معماری اسلامی

اشنایی با ابنیه شاخص اسلامی درشبه قاره هند

معماری اسلامی
دین اسلام در همان سده های نخست با سرعتی بی سابقه از عربستان به سراسر خاور میانه، دره سند و سراسر شمال آفریقا تا اقیانوس اطلس گسترش یافت.
ماهیت اسلام میلیونها انسان را در پهنه وسیعی به حرکت در آورد و ملیتهای گوناگونی را تحت حاکمیت اسلام به وحدت و یکپارچگی رساند.
با مبادله علوم،فنون و هنر های کهن این اقوام با یکدیگر، و آمیختن آن با روح اسلام، دورانی نوین از رونق و شکوه پدیدار شد که فرهنگ و تمدن اسلامی نام گرفت.
بعد از آن، معماری اسلامی در طی هزاران سال تجربه، تداوم و بهره گیری درست از توانمندی ها و خلاقیت های بالای خود به خلق آثار معماری ارزشمند و با شکوهی توفیق یافته و شاهکار های بسیاری را بر جای گذاشت.
این گونه از معماری شامل معماری گستره‌ای از جهان می‌شود که ما با عنوان جهان اسلام میشناسیم.
گستره زمانی
گستره زمانی معماری جهان اسلام را می‌توان از سالهای اولیه ظهور اسلام تا پیش از گستردگی عام معماری مدرن دانست.
با این حال نمی‌توان این گستردگی و نقش اثر گذار در معماری را در همه مناطق یکسان دانست. به عنوان نمونه چنین نقشی در مصر از سال ۹۲۴ (قمری) به وجود آمد.
آشنایی با معماری اسلامی در شبه قاره هند:
تصرف شبه قاره هند به دست مسلمین در سال۹۴/۷۱۲با حمله ی محمدبن قاسم به سند آغاز شد.
اسناد وقت حاکی است که وی در دیبل یک مسجد و چند عمارت دیگر بنا کرد که امروزه این ساختمان ها از بین رفته است.
آن چه امروزه از معماری اسلامی در این شبه قاره باقی مانده، در مقایسه با عراق، سوریه، ایران، مصر واسپانیا به دوره ی بسیار نزدیک تری تعلق دارد؛ هیچ بنای اسلامی که قبل از نیمه ی قرن ششم/دوازدهم ساخته شده باشد، در شبه قاره هند کشف نشده است.
معماری هندی-اسلامی طی بیش از پنج قرن تاریخ خود(۵۴۵-۱۱۱۹/۱۱۵۰-۱۷۰۷) مراحل وسبک های فراوانی را پشت سر می گذارد که دراین مختصر تنها اشاره ای گذرا به آن ها می توان داشت.
کارشناسان و نظریه پردازان معماری در شبه قاره، علاوه بر سبک سلطنتی دهلی، به عنوان سبک مرجع، هشت سبک متمایز دیگر را در امر ساختمان سازی تشخیص داده اند؛

توجه :این فایل شامل ۴۶ اسلاید پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا