رساله معماری

دانلود رساله و مطالعات معماری دانشکده هنر

مقدمه:
ایران کشوری با سابقه تمدن چند هزار ساله است که در مطالعه هر دوره تاریخی آن با شواهد بسیاری مبنی بر توجه به علم و دانش روبرو هستیم و از مدارس و مراکز علمی فراوانی که درحکم دانشگاه های امروزین بوده اند نشانی به دست آوریم. مدارسی که از لحاظ هنر معماری بی بدیل اند. چنین سابقه تمدنی و قدمت مدرسه سازی این پرسش را در ذهن متبادر می کند که چرا مدارس و دانشگاه های امروزین ما در فضای مناسبی قرار ندارند و چرا توان ساخت و سازه های مناسب و در خور، با عملکرد آن، جای خود را به بناهای بی روح و نامتناسب با کارکرد آن داده است و چرا در ساخت مدارس و دانشگاه ها کمتر به فضای پیرامونی و چشم اندازه های بنا توجه می شود و ده ها پرسش دیگر که همگی در ساخت و سازه های امروزین با بناهای گذشته خودمان و ساخت و سازه های امروز جهان به ذهن خطور می کند.
بی تردید این پرسش ها و نیز جای خالی چنین بناهایی در شهرهای با سابقه تمدن و تاریخ بیشتر نمایان می شود که می توان تمامی پرسش های فوق را در خصوص آن مطرح نمود.
مطلب قابل بیان دیگر آن است که پرسیده شود چرا در بسیاری از دانشکده های هنر و معماری در شهرهای مختلف ایران به ویژه آن شهرهایی که سابقه تاریخی دارند، دانشکده ها در ساختمانهای قدیمی و تاریخی شهر قرار دارند؟ آیا علت این کار ایجاد ذهنیت هنری در دانشجویان است؟ یا آن که این فضاها مناسب از بناهای امروزی هستند؟
جدای از ایجاد ذهنیت هنری در دانشجویان است؟ یا آن که این فضاها مناسب از بناهای امروزی هستند؟ جدای از ایجاد ذهنیت هنری برای دانشجویان که حتی می توان به شیوه های دیگری القاء می شود نمی توان از عدم تناسب این بناها که غالباً مسکونی بوده اند و حتی امروزه شیوه های زندگی و الگوی ساختمان سازی برای خانه نیز تغییر یافته است برای دانشکده معماری غفلت کرد این پایان نامه در صدد است با ارائه طراحی برای دانشکده هنر و معماری دانشگاه جای خالی این رشته را در این مجموعه وسیع نشان دهد. متأسفانه سنت چند مدرسه سازی در جامعه ایران سیر تکاملی خود را به خوبی طی نکرد و مدارس نظامیه ی آن روز که در واقع تعلیم و تربیت در سطوح عالیه ی جامعه را بر عهده داشت و تقریباً برابر با دانشگاه های دوره های بعدی بود تداوم یافت و باقی مانده آنها نیز یک سویه شده و تنها به مدارس علمیه تبدیل گشت و تعلیم و تربیت دیگر دروس در آنجا متروک گشت و حتی در دوره های از تاریخ ایران در این مکانها سخت گیری نیز نسبت به تدریس و یا آموزش برخی دروس از جمله حکمت و فلسفه ابراز شد. ایده آل جامعه آن بود که دانشگاه های امروزی در کنار نظامیه ها و در تداوم آنها پا به عرصه ی وجودی نهاد حال آن که معلم و تخته سیاه روبه روی حجم و در محور اصلی کلاس نیمکتهای در یک ردیف و پشت سر هم و دانشجویان رو به تخته سیاه و معلم متکلم الوحده همگی پیدایش برتر و تازه تر از نشستن های شانه به شانه و بحث و جدل های دسته جمعی به شمار آمد.
مدارس سنتی، دارای حیاط مرکزی، ایوانهای شرقی و غربی و گنبد خانه، حوض وضوی وسط و باغچه های دو طرف، اطراف حیاط، همگی به کناری گذاشته شود و جای خود را به اتاق های پشت سر هم در دو طرف راهروهای طویل و بی احساس داد. ساخت مدارس که زمانی شاهکارهای روز بود و هم اکنون نیز مورد ستایش واقع می شوند. متوقف شده و آموزش علم در بناهایی رواج یافت که به کلی با فرهنگ، بیگانه بود. تعارض فرهنگ و معلم از نخستین لحظه های آموختن. فرضیه ما آن است که اگر قرار است در نگرش های معماری تجدید نظری شود چه خوب است که این کار در دانشگاه آغاز شود. با این تصور که بیش از هر چند باید یک بنای مناسب با عملکرد هماهنگ با نوآوری ها و تکنیک ها و برای ایجاد دانشکده هنر و معماری در فضای دانشگاه ساخته شود. این پایان نامه در هشت فصل و یک مقدمه تنظیم شده است.

فهرست مطالب
عنوان درس

فصل اول: هنر
۱-۱- تعریف هنر ۱
۱-۲-شناخت هنر ۲
۱-۲-۱-حس زیبایی ۵
۱-۲-۲-تعریف زیبایی ۵
۱-۲-۳-تمایز هنر و زیبایی ۶
۱-۳-مفهوم هنر، هنرمند و اثر هنری ۷
۱-۳-۲-اثر هنری ۱۰
۱-۴-دسته بندی هنر ۱۱
۱-۵-ریشه هنر ۱۳
۱-۶-اصول و ارکان هنر ۱۶
۱-۷-هنر اجتماعی ۱۸
۱-۷-۱-هنر و ارتباط ۱۸
۱-۷-۲-وضعیت کنونی هنر ایران ۲۰
۱-۸-نظریه هنرمندان ۲۲
۱-۹-هنر از دید حکما و فلاسفه ۲۳
فصل دوم: آموزش
۲-۱-تعلیم و تربیت ۲۵
۲-۲-تعریف تدریس ۲۵
۲-۳-انواع هدفهای تعلیم و تربیت ۲۶
۲-۴-تابع و متغیر در تدریس ۲۶
۲-۵-تدریس و روش ۲۷
۲-۶-ارتباط یادگیری و روش تدریس ۳۰
۲-۷-اصول تدریس خوب ۳۲
۲-۸-آموزش و پرورش ۳۵
۲-۹-هدف از آموزش ۳۸
۲-۱۰-تأثیر آموزش بر فرهنگ ۳۸
۲-۱۱-تأثیر فرهنگ بر جامعه ۳۹
۲-۱۲-آموزش هنر ۴۳
۲-۱۳-هنر اجتماعی و آموزش ۴۷
۲-۱۴-آموزش عالی ۴۸
۲-۱۵-اهداف منطقه ای کردن آموزش عالی ۵۰
۲-۱۶-جمعیت دانشجویان کشور ۵۱
۲-۱۷-جمعیت دانشجویان استان ۵۱
۲-۱۸-پراکندگی دانشجویان آموزشی ۵۴
فصل سوم: نهاد هنری
۳-۱- تعریف دانشگاه ۵۵
۳-۲-تاریخ آموزش عالی در ایران ۵۵
۳-۳-پیش از اسلام ۵۶
۳-۴-دوران اسلامی ۵۶
۳-۵-دوره معاصر ۵۷
۳-۶-اولین دانشگاه جامع ایران ۵۸
۳-۷-تاریخچه دارالفنون ۵۹
۳-۸-دوران پهلوی دوم و توسعه ۶۰
۳-۹-تاریخچه آموزش معماری در کرمان ۶۱
۳-۱۰-تاریخچه دانشکده هنرهای زیبا ۶۱
۳-۱۱-تاریخچه آموزش معماری در کرمان ۶۳
فصل چهارم: بررسی نمونه ها
۴-۱-مدرسه معماری باهاوس ۶۴
۴-۱-۱-بررسی پلانهای مدرسه ۷۱
۴-۱-۲-معرفی بخشهای مختلف ساختمان ۷۳
۴-۲-مدرسه معماری ندرلند در شهر رتردام ۷۴
۴-۳-مدرسه هنر سنگاپور ۷۷
۴-۴-دانشگاه معماری هاروارد ۸۰
فصل پنجم: مطالعات زمینه
۵-۱-موقعیت جغرافیایی استان ۸۱
۵-۲- شرایط آب و هوایی منطقه ۸۱
۵-۳- ویژگیهای طبیعی استان ۸۲
۵-۳-۱-کوه ها ۸۳
۵-۳-۲- خـاک ۸۴
۵-۴-منابع آب استان ۸۵
۵-۴-۱-قنـات ۸۶
۵-۵-نوع اقلیم استان ۸۷
۵-۶-بارندگی در استان کرمان ۸۸
۵-۷-بادهای غالب ۸۹
۵-۸-رطوبت ۸۹
۵-۹-جغرافیای سیاسی ۹۰
۵-۱۰-صنایع و معادن ۹۰
۵-۱۱-نحوه گسترش شهر کرمان ۹۲
۵-۱۲-فرم ساختمان در رابطه با اقلیم ۹۲
۵-۱۳-اقلیم گرم و خشک (ساختمان در این اقلیم) ۹۳
فصل ششم: شناخت سایت
۶-۱-نقشه موقعیت سایت ۹۷
۶-۲-عوامل موثر در انتخاب سایت ۹۷
۶-۳-وضعیت طبیعی زمین ۹۸
۶-۴-هندسه سایت ۹۹
۶-۵-بررسی جهت گسترش سایت به بیرون ۹۹
۶-۶-دسترسیهای سایت ۱۰۰
۶-۷-کاربریهای همجوار سایت ۱۰۱
۶-۸-کاربریهای محدوده سایت ۱۰۲
فصل هفتم: مطالعات برنامه ریزی
۷-۱-تعاریف فضاها ۱۰۳
۷-۲-بخش آموزش ۱۰۳
۷-۲-۱-فضای آموزش مطلوب ۱۰۳
۷-۲-۲-استاد ۱۰۴
۷-۲-۳-شاگرد ۱۰۵
۷-۲-۴-روش ها ۱۰۵
۷-۲-۵-ملاک های ارزیابی ۱۰۵
۷-۲-۶-محتوای آموزش ۱۰۶
۷-۲-۷-مکان آموزش ۱۰۶
۷-۳-امکانات فضائی لازم ۱۰۷
۷-۴-آموزش عملی ( آتلیه ها و کارگاهها ) ۱۰۷
۷-۵-آتلیه نقشه کشی ۱۰۹
۷-۶-کارگاههای چند منظوره ۱۰۹
۷-۷-کارگاه طراحی و ساخت ماکت ۱۰۹
۷-۸-مشخصات و ابعاد کارگاه ماکت ۱۰۹
۷-۸-فضای خدماتی کارگاه و آتلیه ۱۱۰
۷-۸-۱-اتاق مربی ۱۱۰
۷-۹-فضای آموزشی نظری ۱۱۱
۷-۱۰-کارگاه طراحی پایه سطح یک ۱۱۴
۷-۱۱-کارگاه نقاشی سطح یک ۱۱۴
۷-۱۲-کارگاه نقاشی سطح یک ۱۱۴
۷-۱۳-کارگاه نقاشی سطح دو ۱۱۴
۷-۱۴-کارگاه نقاشی سطح دو ۲ ۱۱۵
۷-۱۵-کارگاه عکاسی پایه ۱ ۱۱۵
۷-۱۶-کارگاه عکاسی پایه ۲ ۱۱۵
۷-۱۷-کارگاه تخصصی ۱ ۱۱۵
۷-۱۸-کارگاه عکاسی تخصصی ۱۱۵
۷-۱۹-فضاهای کمک آموزشی ۱۱۶
۷-۱۹-۱-کتابخانه تخصصی ۱۱۶
۷-۲۰-قسمت تحقیقات ۱۱۷
۷-۲۱-موقعیت فضاهای مورد نیاز ۱۱۷
۷-۲۲-آمفی تئاتر وسالن اجتماعات ۱۱۸
۷-۲۳-بخش طراحی کامپیوتری ۱۱۹
۷-۲۴-آتلیه عکاسی ۱۲۰
۷-۲۵-سایرفضاهای ۱۲۰
۷-۲۶-قسمت اداری ۱۲۰
۷-۲۶-۱-بخش اداری دانشکده ۱۲۱
۷-۲۷-کارگاههای کمک آموزشی ۱۲۲
۷-۲۸-مشخصات عمومی کارگاهها ۱۲۲
۷-۲۹-کارگاه ساختمان ۱۲۳
۷-۳۰-کارگاه سفال و سرامیک ۱۲۳
۷-۳۱-کارگاه چوب ۱۲۴
۷-۳۲-کارگاه فلز ۱۲۴
۷-۳۳-فضاهای خدماتی تسهیلاتی رفاهی ۱۲۴
فصل هشتم: طراحی(پلان و سه بعدی)
۸-۱-اهداف طراحی دانشکده ۱۳۶

این فایل دارای 140 صفحه به صورت فایل word میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا