رساله معماری

دانلود رساله و مطالعات معماری شهر موسیقی

فهرست رساله
عنوان صفحه
فصل اول

۱-۱ مقدمه ………………………..۲
۱-۲ اهداف طراحی پروژه……………………۲

فصل دوم

۲-۱ تعریف موسیقی و خاستگاه آن……………………………..۵
۲-۲ بررسی انواع موسیقی …………………………… ۷
۲ -۲-۱ موسیقی در جهان …………………………………….۷
۲-۲-۱-۱ جایگاه موسیقی در جامعه باروک………………..۸.
۲-۲-۱-۲ موسیقی باروک ……………….۹
۲ -۲-۱-۳ مکتب ونیز …………………۱۰
۲-۲-۱-۴ موسیقی مذهبی در دوره رنسانس…………..۱۰.
۲-۲-۱-۵ موسیقی سده ی چهاردهم…………………….۱۰
۲ -۲-۱-۶ مکتب نوتردام…………………………۱۱
۲-۲-۱-۷ موسیقی غیر مذهبی در قرون وسطی……………۱۱
۲-۲-۱-۸-دسرودهای گرگوریایی……………۱۱
۲-۲-۱-۹ موسیقی قرون وسطی…………………۱۲
۲-۲-۱-۱۰ موسیقی یونان باستان…………………۱۲
۲-۳ موسیقی ایران……………………………۱۳
۲-۳-۱ ایران و موسیقی…………………………..۱۳
۲-۳-۲ مختصری از تاریخ موسیقی ایران ……………. ….۱۵.
۲-۳-۳ تئوری و مبانی موسیقی ایران……………………..۱۷
۲-۳-۳-۱ دستگاه……………………..۱۷
۲-۳-۳-۲ گوشه…………………………۱۸
۲-۳-۳-۳ فرم…………………………………….۱۸
۲-۳-۴- موسیقی آئینی………………………….۱۸
۲-۳-۵ موسیقی روحانی…………………………..۱۸
۲-۳-۶ موسیقی ملی ایران ……………………….۱۹
۲-۳-۷ موسیقی فولکلور…………….۱۹
۲-۳-۸ موسیقی محلی………………………….۲۰
۲-۳-۹ آلات موسیقی………………………….۲۰
۲-۳-۱۰- موسیقی مناطق ایران………………..۲۱
۲-۳-۱۰-۱ موسیقی بومی آذربایجان……………………۲۲
۲-۳-۱۰-۲ موسیقی بومی کردستان………………..۲۲
۲-۳-۱۰-۳ موسیقی بومی لرستان ……………….۲۳
۲ -۳-۱۰-۴ موسیقی بختیاری ………………….۲۳
۲-۳-۱۰-۵ موسیقی بومی خوزستان…………….۲۴
۲-۳-۱۰-۶ موسیقی بومی فارس …………..۲۴
۲-۳-۱۰-۷ سیستان و بلوچستان………………………………….۲۵
۲-۳-۱۰-۸ موسیقی بومی ترکمنی………………………..۲۵
۲ -۳-۱۰-۹ موسیقی بومی مازندران……………………………..۲۵
۲-۳-۱۰-۱۰ موسیقی بومی گیلان……………………………………. ۲۶
۲-۴- موسیقی درمانی و اعجاز آن…………………………….۲۶
۲-۴-۱ تاثیر موسیقی بر بدن و مغز آدمی ………………………۲۷
۲-۴-۲ موسیقی درمانی چیست؟……………………۲۸
۲-۴-۳ موسیقی چطور اثر میگذارد…………………۳۰
۲-۵ موسیقی در معماری………………………………۳۲
۲-۶ تعریف هنر و موسیقی…………………………..۳۳
۲-۶-۱ موسیقی و معماری……………………………………..۳۳
۲-۶-۲ مفهوم آفرینش در موسیقی و معماری …………………….۳۴
۲-۶-۳ رابطه معماری و موسیقی………………………………….۳۵
۲-۶-۴ مقایسه انواع موسیقی با انواع معماری …………………………………۳۵
۲-۷ تشابه معماری و موسیقی……………………….۳۶
۲-۷-۱ ریتم و سکون در معماری و موسیقی………………….۳۸
۲-۷-۲ تفاوت معماری و موسیقی………………………………۳۹.
۲-۷-۳ نسبت های هارمونیک در معماری و موسیقی ………………………۴۱
۲-۸ رسیدن از موسیقی به معماری. ……… ………… ………..۴۱
۲-۸-۱ ریتم در موسیقی……………..۴۴
۲-۸-۲ ریتم در معماری…………………….۴۴

فصل سوم

۳-۱ سالن موسیقی والت دیزنی…………………………………………۴۷
۳ -۱-۲ تالار کنسرت والت دیزنی………………..۴۹.
۳-۱-۴ مشکلات بازتاب…………………………………..۵۰
۳ -۱-۵ قسمت داخلی کنسرت……………۵۱
۳ -۱-۶ رستوران………………………………….. ۵۳
۳- ۲ اپرای سیدنی…………………………………….۵۳.
۳-۲-۲ ساختمان اپرای سیدنی ……………………………..۵۵
۳-۲-۲-۱ تحلیل فضایی ساختمان اپرای سیدنی………………………..۵۶.
۳-۲-۲-۲ تعریف مسیر مارپیچ………………………..۵۶.
۳-۲-۲-۳ تعریف مسیر از جلو………………………………….۵۷
۳-۲-۳ بررسی ساختمان اپرای سیدنی………………………………..۶۱
۳ -۲-۴ تعریف ریتم و تکرار در اپرای سیدنی…………………….۶۲
۳-۳ تالار وحدت………………. ………. …………………..۶۳
۳-۳-۱ ساختمان…………………………… ……۶۴
۳-۳-۲ برنامه ها………………………..۶۴

فصل چهارم

۴-۱ اقلیم و جغرافیای شهر تهران………………………………………۶۷
۴-۱-۱ آب و هوا………………………………………….۶۷
۴-۱-۲ منابع آب………………………………….۶۸
۴-۲ حدو ومرز محله عباس آباد………………………۶۸.
۴-۲-۱ بافت شهری محله………………………..۶۸.
۴-۲-۱-۱ محور خیابان دکتر شریعتی……………………….۶۸
۴-۲-۱-۲ تاریخچه پیدایش محله فیض آباد…………..۶۹
۴-۳ پارکینگ های عمومی…………………….۷۰
۴-۴ معرفی سایت و دلایل انتخاب آن……..۷۱
۴-۵ شناخت و تحلیل سایت……………………….۷۳.
۴-۵- ۱بازشناسی جغرافیای سایت……………۷۳
۴-۵-۲ مشخصات توپوگرافی…………………………..۷۳
۴-۵-۳ موقعیت جغرافیایی و طبیعی………………………۷۴
۴-۵-۴ مشخصات اقلیمی………………۷۴
۴-۵-۴-۱ تغییرات درجه حرارت………………………….۷۴
۴-۵-۴-۲ ایام یخ بندان………………………..۷۴
۴-۵-۴-۳ میزان بارندگی……………………………….۷۴
۴-۵-۴-۴ ایام بارندگی……………………..۷۵
۴-۵-۴-۵ رطوبت نسبی……………………………….۷۵
۴-۵-۴-۶ باد. ….. ………… …….. … ……۷۵
۴-۵-۴-۷ تاثیر باد در جهت گیری استقرار ساختمان………………۷۶
۴-۵-۴-۸ تابش خورشید…………………………..۷۶
۴-۵-۵ زمین شناسی………………………………….۷۷
۴-۵-۵-۱ زلزله…………. ………… ……. ……۷۷
۴-۶ سیستم های دسترسی……………………………..۷۸
۴-۶-۱ تحلیل گرافیکی سایت……………………………………………..۷۸
۴-۶-۲ بررسی شریان های اصلی و راه های ارتباطی………………….۷۹
۴-۶-۳ بررسی بادهای منطقه………………….. …………..۸۰
۴-۶-۴ بررسی تابش خورشید در سایت……………. …۸۱
۴-۶-۵ تحلیل چشم انداز های اصلی سایت…………………….۸۲
۴-۷ ایده استقرار فضاها………………..۸۳
۴-۸ نتیجه گیری……………………………۸۳

فصل پنجم

۵-۱ ضوابط طراحی تالارهای موسیقی…………..۸۶
۵-۱-۱ گنجایش مجموعه…………………..۸۶
۵-۱-۲ ضوابط ویژه معلولین…………………………۸۸
۵-۱-۳ ورودی و گیشه…………………………….۸۸
۵-۱-۴ سالن انتظار…………………………..۸۸
۵-۱-۵ بوفه و رستوران…………………..۸۹
۵-۱-۶ راهروها…………………………۸۹
۵-۱-۷ سرویس های بهداشتی…………………………۸۹
۵-۱-۸ فضای اداری…………………………….۹۰
۵-۱-۹ صحنه…………………..۹۱
۵-۱-۹-۱ انواع صحنه…………………………..۹۱
۵-۱-۱۰ فضای حرکتی……………………………………۹۳
۵-۱-۱۱ فضای پشت و کنار صحنه…………………………۹۳
۵-۱-۱۲ ارکستر…………………..۹۴
۵-۱-۱۳ صحنه………. …… ………… ….۹۴
۵-۱-۱۳-۱ جایگاه رهبر ارکستر………………………………………..۹۴
۵-۱-۱۳-۲ پردۀ صحنه…………………………………۹۴
۵-۱-۱۴ پشت صحنه………………………………………….۹۵
۵-۱-۱۴-۱ ورودی هنرمندان………………………۹۵
۵-۱-۱۴-۲ رختکن ها……………………………۹۶
۵-۱-۱۴-۳ ورودی به صحنه……………………..۹۷
۵-۱-۱۵ انبارها……………………۹۷
۵-۱-۱۷ کنترل نور و صدا……………………۹۸
۵-۱-۱۸ جایگاه شنوندگان………………………..۹۸
۵-۱-۱۸-۱ هندسه عمومی سالن ها………………………..۹۹
۵-۱-۱۸-۲ دیدهای افقی و عمودی……………………………..۹۹
۵-۱-۱۹ حرکت در سالن ها………………………۱۰۱
۵-۲ استاندارد های طراحی رستوران……………………….۱۰۱
۵-۲-۱ انواع رستوران………………………………………..۱۰۲
۵-۲-۲ طرح کلی رستوران………………………….۱۰۲
۵-۲-۳ آشپزخانه………………………………….۱۰۴
۵-۲-۴ سرویس بهداشتی…………………۱۰۵
۵-۲-۵ بهداشت در رستوران………………………………………..۱۰۵
۵-۲-۶ تاسیسات………………………۱۰۵
۵-۳ ضوابط و استاندارد های کلی فضاهای آموزشی……………….۱۰۵.
۵-۳-۱ آیین کار ایمنی درها مدارس…………….۱۰۵
۵-۴- ضوابط طراحی…… ……………….۱۰۵

فصل ششم

۶-۱ مراحل رسیدن به یک طراحی ماندگار……. …………۱۱۳
۶-۱-۱ عوامل موثر برکانسپت در طراحی……………….۱۱۳
۶-۱-۲ از ایده تا معماری………………………….۱۱۴
۶-۱-۳ آفرینش معماری……………………..۱۱۷
۶-۱-۴ طراحی داخلی…………………………………. ….۱۱۸
پیوست… …. ……. …. ………. .. …۱۲۰
منابع……… … ………. … …….۱۲۶
منابع لاتین……. …………….. ……. …..۱۲۷

مقدمه:

معماری موسیقی جامد است . همان موسیقی است که در عالم غیر مادی جریان دارد و معماری ایرانی مصداق بارز و عینی در جهان مادی دستگاهها و نغمه های موسیقی ایرانی است . میتوان عنوان نمود که هر بنایی علی الخصوص بناهایی که جایگاه ویژه ای را در فرهنگ ما دارا می باشند هر کدام تداعی کننده موسیقی در دستچاه خاص
ود می باشد.
موسیقی چنان که دروصفش گفته اند وسیله ای برای بیان احساسات و نشان دادن حالات درونی انسان است و به همین دلیل یکی از لطیفترین وزیباترین هنرها به شمار می رود . به طور کلی می توان هنرهای زیبارا ارزنده ترین واصیلترین جلوه های فرهنگی ملتها دانست . زیرا فرهنگ عبارت از مجموع تلاشها و کوششهایی است که افراد ملتی درطی دوران تاریخ طولانی و دامنه دار خود برای دست یافتن به زندگانی ارمانی به عمل می آورند. ازاینجاست که هنرها ازجمله آنها موسیقی می تواند نموداری از ذوق سلیقه روحیه واحساس آن ملت باشد .
رساله خود راکه موضوع آن شهر موسیقی است را با شش فصل به پایان رسانده ام که شامل فصل هایی همچون فصل یک شامل کلیات طرح و هدف از طراحی این مجموعه بوده و در فصل دوم مبانی نظری بوده که به بحث در مورد موسیقی و رابطه معماری با موسیقی پرداخته ام در فصل سوم به بررسی نمونه های مکشابه داخلی و خارجی پرداخته ام نمونه های خارجی مانند سالن موسیقی والت دیزنی اثر فرانک گهری و اپرای سیدنی و نمونه داخلی تالار وحدت است پرداخته ام. فصل چهارم نیز به دو بخش یک بررسی اقلیم استان تهران و در بخش دوم آن به تحلیل سایت پروژه خود پرداخته ام.فص پنجم که فصل استاندارد ها می باشد به مقررات و ضوابط طراحی این مجموعه پرداخته ام.فصل ششم نتیجه گیری و روند طراحی قرار گرفته و در پیوست نیز تآسیسات و مصالح و سازه مجتمع پرداخته شده است.

۱-۲- اهداف طراحی پروژه:

-نشان دادن فرهنگ مردم ایران از طریق موسیقی
– ارزش قرار دادن موسیقی و نقش موسیقی بر روی انسان
– رابطه مستقیم موسیقی و معماری
-آموزش موسیقی های شهرها و قومیت های مختلف ایران در شهر موسیقی
– مهم بودن اثر موسیقی برانسان و روحیه او
– نبودن چنین مکانی در ایران که آوا و موسیقی هر شهری را به نمایش بگذارد و آموزش دهد.

فصل دوم : مبانی نظری

۲-۱- تعریف موسیقی و خاستگاه آن

موسیقی چنان که دروصفش گفته اند وسیله ای برای بیان احساسات و نشان دادن حالات درونی انسان است و به همین دلیل یکی از لطیفترین وزیباترین هنرها به شمار می رود . به طور کلی می توان هنرهای زیبارا ارزنده ترین واصیلترین جلوه های فرهنگی ملتها دانست . زیرا فرهنگ عبارت از مجموع تلاشها و کوششهایی است که افراد ملتی درطی دوران تاریخ طولانی و دامنه دار خود برای دست یافتن به زندگانی ارمانی به عمل می آورند. ازاینجاست که هنرها ازجمله آنها موسیقی می تواند نموداری از ذوق سلیقه روحیه واحساس آن ملت باشد . درتفصیر لغت موسیقی دکتر محمد معین چنین می نویسد: موسیقی (به ضم میم) ماخوذ از Moosika یا Misse می باشد که نام یکی از ۹ رب النوع اساطیر یونان و حامی هنرهای زیباست. درفرهنگ عمید هم واژه موسیقی را ماخوذ از یونان دانسته و آنرا فن آواز خواندن ونواختن ساز و آهنگی که موجب حزن یا نشاط ومحرک احساس باشد تعریف کرده اند.
– موسیقی موثرترین و گویاترین وسیله برای بیان عواطف وتمنیات درونی آدمی است.
– موسیقی زبان ووسیله بیان احساسات ومفاهیمی معنوی است .
– موسیقی نظم صوت و ایجاد زیبایی به وسیله آن است.
– موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست .
موسیقی صنعت ترکیب اصوات و صداهاست به طوری که خوش آیند باشد و سبب لذت سامعه و انبساط وانقلاب روح گردد . موسیقی به منزله بخشی از فرهنگ هر جامعه در حقیقت در طبیعت ریشه دارد و شاید بتوان گفت که قدیمی تر از پیدایش انسان است . برای نمونه قدیمی ترین شکل آهنگ آواز پرندگان است . پرندگان آواز می خوانند و حتی گاهی هم شنیده میشود چندملودی یا نوا از خودشان ترکیب می کنند و می خوانند.
یکی از اجزای بار مهم و اساسی موسیقی ریتم است که در تار و پود هر انسانی تنیده است و با ریتم تپیدن قلبش رابطه تنگاتنگ دارد زیرا ما با ریتم راه می رویم و غذا در دهان می گذاری و باریتم آن را می جوییم . درختی را با تبر و با تبرقطع می کنیم . نهایت اینکه انسان بدون ریتم قادر نبود ونیست که گاو آهن و گاو را برشخم زمین در کشتزاران هدایت کند . درحفاریهای چراغعلی تپه که جام معروف مارلیک اززیر خاک درآمد دو مجسمه سفالی ازیک زن و مرد عریان مربوط به سه هزار سال پیش پیدا شده است که درحال خواندن آواز هستند . این مجسمه ها هم اینک در موزه ایران باستان نگهداری می شود. بااینکه زمان دقیق پیدایش موسیقی دردوران اولیه کاملا مشخص نیست اما تردیدی نیست که موسیقی در زندگی مردم ابتدایی از احترام خاصی برخوردار بوده است .
کندکاری درون غارها با قدمتی چهل هزار ساله انسان ها را درحال رقصیدن نشان میدهد .همه صداهای شناخته شده د ردنیای خارج تصویرهای صوتی موسیقی هستند که انسان فقط با شنیدن آنها پی می برد . درموسیقی به محض شنیدن هرنغمه ای می توان درک کرد که ملودی نواخته شده از یک ویولون ویا هر سازی می خواهد شنونده اش را غمگین کند یا شادمان دوران سپری شده سالهای بسیار شیرین کودکی و سرشار از غرور جوانی را به خاطرش بیاورد یا دراو ایجاد غم غربت و نوستالژی کند.
حتی هنگامی که مخاطبی برای درک مفاهیم لازم درادبیاترنگ در بوم اهک و سیمان و گچ و برنز درمجسمه سازی نقش آفرینی درصحنه تئاتر وسینما در می ماند . این موسیقی است که به یاری اش می شتابد و آن هن ررا نمادین برجسته و تاثیر گذار جلوه می دهد . موسیقی قادر است جهان پیرامون هرانسانی را به شدت دگرگون کند. اگرکه اندوهگین است قطعه ای ازیک موسیقی شاد و دل انگیز غم را از چهره اش می زداید. حتی اگر به اندازه ای شادمان است موسیقی اندوه قادر است جلوه های سرخوشی را از چهره اش مهو سازد. موسیقی بسیار لطیفی که با پیانو نواخته میشود ریزش باران را بسیار نمادین جلوه می دهد. نوای ساز دهنی و بانچوی امریکاییان تصاویر سینمای وسترن و چهره های نفرت انگیز را آن طور که هستند نشان می دهد . ناله های سازه های موسیقی اصیل ایرانی که ترانه ها و آوازهای جاویدانه ای درهفت دستگاه خوانده شده است .
دوران سخت و نکبت بار و تاریک قبل از پیدایش جلوه های قدرتمند انسان ساز تمدن و مدرنیسم راتداعی می کند که جز رنج وسیه روزی در بسترش به خصوص برای مردمان فقیروبی چیز که جمعیت غالب کشور بودند کمتر نمود دیگری پدید می آورد .و مادران سراسر تاریخ با موسیقی بسیار ملایم و روح بخش با خواندن دوبیتی ها سرشار از عالی ترین مفاهیم انسانی هردوران کودکانشان را به خواب می بردند و نهایت اینکه وقتی موسیقی هیچ ریتمی ندارد بیشتر در اماکن مذهبی به کار می آید تاآنجا که بیشتر روحانی و مقدس جلوه دهد .
اما یونانی ها را نخستین ملتی میداند که موسیقی راازنظر علمی بررسی کرده و تئوری موسیقی را نوشته اند و به ضبط آهنگ های خود با حروف مبادرت ورزیده اند ، آپولون خدای موسیقی وهنرهای زیبا بود که با نه فرشته خود در کوه پارناس به سر می برد یونانی ها هرکدام از فرشتگان هنرهای زیبا را موز muse می گفتند و ریشه کلمه موسیقی را نیز همین لفظ می دانند.

مطالب مشابه:

دانلود نقشه کامل خانه موسیقی همراه رندرهای تریدی مکس

این فایل دارای ۱۴۰ صفحه به صورت word و قابل ویرایش می باشد .

دانلود مستقیم فایل از سایت معماری بنا :


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا