. گِهری دوست دارد از مواد معمولی برای ساخت طرح‌هایش استفاده کند، او حدود 60 لایه نازک مقوا را به هم وصل می کند و با ماده محکم و انعطاف‌پذیری که به وجود می‌آید، چیزهای مختلف می‌ سازد.
_ صندلی های چوب های خم شده،طراح فرانک گهری
_ هتل مارکز دو ریسکال در اسپانیا
_ رستوران «ماهی رقصان» در کوبه ژاپن
_ مرکز رِی و ماریتا استاتا
_ ساختمان «ماهی طلایی»، در بارسلون اسپانیا
_ خانه ی رقصان پراگ
خانه ی رقصان پراگ

در طرح معمار یک زوج در حال رقص دیده می شوند که بر سر نبش دو خیابان قرار دارند. به دلیل همین تشابه است که به ساختمان «گینگر و فرد» نیز گفته می شود. این نام از یک زوج رقاص آمریکایی، در فیلمی به همین نام اثر فدریکو فلینی 1986، برگرفته شده است. یک رستوران فرانسوی نیز با منظره ی رودخانه و شهر در طبقه ی آخر این ساختمان وجود دارد، که به صورت یک کلاه برای یکی از دو زوج رقصنده درآمده است. به نظر می رسد جداره ی ساختمان تحت یک فشار از بالا چین خورده و پنجره ها از آن بیرون زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا