مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل بررسی مجموعه های طراحی شده خانه جوان در ایران

مجموعه های طراحی شده در ایران

کابری های فرهنگی طراحی شده در ایران را می توان به دو گروه عمده تقسیم نمود:
الف¬ـ عناصر فرهنگی مانند کتابخانه های مرکزی شهر، موزه های خاص، نمایشگاهها و یا تالارهای شهر: این نوع از کاربریها محدود به عناصر منفرد بوده و در شهرهای مختلف با توجه به شهرت شهر در موارد خاص و یا ویژگیها و پتانسیلهای خاص، عناصر خاصی نیز طراحی گردیده اند. همچنین در بعضی موارد، قابلیتهای خاص یک مجموعه تاریخی، باعث گردیده است تا فضای مورد نظر به نمایشگاه و یا عملکردهای دیگری تبدیل گردد (مانند موزه مردم شناسی حمام گنجعلی خان).
ب¬ـ مجموعه های فرهنگی، فرهنگسراها و یا فرهنگسرای جوان: طراحی و احداث این نوع از مجموعه ها اخیراً آغاز گردیده است و تقریباً در اکثر شهرهای ایران نمونه هایی از آن بوجود آمده است. نمونه های این مجموعه ها را می توان فرهنگسرای ارسباران و خاوران در تهران فرهنگسرای جوان در کرج، رشت، گرگان و… دانست. مطالعه کلی در مورد این مجموعه ها نشان داد که عملکردها و فضاهای زیر در طراحی این مجموعه ها مورد نظر بوده است:
الف¬ـ فضاهای نمایش: مانند سالنهای سینما، تئاتر و موارد خاصی همچون سالنهای نمایش بازیهای محلی و…
ب¬ـ فضاهای سخنرانی و گردهمایی: مانند سالنهای کنفرانس، سالن اجتماعات شهر و …
ج¬ـ فضاهای تجاری ـ فرهنگی: مانند نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری، مراکز فروش صنایع دستی و…
دـ فضاهای آموزشی و اطلاع رسانی: مانند کتابخانه ها، مرکز آموزش صنایع دستی و هنری و…
ه¬ـ بخشهای تفریحی: پارک کودک، رستوران، باغ تفریحی، مهمانسرا و…
وـ بخشهای اداری
لازم به تذکر است که در تمامی مجموعه های مورد مطالعه، تمامی فضاهای ذکر شده در نظر گرفته نشده است، ولی معمولاً از هر نوع فضا حداقل یک نمونه انتخاب گردیده است و طراحی فضاهایی خاص همچون کتابخانه، سالن نمایش، نمایشگاه یا موزه، رستوران و مجموعه کلاسهای آموزش هنر در تمامی مجموعه ها مشترک می باشند. همچنین در طراحی فضاها و عملکردهای لازم مجموعه های طراحی شده، عوامل زیر مؤثر می باشند:
الف¬ـ ضوابط و توصیه های خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بصورت مدون موجود نبوده و در هر مورد متناسب با مجموعه مورد نظر به طراحان توصیه شده است.
ب¬ـ ضوابط و توصیه های طرحهای جامع و تفصیلی همان شهر در صورت وجود.
ج¬ـ قابلیتها و پتانسیلهای شهری که مجموعه در آن طراحی می گردد.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که طراحی مجموعه های فرهنگی عموماً محدود به طراحی فضاهای عام همچون کتابخانه، سالن نمایش، مراکز آموزش هنر و مراکز فروش صنایع دستی گردیده بدون آنکه دلایل ایجاد آن تبیین و اهداف خاصی برای مجموعه در نظر گرفته شود و یا چارچوبهای سیاستگزاری مجموعه بدرستی روشن گردند.
مجموعه فرهنگی دزفول
نمونه مجموعه طراحی شده خارج از ایران
مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو (فومهآ، کالدونیای جدید)

 

این فایل در قالب word شامل 15 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا