بزرگان معماریمعماران معروف

پاورپوینت معرفی معمارمعروف رضا دانشمیر و بررسی آثار این معمار

زندگینامه دانشمیر

دانشمیر معمار ۴۷ ساله فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است .

وی در سال ۸۰ با اثر گالری آو تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار ، به شهرتی نسبی دست یافت .

دانشمیر که عضو کنسر سیومی تحت عنوان نوا NOA با شرکت آرش مظفری و سام تهرانچی است ، در سال۸۳ در رقابت مجموعه مسکونی شهید عراقی با کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیت های معمارانه خود را به رخ کشید. اثر خانه دو پوسته در لواسان در جایزه معمار ۸۳ نیز شرکت داده شد وحائز رتبه پنجم شد.

وی در هفتمین دوره جایزه معمار نیز با طرح ساختمان پل رومی در تهران رتبه چهارم را از آن خود کرده است

رضا دانشمیر

از معماران معاصر کشور ماست او حدود ۱۰ سال در شرکت های مختلف مهندسین مشاور کارکرد مثلا :دفتر میرمیران ،شیردل و ….. بعد از ده سال کارحرفه ای دفتری با نام خودش تاسیس کرد او قبل از اینکه معمار بشود نقاش برجسته ای بود چند نمایشگاه عمومی و انفرادی ازآثار نقاشی او برگزار شد اوسبک خاصی در نقاشی داشت که با ترسیم یک آدم سعی در مبهم کردن آن داشت شاگرد آیدین آغداشلو بود در نقاشی به دلیل اینکه در آمد نقاشی پایین بود به سمت معماری گرایش پیدا کرد.

سوابق کاری رضا دانشمیر:

سوابق کاری: فارغ­ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت، ۱۳۷۰
مهم­ترین سوابق حرفه­ ای: طراحی گالری مبلمان آوْ، تهران، ۱۳۷۹؛ خانه ­ی دوپوسته در لواسان، ۱۳۸۲-۱۳۸۱؛ ویلای حکاک در لواسان، ۱۳۸۱؛ ویلای صادق­پور در لواسان، ۱۳۸۱؛ پردیس سینمایی پارک ملّت در تهران با همکاری کاترین اسپریدونف، ۱۳۸۷-۱۳۸۳، برنده­ی جایزه­ ی معمار سال ۱۳۸۷؛ ساختمان اداری پل رومی در تهران با همکاری کاترین اسپریدونف، ۱۳۸۵-۱۳۸۴؛ و ده­ها پروژه­ ی اجرا شده­ ی دیگر.

گالری مبلمان آو:

استخری متروک و بلا استفاده درباغچه یک خانه به مساحت 200 مترمربع دستمایه اصلی برای فعالیتی معمارانه با برنامه ای تازه گالری مبلمان و آثار هنری شد؛ مساله اصلی زنده کردن فضای استخر باهویتی تازه درهماهنگی با محیط سبز اطراف آن است. بودجه اندک و سادگی و سرعت اجرا ازدیگر عوامل تعیین کننده درنحوه به ثمر رسیدن پروژه بوده اند. محل احداث پروژه حیاط جنوبی ساختمانی درمحدوده ونک تهران است. ایده پروژه ازترکیب دو حجم تشکیل شده که یکی فرم بیرونی را می سازد و دیگری که حامل عنصر اصلی فضای داخلی یعنی پله ای طویل و مستقیم است دردرون آن قراردارد. صفحه ای موج مانند که شکافی بزرگ آن را دونیم کرده و با انعکاس تیرگی درونی سبب جذب بیننده به سوی فضای داخلی می شود نقش اصلی رادرساختن فضای جدید حیاط ایفا می کند هرچه ازورودی اصلی دور شویم موج آرام تر شده و به سطح ساکن مبدل می شود.

پردیس سینمای ایران

این پروژه در یک زمین بایر به طول 130 و عرض 30 تا 350 متر در جنوب پارک ملت شناسایی شد و با تبادل نظری که با کارشناسان شرکت توسعه انجام شد، مقرر شد برای این زمین یک مجموعه فرهنگی در نظر گرفته شود تا مکمل فضای پارک باشد
وی با بیان این که قصد داشته اند، پروژه ای ایجاد کنند تا ارتفاع زیادی نداشته و با فضای پارک هماهنگ باشد توضیح داد : 16 متر داخل زمین رفتیم و بررسی ها و اقدامات لازم صورت گرفت تا به ریشه درختان پارک صدمه وارد نشود و 2 سالن را در زیرزمین در نظر گرفتیم
دانشمیر ادامه داد: دو سالن دیگر هم در روی زمین ساخته شد و با متصل شدن دو سالن از پشت به هم از فضای خالی زیر سطح شیب دارسالن، دهانه بزرگی ایجاد شده که محل رفت وآمد و دروازه ی ورود به پارک خواهد شد تا در واقع طول 110 متری ساختمان مانع رفت وآمد نشود.

وی همچنین با اشاره به دیگر بخش های این پروژه گفت: در طبقه آخر محل بازی کودکان به همراه غرفه هایی برای عرضه محصولات غذایی و کافه تریا در نظر گرفته شده و در فضای خالی زیر سالن های پایین نیز گالری به وسعت 500 متر احداث شده است
طراح این پروژه تصریح کرد: در محوطه بیرونی ترکیبی از آب نماها پیش بینی شده و در نمای غربی همین محوطه نیز یک سینمای تابستانی در نظر است که با نصب ال سی دی مورد استفاده قرار خواهد گرفت
وی همچنین با اشاره به پارکینگ این مجموعه گفت: برای احداث پارکینگ فضایی به وسعت 7500 متر در قسمت جنوبی بزرگراه نیایش درنظر گرفته شده که قرار است پارکینگی 4 طبقه با گنجایش 530 ماشین در زیرزمین احداث شوداو توضیح داد: قرار است از همان زیر به وسیله تونلی به طول 60 متر به سینما متصل شود، که برای ایجاد امنیت در تونل، واحدهای تجاری در آن ساخته شود.

خانه دو پوسته لواسان

خانه دو پوسته اثر برگزیده جایزه معمار ۸۳
محوطه بنا، قطعه زمینی به مساحت ۱۱۵۰ مترمربع واقع درشهرکی ویلایی درمنطقه لواسان است. طبیعت ممتاز محیط، چشم اندازهای زیبا و متنوعی را از کوهستان های شمالی تا دشت جنوبی دراختیار ساکنان این ناحیه قرارداده است.

طبق ضوابط شهرداری لواسان، ساختمان باید تنها دریک نیمه از زمین استقرار یافته و نیمه دیگر به فضای سبز و محوطه باز اختصاص یابد، درجهت ایجاد پیوستگی میان فضای درون ساختمان و محوطه باز بیرونی، پوششی نیمه شفاف Translucent روی حجم اصلی به نحوی طرح شد که با استفاده ازفضای ایجاد شده میان آن دو، امکان ایجاد پیوند محوطه سبز و فضای داخلی فراهم شود.

این پوشش حامل یک مسیر حرکت پیوسته است که از طریق رمپ و پله به محوطه باز و تراس طبقه اول امتداد یافته و سپس از طریق پله داخلی به فضای طبقه همکف وزیرزمین متصل می شود و جریانی پیوسته و پویا را دردرون پروژه شکل می بخشد – فرم روشن و قاطع، با زیبایی‌شناسی در خور توجه.

استفاده از یک دیاگرام فضایی برای ایجاد ارتباط بین فضای بیرون و درون با استفاده از سطوح پیوسته. نقد هیئت داوران در مورد این پروژه عدم ایجاد تطابق کافی با شرایط محیطی سایت است.

مجموعه شهید عراقی

این مجموعه را می توان همچون چشم اندازی مجرد در میان محیط طبیعی وسبز اطراف دید؛ بنابراین ایده شکل دهنده طرح، خط ممتد وسیالی است که با حرکت خود منظره ای مفهومی را در درون پروژه ایجادگردانیده و سطوح جدیدی را برای مقطع ساختمان تعریف می کند. مجموعه فوق دارای۶ تیپ مسکونی شامل واحدهای دوپلکس ویک طبقه است که به صورت معکوس با یکدیگرتلفیق شده اند. سازماندهی فضاهای داخلی هریک از واحدها به صورت خطی است که ازطریق طرح جعبه باریک و کشیده Tool Bar که در سر تا سرواحد و در طول دیوار ورودی استقراریافته تامین شده است. بنابراین تمامی عملکردهاوامکانات رفاهی و تاسیساتی از قبیل فضای ورودی، آشپزخانه، شومینه، کتابخانه، دستگاه های صوتی وتصویری و رایانه ای، سرویس های بهداشتی و داکت های تاسیساتی،کمدها و سایر امکانات موردنیاز یک واحد مسکونی در این جعبه جای گرفته و آپارتمان هایی با فضای باز از شمال تا جنوب پیشنهاد می شود. امکان ایجاد حریم های خصوصی از طریق صفحات کشویی جاسازی شده در درون این جعبه ممکن شده و به فضای داخلی هر واحد چهره ای پویا و سیال با امکان سازماندهی بر اساس نحوه زندگی و خواست هر فرد می بخشد.

ساختمان اداری پل رومی:

این ساختمان بین سال های 1384 و 1385 در زمینی به مساحت 436 مترمربع ودر 7طبقه شامل 5 طبقه دو-واحدی اداری به همراه لابی ورودی و دوطبقه پارکینگ،طراحی و اجرا گردید.
با توجه به موقعیت زمین (محور شرقی-غربی) و همجواری با رودخانه در جبهه ی شرقی وخیابان اصلی در جبهه ی غربی و سطح زیربنای نسبتاً کوچک 280 مترمربع برای هرطبقه سازماندهی فضایی پروژه به صورت طرح واحدهای شرقی-غربی که ازهردو چشم انداز بهره مند باشند،در نظر گرفته شد.بنابراین در قسمت شرق،اتاق های اداری مورد نیاز ودر سمت غرب،سالن اصلی برای کارکنان طراحی گردید.در حد فاصل اتاق های اداری وسالن عمومی نیز جعبه ای چوبی به رنگ سیاه دربرگیرنده کلیه ی فضاهای تأسیساتی شامل آبدارخانه ها،سرویس های بهداشتی و دستگاه های یونیت،پکیج وغیره تنظیم گردید.محور طولی پروژه نیز شامل لایه هایی همچون سالن اصلی،لایه سیرکولاسیون عمودی و سرویس های بهداشتی عمومی و… است.

مجتمع مسکونی چالوس
یادمانی در پارک گلریز تهران
ساختمان اداری پل رومی
مجتمع باغ نور

این فایل شامل ۹۹ اسلاید به صورت پاورپوینت می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا