رساله معماری

دانلود رساله معماری نقش هندسه در معماری مساجد

چکیده

انسان سنتی طاب آن بود که تا سر حد توانایی اش عشقی را که به آفریدگار خود داشت اظهار کند . کسی که به (طبیعت با نحوه ی عملکرد خودش) نزدیک است چاره ئی جز آن ندارد که در وفور الگوها ، طرح ها و رنگ های و نظام هندسی مظاهر خلقت غرق باشد .
آدمی در حد آخرین تجسمات ظاهری خلقت، در حد نقطه ئی محوری در عالم صور ، بر آنست تا مابین کثرت و همان گزافه نمایی باشد، نه از طریق هنری طبیعی گرا بلکه از روی طبیعت گرته برداری می کند وبه مدد هنری نمادین که از نحوه ی تجلی طبیعت تقلید می کند و سطوح را همانگونه اصیل می گرداند که آفرینش به خاک اصالت می بخشد .
اصیل گردانی سطح ها از راه ترسیمات هندسی قصد اولیه سطح آرائی ست؛ تنها از این راه است که معماری می تواند به زیبایی خود برسد.
موضوع چه معماری یادمانی باشد، چه شهری ، و چه محله ای ، به هر تقدیر این فرایند ترسیمات هندسی است که معماری رااعمال می کند. حاصل کار معماری به در کشیدن هنراز هر تعبیر خصوصی و گنجاندن کل هنر در قلمرو آنچه ازلی ست خواهد بود . دیوارها با بافت الگوهایی از آجر و ملات با گچبریها، یا با کاشیکاری های رنگارنگ، دگرگونه می گردند .
طاقها و طاق نماها با گل بوته ها و طرح های هندسی ئی برجسته کاری می شوند تا مگر از سنگینی خود که بازشان می دارد از تقرب به حق ، رهایی یابند .
هنر تام ، اینچنین، صوری محسوس در فضا هستند که عقل را ، فراسوی فضای محدودش ، دامنه می دهد تا به حیطه های والاتری از آگاهی و به درون قلمرو لایتناهی راه یابد .سطح ها میان منظر شهر گسترش می یابند همچون پوست پیکری که ساختار استخوان بندی را،چون پوسته ی انار، هم نهان و هم عیان می سازد . تنها در شکلهای فرو نشسته ی منفی فضاهای مثبت روی می نماید
این تاکید بر آنچه درونی ست، دلالت بر حرکتی مرکز گرا دارد به سوی مقام روح که در دل معماری ، آدمی یا آفریده های طبیعت نهفته است .
هندسه چنان جاذبه ی فو ق العاده ای داشته است که به تنهایی، راهبری متمایز به سوی خلاقیت معماری راتشکیل داده است. در اینجا ما به مهمترین موضوعات مربوطه به هندسه در قالب تلاشی برای دست یافتن به دریافتی جامع ما بین مبانی نظری هندسه و معماری خواهیم پرداخت.که شامل هشت بخش می باشد.

فهرست مطالب

پیشگفتار
چکیده 1
مقدمه 4

فصل اول: مبانی نظری هندسه و معماری 6

بخش اول:تعریف هندسه 7
بخش دوم : تاریخچه پیدایش هندسه وزمینه ها 10
بخش سوم : هندسه و کاربرد آن در معماری 18
هندسه پایه 19
دایره ومربع 25
دایره روی مستطیل 27
دومربع 29
فرمهای نه مربعی 30
فرمهای چهار مربعی 32
مستطیل های2√:1 و6/1:1 34
مشتقات هندسی 36
چرخش ،جابجایی، و هم پوشی 38
فرفره ای ، شعاعی و مار پیچی 40
شبکه بندی 42
ایجاد تعادل از طریق هندسه 46
بخش چهارم : تعادل و تقارون هندسی 48
نقوش تکرار شونده ی هندسی 48
تساوی 54
گسترش 54
رابطه قرینه سازی و هندسه 55
تقارن انتقالی 57
تقارن انعکاسی 57
تقارن دورانی 58
تقارن مرکب     59
بخش پنجم : ابعاد نمادین در معماری     65
کف      65
دیوار     69
کنج و گوشه    73
بام     74
بخش ششم : هندسه و سازمان فضایی    77
نظم وهندسه     78
سازمان فضایی    79
سازمان فضایی خطی    79
سازمان فضایی مرکزی    81
بخش هفتم: هندسه فرکتال    82
تاریخچه   82
تعریف فرکتال   83
خصوصیات اشکال فرکتال   84
فرکتال از دید هندسی   84
دیدگاه کلی بحث فرکتال   85
فرکتالها و معماری   88
خاصیت خود متشابهی فرکتا لها   88
محاسبه بعد فرکتال ها   88
نمونه هایی از هندسه فراکتال در پیدایش فرم   89
سازه های فرکتال   90
بخش هشتم: نتیجه گیری   92

فصل دوم: معرفی اجمالی و اقلیمی شهرستان خمین 96

بخش اول: بررسی موقیت و ویژگی شهرستان 98
بررسی موقعیت شهرستان (ویژگیهای جغرافیایی وطبیعی ، سابقه تاریخی ، اماکن تاریخی ودیدنی ،تو پو گرافی زمین شناسی) 104
بخش دوم : اقلیم 105
بخش سوم: بررسی چگونگی سوانح طبیعی 112
بخش چهارم : منابع آب ( آبهای سطحی- آبهای زیرزمینی )و پوشش گیاهی و جانوری 113
بخش پنجم : ویژگیهای اجتماعی وفرهنگی شهرستان خمین (جمعیت وساختار آن سواد شاغلین مهاجرت زبان ومذهب آموزش وضع زناشوئی) 116
بخش ششم : ویژگیهای اقتصادی شهرستان خمین (کشاورزی ودامداری وصنایع وخدمات) 120

فصل سوم :بررسی نمونه (هندسی و مسجد) 124

بخش اول : تجزیه وتحلیل برج آزادی 125
شناسنامه بنا 126
تاریخچه 126
سایت پلان برج آزادی 127
برج و طبقات 130
خصوصیات معماری بنا ( الف: فضاهای خارجی و ب : فضاهای داخلی ) 130
بخش دوم : تجزیه وتحلیل مسجد دانشگاه تهران 140
شناسنامه بنا 141
انتظام کلی مسجد 142
معماری ارکان طرح 145
معماری حیاط 145
معماری گنبد خانه 149
همنشینی حیاط و گنبد خانه 151
مسجدو دانشگاه 153

فصل چهارم: استانداردهای عناصر و فضاهای طراحی مسجد 156

بخش اول : هنر معماری مسجد 157
الف) مبانی معنوی طراحی مسجد 157
1- مقیاس انسانی 157
2- استفاده از نقوش اسلیمی 157
3- تضاد بین درون و برون 158
4- ایهام 158
5 – نور یا روشنایی 159
6- ادراک کل، نه جزء 159
7 – خوشنویسی یا آفرینش آگاهی 159
8 – احساس تهیدستی 160
ب ) تعیین مبانی معنوی در عناصر 160
1- فضای مسجد 160
2- شکل 161
3- تقارن 161
4- جهت مندی بنای مسجد 161
5- بی جهتی 162
6- رنگ 162
7- ساقه 162
8-کتیبه 162
بخش دوم : احکام و اجزاء کالبدی شکل گیری مسجد 163
1- دسته ای احکام موثردر شکل گیری معماری مسجد 163
الف . جهت قبله 163
ب . اتصال صفوف 164
ج . آستانه ورود به شبستان 165
د . کفش کن 165
و . وضو 166
ه . آستانه ورود به مسجد 167
2- عوامل و اجزای کالبدی مسجد 168
الف. صحن 168
ب . مناره 169
ج . ماذنه 170
د . هشتی 171
ه. ایوان 171
و. گنبد 171
ن. منبر 172
ی. اساس سازه ای مساجد 172
بخش سوم : فضا های فرهنگی و خدماتی مسجد 175
الف ) – فضاهای فرهنگی 176
ب ) – فضاهای خدماتی 177
فصل پنجم: طراحی 178
عوامل موثر در شکل گیری ایده معماری مسجد 179
طراحی مسجد و سلسله مراتب 179
گرایش های موجود در معماری مساجد اسلام 181
عمده ترین ویژگی های طرح و ساز و کار آن به قرار زیر است 182
نتیجه 182

این فایل دارای 183 صفحه به صورت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا