سبک های معماریمعماری جهان

معرفی معماری معاصر- دنیای نوین سبک رئالیسم

سبک رئالیسم

معمار سده نوزدهم ، تدریجاً از طرح های عاطفی و رمانتیک بر جای مانده از گذشته تاریخی خود دست می شوید و به بیان صادقانه هدف ساختمان روی می آورد . از سده هجدهم به بعد ، بناهای همگانی – کارخانه ها، انبارها ، حوضچه های کشتی سازی و..- غالباً ساده و بدون تزیینات تاریخی ، و گاه از ماده جدید و سهل الوصول چدن ساخته شده بودند. آهن ، در کنار دیگر مصالح و مواد به دست آمده در پی انقلاب صنعتی ، پیشرفت های مهندسی در ساختن بناهای بزرگتر ، محکم تر و مقاوم تر در برابر آتش را میسر گردانید . قدرت کششی آهن ، اجرای طرح های جدید ، مانند آشیانه های بزرگ قطار در ایستگاه های راه آهن و نمایشگاه ها را ممکن می ساخت.

آثار معماری سبک رئالیسم

کتابخانه سنت ژنه ویو که به دست هانری لابروست در پاریس ساخته شد ، کاربست یا انطباق سبک احیا شده رومانتیک و رنسانس را در فضای داخلی بنا یی نشان می دهد که عناصر استخوان بندیش از چدن ساخته شده است .
استاندارد سازی و پیش ساخته کردن قطعات ساختمانی ، به جوزف پکستن امکان داد که ساختمان نمایشگاه لندن را به نام کریستال پالس یا کاخ بلورین بسازد. این ساختمان تماماً از آهن و شیشه ، آنهم در مدت زمان شش ماهه ساخته شده است . ( تصویر ۹۳ )
نقطه اوج تلاش های معماران سده نوزدهم ، دهانه ۸۳ متری دالان ماشین ها به طول ۴۰۰ متر در نمایشگاه پاریس است . این ساختمان هیچ پایه میانی نداشت.( تصویر ۹۴)
با استفاده از فلز در معماری بر مقاومت بناها بخصوص در مقابل آتش افزوده شد . فلز توانست سنگینی ساختمان های بلند را تحمل کند و بدین ترتیب آسمان خراش های امریکایی بوجود آمدند. دراین نوع معماری جدید لوییس سالیوان و هنری هابسن ریچاردسن توانستند آثار برجسته و مهمی خلق کنند.
از نمونه آثار می توان به اکوینبل بیلدینگ در نیویورک – انبار مارشال فیلد در شیکاگو اثر ریچاردسن ( تصویر ۹۵) که امروزه دیگر وجود ندارد ، گارانتی بیلدینگ ( تصویر ۹۶) در بوفالو و فروشگاه بزرگ کارسن پایری اسکات ( تصویر ۹۷) اثر سالیوان اشاره کرد .
تصویر 93- جوزف پکستن ، کریستال پالس ، لندن ، 1851 م.
تصویر ۹۳- جوزف پکستن ، کریستال پالس ، لندن ، ۱۸۵۱ م.
تصویر 94- دالان ماشین ها ، نمایشگاه بین المللی پاریس ، 1889 م. ، فولاد و شیشه
تصویر ۹۴- دالان ماشین ها ، نمایشگاه بین المللی پاریس ، ۱۸۸۹ م. ، فولاد و شیشه
تصویر 95 –هابسن ریچاردسن ، انبار مارشال فیلد ، شیکاگو ، 1887 م. ( امروز وجود ندارد)
تصویر ۹۵ –هابسن ریچاردسن ، انبار مارشال فیلد ، شیکاگو ، ۱۸۸۷ م. ( امروز وجود ندارد)
تصویر 96- لوییس سالیوان ، گارانتی بیلدینگ ، بوفالو ، 1895 م.
تصویر ۹۶- لوییس سالیوان ، گارانتی بیلدینگ ، بوفالو ، ۱۸۹۵ م.
تصویر 97- لوییس سالیوان ، فروشگاه بزرگ کارسن پایری اسکات ، شیکاگو ، 1904 م.
تصویر ۹۷- لوییس سالیوان ، فروشگاه بزرگ کارسن پایری اسکات ، شیکاگو ، ۱۹۰۴ م.

مطالب مشابه:

معرفی سبک معماری دوران نوین و عصر روشنگری

معرفی معماری معاصر- دنیای نوین سبک نئو کلاسیسیسم

معرفی معماری معاصر-دنیای نوین سبک رومانتیسیسم


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا